Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Experience the First Virtualization Solution for Intel-powered Macs!"

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Parallels har släppt en gratis betaversion av sin mjukvara som låter dig köra XP i OS X på din intelmac.

Utöver Windows XP stöds "any version of Windows (3.1, 3.11, 95, 98, Me, 2000, NT, XP, 2003), any Linux distribution, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation, or MS-DOS in secure virtual machines running alongside Mac OS X."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-06 14:53

Haha, ja nu händer allt på en gång verkar det som.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-06 15:43

Ska inte Apple släppa en native lösning till det i 10.5?
Men det är ju riktigt smidigt, undrar om det fungerar med fullskärmsspel som CounterStrike och andra FPS.

Jag *gissar* att spel inte funkar så bra. Jag antar att det är liknande teknik som vmware och där rullar inte spel så bra.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-06 16:26

Kanske inte optimalt för spel, men för de eventuella nyttoprogram man tvingas köra under XP vore ju detta en mer elegant lösning än att starta om datorn.
Och visst känns det som om det är på G iom Leopard-lanseringen?!

(För övrigt måste folket på Parallell gjort i byxan när Apple "dödade marknaden" med Dual Boot

Ursprungligen av Micke F:

Kanske inte optimalt för spel, men för de eventuella nyttoprogram man tvingas köra under XP vore ju detta en mer elegant lösning än att starta om datorn.
Och visst känns det som om det är på G iom Leopard-lanseringen?!

(För övrigt måste folket på Parallell gjort i byxan när Apple "dödade marknaden" med Dual Boot

man kan inte påstå att Apple "dödade marknaden" iom BootCamp, tror man hellre stannar kvar i Mac OS X än startar om för att köra något Windows program... problemet kommer väl senare för Parallels när Apple troligen slänger med en sådan här lösning by default.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-07 06:17
Ursprungligen av David Sinclair:

...problemet kommer väl senare för Parallels när Apple troligen slänger med en sådan här lösning by default.

Det var det jag syftade på. Om Apple lanserar ett "fönster in i Windows" direkt från 10.5, blir det inte mycket kvar av marknaden för konkureranterna.
Jag tycker dock det vore fin-fint om det verkligen blir integrerat i OS:et och inte krävs en tredjepartsprogravara.

Det som verkar spännande med Parallells lösning är att maskinen går att konfigurera. t ex att det går att skapa seriella portar. Jag undrar hur det är med detta om Windows körs i Boot Camp? Fungerar en USB till Seriell adapter? Jag skulle vilja köra CompuTrainer 3D på Mac Mini eller MacBook Pro. Då måste det fungera med adapter.

  • Medlem
  • 2006-04-06 18:58

det kunde varit ännu mer spännande om man kunnat montera dmg-filen... jag får bara upp att den inte kan monteras..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 19:09

Känns bra, den här lösningen till inte så krävande program och Boot Camp till spel och multimedia-program.
Sedan får vi ju se hur det kommer att se ut i Mac OS X 10.5, gissar att Apple kommer att bygga in det så smidigt att det kommer att gå att använda till allt utom det tyngsta programmen, då får man starta om i Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 20:07

Dual Boot och Virtualisation är ju två helt skiljada saker….Kunde man få Parallels rulla i "near native speed" vore det fullständigt fenomenalt om man har några apps och spel som kräver windows eller linux.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 20:08

"Great Performance:
Driven by full support for dual-core processors and Intel Virtualization Technology (included in almost every new Intel-powered Mac), virtual machines created using Parallels Workstation 2.1 Beta offer near-native performance and rock-solid stability."

Säger man så….Vi får väl se! Någon som vill testa?

Ja, om det hade funkat på mini hade jag gjort det. Men Parallels lösning funkar bara på MB och iMac. Apple har stängt av möjligheten till virtualisering på mini-familjen. TRIST!

Det bästa hade varit om man kunde ha en Windowsinstallation som både gick att boota och köra i en VM. Men nu har jag ingen intelmac och kommer inte köpa en inom närmsta tiden, så de har ett tag på sig att fixa det.

Parallels fungerar nästan onödigt bra! Jag har installerat XP 2 ggr idag, en gång via Boot Camp och en gång i Parallels och är mycket imponerad av Parallels. Mycket bra prestanda, rent subjektivt måste jag säga att de mycket likvärdigt i prestanda med dual boot. Det finns säkert inget 3d stöd och 2D är något långsammare men ytterst användbart. (har MPB 1.83)

Muspekaren byts automatiskt mellan systemen och övrig mjukvara i macos är användbar samtidigt, tack vare dual core processorn.

Ett par saker fungerar inte men detta är ju trots allt en beta version så det får man räkna med. Fullskärm fungerar inte, inte heller bluetooth och annan "specialhårdvara". Den primäran nätverksanslutningen att använda (lan/vlan) måste sättas innan uppstart och stabiliteten är inte 100% (har iof bara lyckats krascha den 1 gång så det kan vara ingen gång).

Detta kommer helt klart bli mitt huvudalternativ för windowsprogram. (I alla fall tills VMware kommer ut.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 08:17
Ursprungligen av Björklund:

Det finns säkert inget 3d stöd och 2D är något långsammare men ytterst användbart.

Men borde du inte kunna installera de drivrutiner för 3D som kommer med Boot Camp? Även när du kör Parallels Workstations? Är inte drivrutins CD:n från Boot Camp bara just det, en skiva med drvrutiner som går att installera på vilken Windowsinstallation som helst på intelmaccar? Jag vet inte utan bara funderar.

Ursprungligen av acke:

Men borde du inte kunna installera de drivrutiner för 3D som kommer med Boot Camp? Även när du kör Parallels Workstations? Är inte drivrutins CD:n från Boot Camp bara just det, en skiva med drvrutiner som går att installera på vilken Windowsinstallation som helst på intelmaccar? Jag vet inte utan bara funderar.

Nu har jag inte testat detta program men för vmware så simulerar programmet den hårdvaran som når generic enkelt grafikkort. Så windows o linux har inbyggda drivrutiner. Men rent tekniskt borde det gå eftersom det har snabb åtgång till processor och minne etc. Längtar tills min försäkrade ibook råkar ut för en olycka. :rolleyes:

Trots det jag skrev innan så testar jag precis just nu att installera WinXP SP1. Verkar funka fint. Den klipper till och med mitt BT-tangentbord ... Björklund - har du problem med det?

Ursprungligen av Roland:

Trots det jag skrev innan så testar jag precis just nu att installera WinXP SP1. Verkar funka fint. Den klipper till och med mitt BT-tangentbord ... Björklund - har du problem med det?

Det jag menade var att Bluetooth enheten inte dyker upp som en separat enhet i Windows. Har man redan kopplat prylarna i MacOS skickas de dock in i Windows som PS2, usb eller seriella portar.

  • Medlem
  • 2006-04-06 22:58

Hur är det, är det en 30-dagars demo?

Tycker inte att man ska säga att en demo/beta är gratis om den är tidsbegränsad. Antingen eller!

Japp. Kinkig för att jag inte har en Intelmac att leka med

På Parallels forum kan man läsa:

Citat:

After 30 days the sky falls in.

Just jokin'.

You will be able to start Parallels but not the VM. However if a new beta or indeed a full version is not released by then, I would be extremely surprised. Probably it would be because the sky fell in.

Nu känner jag mite nerdig, men HEY ... jag är imponerad. XP är duktigt snabbt på min mini core duo. Blixtrande skulle man nästan kunna kalla det. Dock har Parallels programvara en och anna bugg, men det är ju en beta.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 10:48
Ursprungligen av Roland:

Ja, om det hade funkat på mini hade jag gjort det. Men Parallels lösning funkar bara på MB och iMac. Apple har stängt av möjligheten till virtualisering på mini-familjen. TRIST!

Ursprungligen av Roland:

Nu känner jag mite nerdig, men HEY ... jag är imponerad. XP är duktigt snabbt på min mini core duo. Blixtrande skulle man nästan kunna kalla det. Dock har Parallels programvara en och anna bugg, men det är ju en beta.

Hur är det igentligen, funkar det fint på mini eller inte?

Ursprungligen av oscar89:

Hur är det igentligen, funkar det fint på mini eller inte?

Jag hade bara läst på nätet när jag skrev det första inlägget. Sedan testade jag ...

  • Medlem
  • 2006-04-06 23:09

OK. Nu gjorde du mig ännu kinkigare. Tyckte att jag läste överallt, måste putsa glasögonen...

Kommer man åt OSX? Skulle vara guld värt att testa webbsidor lokalt! Även om man får köra Macopener eller liknande.

Jag tror det, har inte testat det än dock. Läste någonstans om delade mappar. Det känns rätt mycket Virtual PC, fast snabbt

Kolla här:

http://forum.parallels.com/forum53.html

Här kan du se hur snabbt det är:

http://www.prodedgy.com/article/51

  • Medlem
  • 2006-04-06 23:23

Wow! Allt jag har att säga.

Fast nu kommer man att sitta alldeles för länge med Spindelharpan på macen också

Har testat Parallels Workstation nu ett tag och det funkar klockrent! Vissa saker återstår dock att fixa, men det är ju trots allt en beta.

Jag skickade fö in en rapport till Parallels att jag fick en KP när jag installerade XP. Jag fick svar idag, inom 24h. Så bra support verkar dom ha också!

  • Medlem
  • 2006-06-21 20:24

Parallels vill INTE boota på min iMac!!!

Ursprungligen av psychozz:

Har testat Parallels Workstation nu ett tag och det funkar klockrent! Vissa saker återstår dock att fixa, men det är ju trots allt en beta.

Jag skickade fö in en rapport till Parallels att jag fick en KP när jag installerade XP. Jag fick svar idag, inom 24h. Så bra support verkar dom ha också!

Tjena Pshychozz,
kul att det fungerar "klockrent". Har själv testat i min iMac Intel, men jag får inte Parallels att kännas vid "boot-cd´n" med Windows på!! Vad gör jag för fel??

Jag vill bara "ha igång mitt" emulerade Windows. (kan man importera en färdig "image"?)

Bevaka tråden