Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF03: Apple lanserar nya Powerbooks

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Steve Jobs imponerade på Macvärlden med två nya Powerbook G4 modeller i sitt keynote-anförande på MacWorld Expo i San Francisco. Nu finns världens första bärbara dator med 17" skärm att köpa.

Vår 99mac Guru Johan Åsberg finns i San Francisco och jag talade med honom per telefon alldeles nyss. Expo-keynote var tydligen väldigt bra och alla besökare hade gått ifrån lokalen på bra humör.

På mässområdet fick Johan chans att provköra både nya 12" och 17" Powerbook G4 och berättar:

"Powerbook:en med 17" skärm är helt sjukt stor - större än man förväntar sig till och med. Den är väldigt otymplig och blir svår att ha med sig. Det finns inte några standardväskor som rymmer den här datorn. Den väger också en del mer än den gamla modellen. Fast det är imponerande att se den höga upplösningen och den stora skärmen. Man ska nog testköra den här datorn innan man beställer den - det finns risk att man blir chockad när man ser den live."

Johan fortsätter:

"Den lilla Powerbook G4:an med 12-tumsskärm är verkligen en kopia av iBook fast i annat material. Dom ser nästan likadana ut fast den är tunnare och i annat material. Dessutom finns ju fler anslutningsmöjligheter. Det här kan bli en riktig storsäljare."

Delta i vår läsarundersökning - vilka egenskaper är viktigast för dig?

------

12,1" Combo

12,1-tums TFT XGA-skärm
En upplösning på 1024 x 768
867 MHz PowerPC G4

256MB DDR266-minne
40 GB Ultra ATA/100-enhet
DVD/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 420 Go 32 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
FireWire 400

Förberedd för AirPort Extreme
Inbyggt Bluetooth
S-video-/kompositvideoutgång

Pris: 20.995,00 inkl. moms

Leveranstid 4-6 veckor

------

12,1" SuperDrive

12,1-tums TFT XGA-skärm
En upplösning på 1024 x 768
867 MHz PowerPC G4

256MB DDR266-minne
40 GB Ultra ATA/100-enhet
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 420 Go 32 MB DDR-bildskärmsminne
10/100BASE-T Ethernet
FireWire 400

Förberedd för AirPort Extreme
Inbyggt Bluetooth
S-video-/kompositvideoutgång

Pris: 23.359,40 inkl. moms

Leveranstid 4-6 veckor

------

17" SuperDrive

17-tums TFT XGA-skärm
En upplösning på 1440 x 900
1 GHz PowerPC G4
1 MB L3
512MB DDR333-minne
60 GB Ultra ATA/100-enhet
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce4 440 Go 64 MB DDR-bildskärmsminne
Gigabit Ethernet
FireWire 400
FireWire 800
AirPort Extreme-kort medföljer
Inbyggt Bluetooth
S-video- och DVI-videoutgång

Pris: 38.995,00 inkl. moms[/b]

Leveranstid 9-11 veckor

------

Fortsatt diskussion i dessa trådar
PowerBook G4 17"
PowerBook G4 12"

[ 09 Januari 2003, 10:05: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-07 23:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Steve Jobs imponerade på Macvärlden med två nya Powerbook G4 modeller i sitt keynote-anförande på MacWorld Expo i San Francisco. Nu finns världens första bärbara dator med 17" skärm att köpa.

Ah! Jag kom precis hem från min semester och såg maskinerna på Apples hemsida! Så himla ballt! Allt nytt man vill ha finns ju i dem också! Snabbare trådlöst, firewire och minne. Mums...

Johan återkommer med mer information under kvällen och jag hoppas att ha bilder på nya maskinerna redan då!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 00:38

Skillnaden mellan geforce korten i 12" och 17"? Är det bara minnes skillnad, 32 kontra 64....
Lite tråkigt att 12" inte hade nya FireWire, fast jag vill ha en endå...

Hade planner på att köpa en 1Ghz 15"are innan, men nu känns det dumt när dom inte har NVIDIA GeForce4 440 Go, DDR333 SDRAM, Ultra ATA/100, FireWire 800, AirPort Extreme built-in (dvs som Jobs sa, på rätt plats), Bluetooth built-in, Blacklite keyboard och jag inte har fel för mig är DVD brännaren i 17"aren snabbare också. Aluminum alloy...

Bu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 01:13

Tror trots allt, att jag får sitta kvar med min PB G4 400 ett bra tag till, i synnerhet som den fått nytt liv med Jaguar och Safari. Det finns trots allt annat i livet att lägga pengar på, semester t ex. (Varför inte i Tornedalen?

)

Men jag kan verkligen se nyttan med en stor PB. Portabel inspelningsstudio för ljud och/eller bild förslagsvis. Det stora skälet till att jag köpte Ti- istället för iBook var just skärmen. Jag tror att mänga kommer att göra som jag, och endast ha en laptop, och där kommer verkligen 17":aren till nytta.

Vänligen, Ylan

[ 08 Januari 2003, 01:41: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

  • Medlem
  • 2003-01-08 01:26

Hade planer på att köpa en iBook innan, men behövde egentligen en G4-processor och var sugen på en Superdrive men 15"powerbooken var för dyr, och för att inte tala om 1ghz modellen med superdrive.

Jag behöver inte någon stor skärm när jag är ute och springer, när jag är hemma så har jag en trevlig 19" sonyskärm att koppla in.

Tur att jag väntade alltså. Nu får det bli en liten powerbookrackare istället. Visst låter det som en perfekt dator för mig

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 12:24

Nu är frågan bara hur länge det dröjer innan dom smyguppdaterar 15" aren... För sanningen är ju att den också måste få FireWire 800, Bluetooth, 54Mbit Airport, ATA100, DDR SDRAM och nytt grafikkort mm.. Kanske 1 månad eller två.. Mycket möjligt att dom går ifrån Titan då också...

/Albert

Det finns visst väskor som rymmer den stora PowerBooken. Finns att beställa på AppleStore både som ryggsäck eller "vanlig" väska...

Vissa datorer vill man ha och andra SKA man ha. När det gäller 12-tummaren så VILL jag ha, när det gäller 17-tummaren så SKA jag ha...

Edit: Stavfel

[ 08 Januari 2003, 12:27: Meddelandet ändrat av: Fredrik Dolk ]

Jag SKA HA 12" PowerBook.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 13:19

Apples enda problem kommer att bli att få fram tillräckligt många.

Jamen asså, var finns USB2-portarna???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
Jamen asså, var finns USB2-portarna???

Ja, jag tycker också det borde finnas USB2. Det är en av de få grejer som jag var missnöjd med efter gårdagens keynote.

Man kan ana att Apple inte vill låta USB konkurrera med Firewire. Men nu är det inte Apple som styr datavärlden utan pc-sidan. Och där är USB2 en etablerad standard. Vilket gör att många tillbehör som hårddiskar osv bara använder USB2.

Jag läste en kommentar på nätet om detta som gick ut på att Apple inte kommer att stödja USB2 förrän FW 800 finns på alla datorer. Just för att skillnaden mellan dessa ska kvarstå. Och än så länge är det endast 17 tums-PowerBooken som har den nya firewire-porten.

Hahah.. USB2? det finns inga, hade du hoppats det?

USB1.1 räcker bra för tangentbord o dyl.. firewire duger bra för hd, kameror etc.. firewire 800 fungerar än så länge enbart för HDs.. kanske kommer feta HD kameror som nyttjar firewire 800 oxo..

USB2.0 suger.. sustain rate är 12-15Mb/s att jämföras med firewire 400s 30-35Mb/s.

12" verkar underbar. Men generellt så undrar jag varför har de bytt ner sig i grafikkortsväg? Det snabbaste kortet just nu är väl radeon 9000 (mob) eller möjligtvis nvidia ti4200 go (som apple inte använder)
gf4 2 go 420 och 440 är ju sämre en tom radeon 7500 (mob)... drar dessa kort mindre ström eller är det ngn som vet ngt mer?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
USB2.0 suger..

Det är möjligt att det suger, men faktum kvarstår: det tillverkas väldigt mycket tillbehör just nu som bara stödjer USB och USB2.

Om jag köper en digitalkamera som bara har stöd för detta så vill jag förstås kunna utnyttja kamerans snabbare anslutning, dvs USB2, istället för att sitta där och vänta i evigheter på att överföra bilderna med USB 1.1.

Det vore rätt naivt att tro att Apple på nåt sätt skulle kunna tvinga tillverkare av t.ex. digitalkameror att använda FireWire bara för att Apple vägrar bygga in stöd för USB2.

Hm, det är _kasst_ av Apple att "hela tiden" försöka köra sitt eget lilla race och blunda för övriga pc-världen. Den finns många USB2-grejer utanför Apples lilla bakgård. Visst är Firewire bra (och jag är glad att det är lite av standard i hem-dv-svängen), men att strunta i USB2 blir som vanligt ett argument emot att våga köpa en mac. Hur svårt kan det vara när det redan finns USB-portar?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Hahah.. USB2? det finns inga, hade du hoppats det?

USB1.1 räcker bra för tangentbord o dyl.. firewire duger bra för hd, kameror etc.. firewire 800 fungerar än så länge enbart för HDs.. kanske kommer feta HD kameror som nyttjar firewire 800 oxo..

USB2.0 suger.. sustain rate är 12-15Mb/s att jämföras med firewire 400s 30-35Mb/s.

Nja nu har du väl ändå inte rätt?
USB 2.0 har en hastighet på 480 Mbit/s och Firewire 400 har en hastighet på 400Mbit/s.

Så det så.

/Snyltarn

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-08 15:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: snyltarn:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Hahah.. USB2? det finns inga, hade du hoppats det?

USB1.1 räcker bra för tangentbord o dyl.. firewire duger bra för hd, kameror etc.. firewire 800 fungerar än så länge enbart för HDs.. kanske kommer feta HD kameror som nyttjar firewire 800 oxo..

USB2.0 suger.. sustain rate är 12-15Mb/s att jämföras med firewire 400s 30-35Mb/s.

Nja nu har du väl ändå inte rätt?
USB 2.0 har en hastighet på 480 Mbit/s och Firewire 400 har en hastighet på 400Mbit/s.

Så det så.

/Snyltarn

Jo, men det spelar ingen roll vad som står på paketet om det som ligger i inte presterar efter specifikationen.

Vad Jürgen menar är att USB 2 prylar i allmänhet presterar sämre än Firewire (1) prylar vad gäller verklig överföringshastighet, det som faktiskt spelar roll. Sen att standarderna "klarar" 400 resp 480 MBit spelar mindre roll.

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 23:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alphonze:
Hm, det är _kasst_ av Apple att "hela tiden" försöka köra sitt eget lilla race och blunda för övriga pc-världen. Den finns många USB2-grejer utanför Apples lilla bakgård.

Well, jag måste säga att det är lite hårt att säga att Apple nu för tiden kör sitt eget race. Nog var det sant en gång i tiden, men låt mig bara påminna om att Apple inledde den stora USB-övergången med iMac, Apple kör hårt på open-source (Darwin, Safari, X11) och följer standarder när det gäller Airport Extreme och Mpeg4.

Nog kan USB2-stödet vänta...

(hmm... vet inte hur relevant det här inlägget var, men jag skickar det i alla fall... )

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Vad Jürgen menar är att USB 2 prylar i allmänhet presterar sämre än Firewire (1) prylar vad gäller verklig överföringshastighet, det som faktiskt spelar roll. Sen att standarderna "klarar" 400 resp 480 MBit spelar mindre roll.

Jag är övertygad om att FW är en bättre teknik. Men om det finns mycket prylar där ute (och det gör det) som drar nytta av USB2 (men inte har firewire) så vill jag ju också kunna göra det. Som t.ex. en digitalkamera.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Well, jag måste säga att det är lite hårt att säga att Apple nu för tiden kör sitt eget race. Nog var det sant en gång i tiden, men låt mig bara påminna om att Apple inledde den stora USB-övergången med iMac, Apple kör hårt på open-source (Darwin, Safari, X11) och följer standarder när det gäller Airport Extreme och Mpeg4.

Nog kan USB2-stödet vänta...

Jag håller med om att Apple faktiskt både stödjer och går i bräschen för standarder (de var först med 802.11b t.ex. - något som nu är enormt stort). Och det är just därför jag stör mig på att de väljer att avstå från USB2 av något som mest liknar "politiska" skäl.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-10 17:26

Det man frågar sig efter 15-tummaren är ju: Hur låter dom?

USB2.0 är ju som bekant bakåtkompatibelt med USB1.1 så det går ju bra att använda en USB2.0 device med en Mac som bara har USB1.1 interface... sen att man inte får något tryck i överföringen får man ta...

Men som sagt, USB2.0 har inget att komma med i jämförelse med FW400/800...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Men som sagt, USB2.0 har inget att komma med i jämförelse med FW400/800...

Inte hastighetsmässigt kanske, men många prylar använder USB 2.0. Därför känns det lite fånigt att Apple anammar bluetooth och 802.11g men helt verkar strunta i den teknik - som jag antar - har störst stöd bland tillverkare av digitalkameror och annan utrustning.

[ 10 Januari 2003, 18:56: Meddelandet ändrat av: Sundevall ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
sen att man inte får något tryck i överföringen får man ta...

Varför det? Det är väl en konstig inställning. Då är väl inte gigabit ethernet, snabbare airport eller snabbare firewire något viktigt heller?

Personligen tror jag visst att Apple tänker släppa datorer med USB2. Däremot tror jag att de avvaktar. De vill inte ha för stor kunkurans mot Firewire 800 från början. Jag tror att de först släpper några uppsättningar Macar som bara har USB och Firewire 800. Sedan tar de helt enkelt bort USBn och kör bara USB2 även till tangentbordet osv.

Fråga: Jag har hört att Firewire 800 ska vara kompatibelt med USB2 med nån typ av adapter, finns det någon sanning i det?

Fick just en tanke, lite knäpp kanske, men hade man inte kunnat fått plats med ett fullstort tangentbord på 17 tummaren.
Vet inte om det finns något behov av det. Men när den ändå är så bred så skulle man ju kunnat få in fler tangenter. Kanske tom nummer delen. Fast då hamnar ju bordet lite snett. Lite häftigt dock. Den första bärbara datorn med fullstort tangentbord.

@Johan Åsberg

Hur känns den nya 12"? Känns det att det är aluminium? Eller känns den plastig? Jag funderar på att beställa en nu, men vill veta hur materialet känns/ser ut.

Vore kanon om du kunde berätta lite mer om den.

Bevaka tråden