Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dlink DSM-320RD bättre än airport express/elgata ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 10:31

Jag såg följande produkt som SIBA kränger för 1400kr.
http://www.dlink.com/products/?sec=1&pid=387#

Situationen är att jag rådde en tjej på jobbet att skaffa airport express för få musik trådlöst från hennes laptop hemma vilket hon tyckte var hur bra som helst. Nu är det ju så att denna verkar göra detta + möjliggöra streaming av bilder samt agera dvd-spelare för någon hundralapp mer. Gränssnittet ser ju förvisso ut som stryk men det hon är inte van vid iTunes så integreringen är förmodligen värt mindre för henne än mig.

Tilläggas är att hon surfar glatt på grannens nät så själva trådlöst nätverks-dealen som airport express medför inte används öht.

Så frågan är om någon har kommentarer om Dlink-produkten?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 10:55

Det var nog inte exakt den som såldes för 1400 kr på siba, utan den utan DVD.

Jag har också funderat på en sån länge, men många säger att om man ska streama video trådlöst krävs det väldigt bra mottagarförhållanden, helst fast lina... Det vore kul att höra från någon här som har en sån hur det fungerar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 12:40

Ah, jag går på andrahandsuppgifter så skall straffa min källa då men frågan kvarstår. Att slippa härja när man vill se på film utan bara streama är rätt så nice. Kommer det en motsvarande produkt med hdmi/dvi utgång så köper jag förmodligen en mer eller mindre oavsett pris.

Ursprungligen av d99gnu:

Ah, jag går på andrahandsuppgifter så skall straffa min källa då men frågan kvarstår. Att slippa härja när man vill se på film utan bara streama är rätt så nice. Kommer det en motsvarande produkt med hdmi/dvi utgång så köper jag förmodligen en mer eller mindre oavsett pris.

Mac Mini

För att använda en sån DLink måste man väl ha PC?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 14:17

Den kostar visst 1490kr hos SIBA.

Ian: Det är möjligt, jag har inte efterforskat kompatibliteten iom det är en PC hon har. Kanske var lite otydligt när jag bara skrev hon inte var van vid iTunes.

Ursprungligen av d99gnu:

Den kostar visst 1490kr hos SIBA.

Ian: Det är möjligt, jag har inte efterforskat kompatibliteten iom det är en PC hon har. Kanske var lite otydligt när jag bara skrev hon inte var van vid iTunes.

Nädå, du var inte otydlig, men jag är intresserad för egen del om den funkar med Mac. Men det tror jag inte den gör. Kanske någon här vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-01 14:27

Jag har letat runt ang. vilka "servrar" som stödjs, och hittills funnit:

TwonkyMedia

..från www.twonkyvision.de.

Denna serverprogramvara skall fungera under MacOSX..

-Torkel

Torkel! Tack för infon.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 21:04

Yep, den fungerar under macos men då med en tredjepartsserver som TwonkyMedia. Även EyeConnect från ElGato ska funka. D-Linken använder sig nämligen av UPnP eller vad det heter, en standard som apparater har för att snacka med varandra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-02 20:14

Kan meddela att det krävs att man har ett nätverk redan, dvs det går inte koppla ihop bara d-link-prylen och en laptop. Killen på SIBA var inte helt nöjd då det var tydligen en hel del som kom tillbaka med produkten och lipade.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-07 06:56
Ursprungligen av d99gnu:

Kan meddela att det krävs att man har ett nätverk redan, dvs det går inte koppla ihop bara d-link-prylen och en laptop. Killen på SIBA var inte helt nöjd då det var tydligen en hel del som kom tillbaka med produkten och lipade.

Låter som D-Link... finns ju märken som kränger mer skrot än andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-02 23:03

d99gnu,

Vad definieras som "nätverk"!?

- En dator ansluten till ett bredband via kabel!?
- En dator ansluten till ett bredband via trådlöst!?

- Två eller flera datorer anslutna till ett bredband via kabel!?
- Två eller flera datorer anslutna till ett bredband via trådlöst!?

Vad jag tror är att produkten kräver mer av användaren än vad som krävs för att ansluta en video t.ex. samt att säljaren (i detta fall på SIBA) inte riktigt har full koll på det han säljer.

Kan inte se att det behövs mer än 1 dator, tillsammans med D-Linken för att få det att fungera...

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-06 15:14

Torkel: Att koppla ihop två anslutningspunkter, typ två laptops har jag för mig brukar kallas 'ad hoc nätverk'. Mediet för överföringen spelar ju ingen roll förutom att jag inte tror det finns ethernetingång på dlink-produkten (man för t.ex. över inställnigar med minneskort).

Med nätverk menar jag att man har en router/hub som förbinder olika anslutningspunkter. Säljaren verkade betydligt mer påläst än den vanlige försäljaren på SIBA och förklarade ju även just bristen av informationen tillhörande produkten att det krävdes att man hade en router/hub.

Vad baserar du att du tror det går enbart med en dator och en d-link på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 17:32
Ursprungligen av d99gnu:

Torkel: Att koppla ihop två anslutningspunkter, typ två laptops har jag för mig brukar kallas 'ad hoc nätverk'. Mediet för överföringen spelar ju ingen roll förutom att jag inte tror det finns ethernetingång på dlink-produkten (man för t.ex. över inställnigar med minneskort).

På D-Links produktsida för DSM-320RD kan man läsa:

Ursprungligen av D-links produktsida:

Med hjälp av den trådlösa 802.11g-tekniken spelar DSM-320RD upp medieinnehåll med en maximal trådlös signalhastighet på 54Mbps och levererar därigenom ljud och bild helt utan störningar. Du kan även spela upp medieinnehåll via Ethernet kabel med hastigheter på upp till 100Mbps. DSM-320RD integreras smidigt med ditt befintliga fasta eller trådlösa nätverk.

D.v.s. DSM-320RD har förutom trådlös anslutning, en Ethernet-port.

Ursprungligen av d99gnu:

Med nätverk menar jag att man har en router/hub som förbinder olika anslutningspunkter. Säljaren verkade betydligt mer påläst än den vanlige försäljaren på SIBA och förklarade ju även just bristen av informationen tillhörande produkten att det krävdes att man hade en router/hub.

I mitt tidigare inlägg i tråden ville jag egentligen definiera vad begreppet "nätverk" anses vara. Jag anser att 2 eller flera enheter/datorer bildar ett nätverk. Trådlöst eller via Ethernet.

Således är en (1) dator och en (1) DSM-320RD i mina ögon ett nätverk.

Ursprungligen av d99gnu:

Vad baserar du att du tror det går enbart med en dator och en d-link på?

Som jag skrev ovan, en (1) dator och en (1) DSM-320RD är i mina ögon ett nätverk.

Noteras bör att om man direkt via kabel/Ethernet kopplar ihop sin Mac/PC med en DSM-320RD bör troligen en korsad Ethernet-kabel behövas. (Vissa Mac/PC har "auto-sensing" på Ethernet-porten, varför en "rak" kabel kan räcka).

- Torkel

P.s.

Såg just att D-Link nu har släppt en efterföljare till den mediaspelare vi pratar om, nämligen DSM-520 som klarar HDTV.

Läs mer hos D-Link Sverige

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-06 23:06

...vidare fann jag, på sidan 98 i handboken till DSM-320RD:

Can I connect the DSM-320RD directly to a PC without using a router or a hub?

• Yes, please make note of the following:

Wireless Users: Set the Mode to Ad-Hoc in the wireless settings.

Wired Users: Connect an Ethernet cable directly from the DSM-320RD’s Ethernet port to the Ethernet port on your PC. The DSM-320RD’s Ethernet port is Auto MDI/MDI-X, so a special Ethernet cable is not required.

All Users: If DHCP software isn’t running on your computer, you will need to assign a static IP address to the DSM-320RD.

Note: Online Media and firmware upgrades are not available without an Internet connection.

Således,

- Mediespelaren DSM-320RD går att köra i ett nätverk med endast en (1) dator...
- Väljer man att ansluta med kabel, kan en ordinär "rak kabel" användas...

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-10 14:15

Torkel: Sedärja, då var det trots allt en felaktigt informerad SIBA-mupp iaf, där fick jag för jag inte kollade upp sakerna själv Tackar för infon!

Har nu köpt en sån här maskin för det mycket facila priset av 1490,- inkl moms på Siba. Det intressanta är att den gamla modellen fortfarande kostar 1990,-...

Har laddat hem Twonky trial och återkommer med en rapport!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 12:12
Ursprungligen av carlsson:

Har nu köpt en sån här maskin för det mycket facila priset av 1490,- inkl moms på Siba. Det intressanta är att den gamla modellen fortfarande kostar 1990,-...

Har laddat hem Twonky trial och återkommer med en rapport!

Funkade det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-20 14:50

Det är faktiskt inte alls en dum ide även om det börjar nå smärtgränsen för vad man betalar för en router som kan streama film
Hur bra fungerar det att köra film (allt från xvid, dvd's till hd) som ligger lagrat på annat än macmini och nås via 802.11g ?

Hmm, jag har en kompis som har streamat via vlc över en 11mgbits-lina (wlan, och det var en divx-film det handlade om). Det funkade bra vad jag vet.

Sen är det ju skillnad på att streama och att öppna via t ex SMB.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 12:47

Jag kör DSM320 med Twonky och det funkar finfint! Enda trasslet är den uppsjö av Xvid, DivX och mpeg4-standarder de finns. Macens uppsättning är inte riktgt samma som enhetens...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 13:32
Ursprungligen av torbjorn2000:

Jag kör DSM320 med Twonky och det funkar finfint! Enda trasslet är den uppsjö av Xvid, DivX och mpeg4-standarder de finns. Macens uppsättning är inte riktgt samma som enhetens...

Om uppsättningen inte är densamma hur fixar man det då, finns det grejor att ladda ner så man får stöd eller är det bara gamla DivX grejor som rullar på?
Vad kör du för nätverk, trådlöst? Och isåfall hur snabbt nätverk har du, rullar det på bra?
Är sugen på denna DSM320 nämligen och är extremt tacksam för svaren

edit***

by the way, funkar det med undertexter på avi rullar? typ .srt och .sub

Senast redigerat 2006-04-06 13:55
1
Bevaka tråden