Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BootCamp en gökunge ?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det finns förvisso ett par trådar om BootCamp där man kan läsa många hyllningar till Apple, men det finns ingen tråd som försöker analysera framtiden och vad BootCamp kan komma att innebära för alla de andra tillverkarna av datorer. Så jag tänkte att det skulle kunna få ett eget litet utrymme. Utan att hävda att jag på något sätt skulle ha rätt så kastar jag upp följande påståenden.

BootCamp är en gökunge som lagts i Microsofts bo.

Kanske ett något grovt påstående men alla lever i en kapitalistisk värld där det går ut på att kapa åt sig marknadsandelar på andras bekostnad, Apple är inte anorlunda på den punkten.

Försäljningen av Windows XP & Vista kommer bara att öka marginellt för att om några år minska. Min tes är att Apple kommer att öka sin försäljning av datorer ganska mycke de kommande åren och att detta kommer att bero på att när NYA köpare ( konsumentmarknaden ) kan få två olika OS, möjligen lite för husfridens skull, så börjar ökningen ta fart på allvar. När dom så börjar jämföra mellan operativsystemen så kommer den värsta rädslan att försvinna, någonstans finns en brytpunkt där man mer och mer sällan väljer att boota till Windows och då sluta köpa Windows. Man kanske inte kan kalla dessa nya köpare för switchers men jag tror att just DOM efter ett år eller så kommer att avråda switchers ( vännerna ) från att ÄVEN betala för Windows, istället kommer just dom ge rådet att att gå direkt till enbart OSX.

De som först kommer att märka av ett försäljningstap på konsumentmarknaden blir företag typ HP, Gateway och DELL som inte kommer att tillåtas installera OSX vid leverans.

Om DU skulle ha en kristalkula hur ser då framtiden ut då det gäller Windows, datortillverkarna samt Apple. Kort och gott - kommer det att visa sig att BootCamp blev det som fick Microsoft ned i "brygga"?

Olle

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-07 09:02

Jag tänker ungefär likadant.
Bra inlägg Olle.

Spännande och tänkvärt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-07 10:06

Jag tror inte att det kommer att hända så länge det går att plocka ihop en PC för billigare pris. Jag är däremot lite orolig för programvaruutvecklingen i OSX.

Din slutsats bygger på två antaganden:

1. Antagandet att när en användare har OS X brevid Windows så väljer man Windows. Den stora andel Windows-användare som finns är Windows-användare för att de helt enkelt aldrig har provat.

2. Försäljningen av denna Mac-hårdvara (som kan köra Mac OS och Windows) kommer att leda till att 100:e apan-effekten uppnås. Det är alltså i korthet då en andel av en befolkning anammar ett visst beteende och plötsligt slår det igenom och "alla gör det". Man talar om att en liten andel av befolkningen påverkar beteendet hos den större andelen, men det sker inte förräns den lilla andelen är tillräckligt stor.

Är dessa två antaganden sanna? För utifrån dessa två antaganden tycker jag att din slutsats är det.

Intressant - tål att diskuteras.

Ursprungligen av thevil:

Det finns inte någon sådan effekt, den är en myt.

Kanske inte, men ofta så räcker det med att rätt apa gör det för att alla ska göra det. Eller varför inte hundra apor av rätt sort?

Personligen tror jag på "100:e apan-effekten", men oj vad offtopic det blev... :rolleyes:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-07 11:07
Ursprungligen av tobot:

Jag tror inte att det kommer att hända så länge det går att plocka ihop en PC för billigare pris. Jag är däremot lite orolig för programvaruutvecklingen i OSX.

Jag tror det ligger en del i det, "vanligt" folk kommer att fortsätta köpa den billigaste datorn. Dock kommer kanske de som är nyfikna på Mac (det pratas ju mer och mer om Mac) välja att lägga ett par extra tusenlappar för att få en dator som klarar båda operativsystemen, nu när det är riskfritt.

Vad gäller hotet mot programutvecklingen så hade John Gruber detta att säga igår:

Citat:

The fear that Windows-on-Mac-hardware implies the eventual death or marginalization of Mac OS X is baseless. Sure, third party developers could start using “Just boot into Windows” as their answer to questions regarding Mac support, but this is no more likely to be popular or successful than it was for developers whose OS X strategy was “Just use Classic”.

Boot Camp och faktumet att Apple snurrar på Intel tror jag kommer leda till ökade marknadsandelar och apple kommer att för första gången kunna konkurrera med klassiska "pc" datorer och Microsoft Windows.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 11:33

Har ni inte förstått än, att om det går åt ena hållet så är det ju klart att det går åt andra...

Med det så menar jag att om man kan göra ett program för att få W.XP att boota på en Mac så är det väl kristallklart att det går att göra ett program som får OS X att boota på en PC, eller hur?
Hur många tror ni då kommer att lägga de extra tusenlapparna på en Mac, bara för att kunna köra Mac OS X?
De kan lika gärna köpa en billig skitdator på Lid'l, eller bygga en själv, och sen lägga in båda operativsystemen.
Har Apple verkligen tänkt igenom detta? Jag tror fortfarande att detta är, och var, dödsstöten för Apple Macintosh - och det säger jag inte bara som en inbiten Mac användare, utan jag säger det för att det är vad jag tror kommer att ske, Apple kommer att gå under p.g.a detta...

Ursprungligen av Scumpi:

Har ni inte förstått än, att om det går åt ena hållet så är det ju klart att det går åt andra...

Med det så menar jag att om man kan göra ett program för att få W.XP att boota på en Mac så är det väl kristallklart att det går att göra ett program som får OS X att boota på en PC, eller hur?
Hur många tror ni då kommer att lägga de extra tusenlapparna på en Mac, bara för att kunna köra Mac OS X?
De kan lika gärna köpa en billig skitdator på Lid'l, eller bygga en själv, och sen lägga in båda operativsystemen.
Har Apple verkligen tänkt igenom detta? Jag tror fortfarande att detta är, och var, dödsstöten för Apple Macintosh - och det säger jag inte bara som en inbiten Mac användare, utan jag säger det för att det är vad jag tror kommer att ske, Apple kommer att gå under p.g.a detta...

Folk lägger nu likt förbannat ut mer pengar på att köpa sig en Dell än att gå till Lidl. Så det där argumentet köper jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 11:52
Ursprungligen av art vandelay:

Folk lägger nu likt förbannat ut mer pengar på att köpa sig en Dell än att gå till Lidl. Så det där argumentet köper jag inte.

Dells datorer är inte direkt dyra av sig de heller...

Ursprungligen av Scumpi:

Dells datorer är inte direkt dyra av sig de heller...

Relativt dyra, jämfört med många andra pc-alternativ. så jo det är de.

Så sant

Ursprungligen av art vandelay:

Folk lägger nu likt förbannat ut mer pengar på att köpa sig en Dell än att gå till Lidl. Så det där argumentet köper jag inte.

Ta alla dom som inte vill ha en stor plastklump som bärbar dator och betalar massor extra för tex en Sony Vaio. Det är långt ifrån alla som köper det billigaste. Glöm sen inte bort att företag och myndigheter aldrig köpt billigaste dator på Lidl även om en hel del hemmapulare gjort det.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 14:54
Ursprungligen av Patrick Jonsson:

Ta alla dom som inte vill ha en stor plastklump som bärbar dator och betalar massor extra för tex en Sony Vaio. Det är långt ifrån alla som köper det billigaste. Glöm sen inte bort att företag och myndigheter aldrig köpt billigaste dator på Lidl även om en hel del hemmapulare gjort det.

Nej, men ta sen alla låginkomsttagare som inte har råd att köpa en Mac eller en VAIO. Företag får ju ofta "paketpris" att köpa, vet inte om Apple har något sådant, men jag vet att ex Dell och IBM har "helhetslösningar" till företag, och har inte Apple det så kanske de borde skaffa det ASAP...

Ursprungligen av Scumpi:

Har ni inte förstått än, att om det går åt ena hållet så är det ju klart att det går åt andra...

Det finns många processer som inte är reversibla, t.ex. emulatorkod. Hur många köpte Macar för att starta i classic när Mac OS X fanns där?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 12:10
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det finns många processer som inte är reversibla, t.ex. emulatorkod. Hur många köpte Macar för att starta i classic när Mac OS X fanns där?

Säg inte det... för bara någon månad sen så satt PC tomtarna och sa att det skulle aldrig gå att få in XP på en Mac, de utlyste tävligar med stora summor pengar till den som först lyckades, det vart nästan en masshysteri... folk fejkade bilder och gjorde allt för att vinna de där pengarna... så snart kommer det att bli tvärt om... "Vem blir först med att få in Mac OS X på en PC?". Nåväl, det är inte min huvudvärk om det går utför med hela faderuttan, jag har aldrig gillat Windows, så jag kommer inte att köra skräpet något mer heller, utan håller mig till det jag vet att det fungerar.

Ursprungligen av Scumpi:

Säg inte det...

Jag sa det eftersom det är anledningen att Mac OS-emulatorer alltid varit extremt slöa på x86-arkitektur. CISC är ljusår sämre på att emulera RISC än RISC är att emulera CISC och det går inte att ändra på. Det är ett specifikt exempel för att bevisa min generella poäng, dra det inte för långt i denna diskussion.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 12:50
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag sa det eftersom det är anledningen att Mac OS-emulatorer alltid varit extremt slöa på x86-arkitektur. CISC är ljusår sämre på att emulera RISC än RISC är att emulera CISC och det går inte att ändra på. Det är ett specifikt exempel för att bevisa min generella poäng, dra det inte för långt i denna diskussion.

Jag ska inte dra det för långt, finns inget mer i det att tillägga... mao så har du rätt, men jag TROR fortfarande att det kommer att gå att köra OS X på en helt vanlig PC burk inom en snar framtid...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-07 13:27
Ursprungligen av Scumpi:

Jag ska inte dra det för långt, finns inget mer i det att tillägga... mao så har du rätt, men jag TROR fortfarande att det kommer att gå att köra OS X på en helt vanlig PC burk inom en snar framtid...

Det kan vara sant men det har inget att göra med om Windows kan köras på apple's hårdvara eller ej. Det har ju hänt förr att man t.ex. kan öppna txt-filer i word men inte wordfiler i notepad om du förstår analogin.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 14:52
Ursprungligen av d99gnu:

Det kan vara sant men det har inget att göra med om Windows kan köras på apple's hårdvara eller ej. Det har ju hänt förr att man t.ex. kan öppna txt-filer i word men inte wordfiler i notepad om du förstår analogin.

Visst förstår jag analogin i det du skriver, och nej, det är helt irrelevant om man kan köra OS X på PC eller vice versa, men jag förstår inte varför folk tror att det kommer att bli FLER som Switchar nu, bara för att man kan köra Windows på en Mac. (se tidigare inlägg skrivet av mig)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-10 11:29
Ursprungligen av Scumpi:

Visst förstår jag analogin i det du skriver, och nej, det är helt irrelevant om man kan köra OS X på PC eller vice versa, men jag förstår inte varför folk tror att det kommer att bli FLER som Switchar nu, bara för att man kan köra Windows på en Mac. (se tidigare inlägg skrivet av mig)

Jag ville bara påpeka felaktigheten i det första du skrev. När det gäller frågan varför jag tror (vilket jag gör) att det kommer switcha fler så tror jag att fler som tänker köpa en ny dator och sneglar på en mac men inte vill lämna hela windowsvärlden (dvd-encrypter, dc++, spel osv) helt. Jag skickade boot-camp-länken till en polare t.ex. som varit lite sugen men inte skulle köpa ngn då han fick en laptop-pc från jobbet. Fick svar dagen efter då han fw:ade sin beställningsorder från applestore på en macbook

Så jag tror det spelar rätt stor roll. De flesta som har windows numera har det inte för de gillar windows i sig utan har vant sig vid vissa applikationer som inte finns till mac. Så istället för att behöva ha två burkar så kan de nu ha en, vilket är smidigt både ekonomiskt och inredningsmässigt

Rädslan angående program enbart till windows kan vara befogad men kan åtgärdas om det finns ett riktigt bra utvecklingsverktyg till OSX, för vad man har hört är den biten bättre på andra sidan.

Om det fanns ett bra sådant utvecklingsprogram så tror jag att det däremot kan bli fler som gör program till macen, om det då även blir procentuellt fler sålda macar, andelarna ökar alltså då kan det bli riktigt spännande för Apple.

Sen tror jag inte man ska se MS som konkurent längre utan Dell, HP osv. Förhoppningsvis kommer detta vara toppen för konsumenterna.

löjligt att läsa alla domedagsprofeter. Jag tror att de som dömer ut Apple för detta är de som är förbannad över att de inte kommer vara lika "exklusiva" längre när apple och OSX kommer bli mer och mer utspritt hos gemene man.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 11:51
Ursprungligen av art vandelay:

löjligt att läsa alla domedagsprofeter. Jag tror att de som dömer ut Apple för detta är de som är förbannad över att de inte kommer vara lika "exklusiva" längre när apple och OSX kommer bli mer och mer utspritt hos gemene man.

Är det "exklusivt" att äga en Mac? Allt som hänt sen jag skaffade min första Mac i slutet på 90-talet är att jag blivit idiotförklarat av alla pc-nördar som spelar dag och natt.
Jag gick från PC till Mac för jag uppskattar stabiliteten i hårdvaran och mjukvaran som inte crashar så fort man tömmer papperskorgen. Jag ser inte det "exklusiva" med att äga en Mac, men jag tror jag ser det idiotiska med att kunna köra konkurerande OS på konkurerande maskiner...

Ursprungligen av Scumpi:

Är det "exklusivt" att äga en Mac? Allt som hänt sen jag skaffade min första Mac i slutet på 90-talet är att jag blivit idiotförklarat av alla pc-nördar som spelar dag och natt.
Jag gick från PC till Mac för jag uppskattar stabiliteten i hårdvaran och mjukvaran som inte crashar så fort man tömmer papperskorgen. Jag ser inte det "exklusiva" med att äga en Mac, men jag tror jag ser det idiotiska med att kunna köra konkurerande OS på konkurerande maskiner...

jag drog parallellen mellan att de som gärna ser att domedagen kommer för deras kära apple är samma människor som ser sitt macanvändande som exklusivt. Att de tillhör en mindre och något exklusiv daotrklubb. Man sticker ut lite. Och det kommer nog att försvinna. Det gillas inte av många, således dömer man gärna ut Mac nu.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-07 11:58

scumpi: Är det inte precis tvärtom? jag tror att försäljningen av Mac kommer att öka. Därmed blir ju underlaget för programtillverkarna större.

På längre sikt tror jag att det kommer att bli ett totalt plattformsoberoende. Du använder valfritt OS som bas och har det andra OS:et liggande stand by precis som OS 9 gör idag. Ligger du i OS X och klickar på ett Windows-program, startas Windows upp i bakgrunden och kör programmet. Utan emulering.

Kriget om användare kommer i framtiden - tror jag - att enbart handla om design och användarvänlighet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 12:07

BosseBus: Jag säger inte ett blankt Nej till det... än. Jag tror att Apples försäljning av hårdvara kommer att öka marginellt, tills någon kommer på ett program för att köra OS X på en PC, efter det kommer folk att köpa PC burkar och köra dubbla OS på, eftersom PC burkarna är så mycket billigare än vad en Mac är.

Design och användarvänlighet kommer säkerligen att vara två viktiga faktorer i framtiden, och där ligger Apple LÅNGT före HP, DELL, FS, IBM och alla andra PC tillverkare med ex nya iMacen... men som man brukade säga på mitt gamla jobb, "Pengar går före skönhet..."

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-07 12:22
Ursprungligen av Scumpi:

... men som man brukade säga på mitt gamla jobb, "Pengar går före skönhet..."

Nja.. jag vet inte det. iPod är ju inte den billigaste mp3-spelaren precis. Snarare tvärtom. Och se hur det gick...
Jag tror att Apple kommer att utveckla produkter där dator, mobiltelefon, musik, TV, video etc är delar av en enhet. Och detta snyggt som satan. Idag väcker t.ex. iMacen ha-begär även hos Windowsanvändare, men de tvekar pga OS:et.

BootCamp är som jag ser det verkligen en gökunge. Det kommer att få många PC-nissar att gå över. Och med Apples kommande gottegoa produkter blir det bara fler.

Tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 12:49
Ursprungligen av BosseBus:

Nja.. jag vet inte det. iPod är ju inte den billigaste mp3-spelaren precis. Snarare tvärtom. Och se hur det gick...
Jag tror att Apple kommer att utveckla produkter där dator, mobiltelefon, musik, TV, video etc är delar av en enhet. Och detta snyggt som satan. Idag väcker t.ex. iMacen ha-begär även hos Windowsanvändare, men de tvekar pga OS:et.

BootCamp är som jag ser det verkligen en gökunge. Det kommer att få många PC-nissar att gå över. Och med Apples kommande gottegoa produkter blir det bara fler.

Tror jag...

iPod var ju banbrytande när den kom. Stor hårddisk och stor skärm, i ett litet format, och man kunde koppla den direkt till ett program som ingick i operativsystemet (till Mac) och sedan gick att ladda ner till PC. Hade inte iTunes funnits skulle iPod aldrig slagit igenom så enormt som den gjorde.,...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-04-07 12:59
Ursprungligen av Scumpi:

iPod var ju banbrytande när den kom. Stor hårddisk och stor skärm, i ett litet format, och man kunde koppla den direkt till ett program som ingick i operativsystemet (till Mac) och sedan gick att ladda ner till PC. Hade inte iTunes funnits skulle iPod aldrig slagit igenom så enormt som den gjorde.,...

Precis!
Som jag skrev ovan så tror jag att Apple - precis som med iPoden - kommer att utveckla produkter som ligger i framkant och erbjuder ett mervärde andra datortillverkare inte kan matcha. Och tack vare att man kan köra Windows, så kommer dessa produkter - precis som med iPoden - ha alla möjligheter i världen att snyta duktigt med marknadsandelar.

Bevaka tråden