Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten går igång när externa enheter kopplas in

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-07 19:07

På min nya powerbook 12" så går fläktarna igång så fort jag kopplar in någon extern enhet via usb. Först trodde jag att det berodde på min externa western digital hd som tog ström från usb men igår köpte jag en ny iomega disk på 250gb som har egen ström och jag får samma resultat...ca 20 sekunder inpå att jag kopplat in hdn så börjar fläktarna snurra. Även om datorn inte läser från den externa eller jag kopierar filer eller ngt. Om jag kollar processer och temp så ser allt normalt ut, den jobbar inte hårt men lik förbannat så snurrar fläktarna. Detta är extremt irriterande då jag vill kunna köra mina mp3or direkt från den externa istället för att ha dom på datorn. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Är det såhär för alla 12 tums powerbooks? Skulle jag få samma bekymmer med en monitor? Är det skadligt för datorn att fläktarna hela tiden snurrar? SNÄLLA hjälp mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-09 22:29

??????? Ingen????

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-09 22:42

Min tolva gör likadant. Men jag får inte krupp för den sakens skull. Ställ den på något så den får luft underifrån. Eller på typ, en iCurve, eller lägg en liten bok under.
Eller spela så högt att du inte hör fläkten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-13 10:13
Ursprungligen av Konrad:

Min tolva gör likadant. Men jag får inte krupp för den sakens skull. Ställ den på något så den får luft underifrån. Eller på typ, en iCurve, eller lägg en liten bok under.
Eller spela så högt att du inte hör fläkten.

Jag pratade med apple som sa att det är definitivt ngt fel, den ska inte gå igång så hårt bara på grund av att man laddar sin ipod/kamera whatever. Den ska på reparation!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 18:06

Min gör likadant. Så fort jag kopplar in diskar i USB-porten går fläktarna igång, och de ökar hela tiden i varvtal. Kopplar jag ur enheterna går fläktarna ner i varv nästan omgående för att efter ca en minut stanna helt.

Detta verkar dock mest gälla hårddiskar och minnen. Min GPS påverkar inte fläktarna. iPoden, och de externa diskarna gör det dock. Osäker på om minneskortläsaren med kort i påverkar. Ska testa.

Berätta gärna vad Apple gjorde med din PB.

Jag tror inte den skall repareras bara för att fläktarna går lite. Det har varit så att varje uppgradering (10.3.7-10.4.6) ger olika gränser när fläkten skall gå igång, 10.4.6 verkar vara en rätt bullrig uppgradering vad gäller fläktar.

Testa och gör en återställning på PMU först (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449) Skulle inte det hjälpa så gör du en återställing på PRAM/NVRAM (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238) Det brukar hjälpa.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-23 20:45

Alla 12" Powerböcker vad jag vet har samma sak.
Stoppar man in något rejälare, de som använder USB2 bland annat. Så går fläkten igång.

Inte sett någon 12" Powerbook som inte gör så faktiskt.

I vissa versioner drar den igång mer, i andra mindre. Senaste så maxas min fläkt.

Jag har samma problem (eller, tja..) med min PB12". Kopplar in iPodden så går fläktarna igång trots att den inte belastar CPU eller något annat. Antar att det har att göra med att vissa saker kräver mer strömförsörjning än annat? iPod laddas via USB, men mus/tangentbord etc. drar knappast särskilt mycket ström.

Tror tyvärr det är något du får stå ut med tills Apple uppdaterar firmware, eller kanske ligger buggen i själva OSet om ghost9999 har rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-24 14:22

Samma problem här. När energrikrävande USB-enheter kopplas in. Har haft problem med en D-link hub som inte själv kunde strömförsörja portarna via AC-adapter. Den är nu reklamerad. Letar nu efter en bättre hub som fristående kan sköta strömförsörjningen. Genom att koppla in enheter där hoppas jag inte USB-kretserna skall blir för varma.

Om någon har tips på hub som fungerar bra ihop med PB12" är jag tacksam. Har nu en fråga som ligger hos Targus om deras 7-portars hub.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-24 14:57
Ursprungligen av Oloff:

Samma problem här. När energrikrävande USB-enheter kopplas in. Har haft problem med en D-link hub som inte själv kunde strömförsörja portarna via AC-adapter. Den är nu reklamerad. Letar nu efter en bättre hub som fristående kan sköta strömförsörjningen. Genom att koppla in enheter där hoppas jag inte USB-kretserna skall blir för varma.

Om någon har tips på hub som fungerar bra ihop med PB12" är jag tacksam. Har nu en fråga som ligger hos Targus om deras 7-portars hub.

i-rocks usbhubb motverkar inte det allafall. Den har extern strömförsörjning, och hårddiskar kan drivas på den, men fläkten snurrar i powerbooken ändå om jag pluggar in en hårddisk i hubben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-28 23:37
Ursprungligen av Sidde:

i-rocks usbhubb motverkar inte det allafall. Den har extern strömförsörjning, och hårddiskar kan drivas på den, men fläkten snurrar i powerbooken ändå om jag pluggar in en hårddisk i hubben.

Tråkigt. Det är inte alltid så kul att vara ägare till en Apple dator.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-04-28 23:42
Ursprungligen av Oloff:

Tråkigt. Det är inte alltid så kul att vara ägare till en Apple dator.

Se det från den ljusa sidan. Windows USB2 drivare sänkte batteritiden med en rejäl bit när man hade något ikopplat i USB-enheten.
Det slipper du

  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 17:24

Jag har en 12" Powerbook. Inte ens ett år gammal och min fläkt går i princip hela tiden. Även när jag inte har någon extern enhet inkopplad.
Har jag det så låter det som att datorn ska explodera!
Samma sak om jag sätter in en cd-skiva och spelar musik genom datorn.

Jag har provat alla råd som jag har fått här och på annat håll men inget har fungerat.
Tråkigt och irriterande som tusan.

Är detta nåt som är speciellt för 12" powerbook?
Min flickvän har en 15" och den låter ingenting.

En till sak. Jag har inte provat att göra dom återställningar som beskrivs tidigare i tråden.
Försvinner allt på datorn när man gör en sådan?

Senast redigerat 2006-05-08 17:41
  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 19:22

Jag har faktiskt noterat att det är nätadaptern som startar fläktarna till min PB12 (rev. C)... Kör 10.4.6 och har fram till nyligen varit helt inne på det som 99mac sagt i åratal, att det är USB-portarna, men det stämmer alltså inte helt i mitt fall.

Det finns dessutom fall där INGENTING är anslutet och fläktarna går igång, t.ex. när man har datorn i knät (vilket är ganska ofta).

På min första PB12 (rev. A) för drygt tre år sedan med 10.2 så gick i princip aldrig fläktarna igång, men vad det beror på har jag ingen aning om? (Denna maskin finns fortfarande i drift på företaget, men med 10.4.6 så går fläktarna lika konstant som på min nuvarande.)

Vi har ytterligare två PB12:or på företaget och fläktarna går på tok för ofta på dessa också.

Senast redigerat 2006-05-08 21:52
  • Oregistrerad
  • 2006-05-08 20:14
Ursprungligen av uptown:

Jag har faktiskt noterat att det är nätaadapterna som startar min PB12:s (rev. C) fläktar... Kör 10.4.6 och har fram till nyligen varit helt inne på det som 99mac sagt i åratal, att det är USB-portarna, men det stämmer alltså inte helt i mitt fall.

Det stämmer!

När jag kopplar ur nätadaptern så slutar fläktarna att jobba.
Hmm..:confused:

1
Bevaka tråden