Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med 99mac:s förstasida?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 12:50

http://www.99mac.se
-man kommer direkt till forumet, vad har hänt?

Till å med artiklarna som man har bookmarkat, t ex denna som jag ville till igen:
http://www.99mac.se/index.php/comments/apple_atgaerdar_nya_airport_problem/

Verkar som att det är HELT borttaget med nyheterna. Är det så det ska vara framöver?

Jag är inte så förvånad. Kan bara se på mina egna vanor och det är att kolla RSS-feeden för MacPro, MacWorld och MacFeber. Sen går jag direkt på dagens aktiva här på 99.
99mac's nyheter har säkert varit minst lika bra, men det kanske är lättare att renodla verksamheten och inrikta sig på något. 99mac är ju kännt som forum i första hand tror jag.

Det var ju mest referat av andra nyheter. Ingen större förlust kanske?
Utkonkurrerad av macfeber på nyhetsfronten?

Ursprungligen av art vandelay:

Det var ju mest referat av andra nyheter. Ingen större förlust kanske?
Utkonkurrerad av macfeber på nyhetsfronten?

Nädå, det handlar inte alls om detta. Vi är inte ute efter att vare sig skapa en fulltäckande nyhetstjänst eller konkurrera med MacFeber (som förövrigt referarar andra nyheter i högre grad än vad 99mac gör) eller MacWorld. Tanken med nyheterna på 99mac är att plocka ut några intressanta macnyheter varje dag, att vara ett komplement till andra macsajter, att vara ett slags filter för den som inte orkar eller har tid att läsa alla nyheter på nätet och ha en levande förstasida för 99mac samt, i rätt begränsad mängd, även bjuda på egna grejer ibland (som reportage från öppnandet av macbutiker eller från mässor).

Ursprungligen av martin.klasson:

http://www.99mac.se
-man kommer direkt till forumet, vad har hänt?

Till å med artiklarna som man har bookmarkat, t ex denna som jag ville till igen:
http://www.99mac.se/index.php/comments/apple_atgaerdar_nya_airport_problem/

Verkar som att det är HELT borttaget med nyheterna. Är det så det ska vara framöver?

Näe, det ska verkligen inte vara så, men det har varit jättestora problem med databasen, som uppstod vid en ändring i går kväll.

Man kan säga att en väldigt olycklig kombination av problem vid ändring, den mänskliga faktorn och bristfälliga backup-rutiner har gjort att vi för tillfället förlorat *hela* databasen över nyheter för 99mac och ipod.se.

Som jag förstått det togs det backup innan ändringen igår (det handlade om att införa 99musik i samma nyhetssystem) men det togs tyvärr backup av *fel* databas av misstag. Och enligt Murphys lag så går saker snett om de kan, och därmed inträffade det naturligtvis just i går...

Den senaste databasbackupen verkar vara en månad gammal och det betyder att alla nyheter jag skrivit i mars är borta för gott, om inget mindre mirakel inträffar. Tills denna situation reds upp har vi styrt om så att 99mac.se går till 99mac.se/forum (och ipod.se går till ipod.se/forum) så att det inte bara blir blanka sidor som det var igår kväll.

Senast redigerat 2006-04-04 13:15
Ursprungligen av Adrian B:

Den senaste databasbackupen verkar vara en månad gammal och det betyder att alla nyheter jag skrivit i mars är borta för gott, om inget mindre mirakel inträffar. Tills denna situation reds upp har vi styrt om så att 99mac.se går till 99mac.se/forum (och ipod.se går till ipod.se/forum) så att det inte bara blir blanka sidor som det var igår kväll.

Om du kommer ihåg vad du skrev för nyheter så kanske det går att återskapa dem med hjälp av googles cache. Kan bli ett drygt jobb, men borde funka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-04 13:37

Vadå, finns det inga automatiska backup-rutiner? Vad är det för klåpare som som står för hostingen egentligen?

Ursprungligen av ohennig:

Om du kommer ihåg vad du skrev för nyheter så kanske det går att återskapa dem med hjälp av googles cache. Kan bli ett drygt jobb, men borde funka.

Jag har faktiskt funderat på det, dock verkade Googles cache inte riktigt lika uppdaterad som Yahoos cache. Men det är, precis som du säger, ett drygt jobb och man får väl väga det mot att lägga sin begränsade tid på att skapa nya nyheter istället.

Ursprungligen av Jogin:

Vadå, finns det inga automatiska backup-rutiner? Vad är det för klåpare som som står för hostingen egentligen?

Detta är något Martin eller Arvid borde svara på eftersom jag inte har alla fakta, men om jag förstått det rätt så driver 99mac sina egna servrar och ansvarar för sina egna backuper. Det mesta på sajterna har bra automatiska backup-rutiner men av någon outgrundlig anledning fanns inte databasen över nyheterna med i dessa rutiner. Men som sagt, jag är egentligen inte rätt person att svara på detaljerna. Martin är dock bortrest och Arvid sliter nog sitt hår just nu...

Ursprungligen av Jogin:

Vadå, finns det inga automatiska backup-rutiner? Vad är det för klåpare som som står för hostingen egentligen?

Vad var målsättningen med det här inlägget?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-04 15:49
Ursprungligen av Taz_1999:

Vad var målsättningen med det här inlägget?

Jag brukar inte sätta upp mål med alla mina inlägg, men det gör ju tydligen du, så vad var målsättningen med ditt inlägg?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-04 17:29
Ursprungligen av Jogin:

Jag brukar inte sätta upp mål med alla mina inlägg, men det gör ju tydligen du, så vad var målsättningen med ditt inlägg?

Om du inte har något mål med inläggen, varför i helvete sitter du och skriver inlägg då? Hitta på något bättre istället för att bara komma med oförskämdheter.

Ursprungligen av Konrad:

Om du inte har något mål med inläggen, varför i helvete sitter du och skriver inlägg då? Hitta på något bättre istället för att bara komma med oförskämdheter.

Fick plötsligt en bild i huvudet av någon som skjuter katapult i kristallpalatset...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-04 17:46
Ursprungligen av Hagelin:

Fick plötsligt en bild i huvudet av någon som skjuter katapult i kristallpalatset...

Jag förstår inte dina metaforer, kan du vara så vänlig att förtydliga dig?

Ursprungligen av Jogin:

Jag brukar inte sätta upp mål med alla mina inlägg, men det gör ju tydligen du, så vad var målsättningen med ditt inlägg?

Min förhoppning med att påpeka detta är att du kanska taggar ner på attityden som är så framträdande i alla dina inlägg och anstränger dig lite mera för att göra läsandet av dina inlägg och de trådar du deltar i till en trevlig upplevelse. Det är liksom poängen med att skriva inlägg och just nu skjuter du brevid målet. IMHO.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-04 17:53
Ursprungligen av Taz_1999:

Min förhoppning med att påpeka detta är att du kanska taggar ner på attityden som är så framträdande i alla dina inlägg och anstränger dig lite mera för att göra läsandet av dina inlägg och de trådar du deltar i till en trevlig upplevelse. Det är liksom poängen med att skriva inlägg och just nu skjuter du brevid målet. IMHO.

Okej. Målsättningen med mitt var väl att få reda på vilka klåpare det är som sköter driften då, och kanske även att påpeka att slarva bort backup:er (eller att inte göra dem överhuvudtaget) är klåparaktigt. Så, nu vet du det. (Borde ju inte ha varit alldeles omöjligt att lista ut själv heller, men men, alla kan ju inte vara lika begåvade som mig.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-04 14:05

Ja, sånt kan hända den bästa! skriv du nya nyheter så har vi snart glömt de gammla.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-04-04 17:25

Jogin har, som vi alla vet, total intolerans mot människor som gör fel. Dessutom har han ett kall här i livet att påpeka för människor som gör fel att det är helt oacceptabelt att göra fel, eftersom Jogin förväntar sig att alla är lika perfekta som honom själv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-04 17:51
Ursprungligen av bollman:

Jogin har, som vi alla vet, total intolerans mot människor som gör fel. Dessutom har han ett kall här i livet att påpeka för människor som gör fel att det är helt oacceptabelt att göra fel, eftersom Jogin förväntar sig att alla är lika perfekta som honom själv.

Hahaha, whatever man. Jag tycker fortfarande det är klåparaktigt att inte kunna föra backuper ordentligt. Hade min leverantör inte fixat det så hade jag bytt direkt, men precis som mig så ser de ordentliga backup-rutiner som en självklarhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 22:43
Ursprungligen av Jogin:

Hahaha, whatever man. Jag tycker fortfarande det är klåparaktigt att inte kunna föra backuper ordentligt. Hade min leverantör inte fixat det så hade jag bytt direkt, men precis som mig så ser de ordentliga backup-rutiner som en självklarhet.

Ja det är ju alltid lätt att ha någon typ av skadeglädje, som det ändå faktiskt känns att inlägget andas. Eftersom, så vitt jag förstår så driver 99mac sina egna servrar och det betyder att dom själva ansvarar för backup rutiner etc så kritiken ska du rikta till martin och c/o som driver sajterna och inte någon "leverantör" som faktiskt inte existerar. Precis som någon annan sa, du skjuter inte ens i närheten av målet det dina inlägg.

Det är ungefär som att du skulle försöka läxa upp mig dagen efter en utekväll då jag har baksmälla, no point.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-04 17:55

Som jag, heter det!

Ok, då styr vi in tråden på ämnet igen, va?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-04-04 19:42

har ni flax så kan thewaybackmachine på www.archive.org med lite flax vara en hjälp om ett återskapande blir tvunget...

Ursprungligen av TERdON:

har ni flax så kan thewaybackmachine på www.archive.org med lite flax vara en hjälp om ett återskapande blir tvunget...

Redan kollat. Problemet är att Wayback Machine av någon anledning inte registrerat 99mac och ipod.se sedan 25 mars 2005.

En sak som känns lite surt är att jag hade skrivit nyheter och tidsstyrt dom framåt i tiden, för att dyka upp automatiskt, ett jobb helt i onödan nu...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-04 21:47

Undrade också vad som hänt.

Tycker att innan uppdateringen av 99mac.se så var det riktigt dött. Men efter "version 6 beta" så är det riktigt bra nyheter, bättre än macfeber.se faktiskt.

Hoppas ni löser det.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 14:07

Medhåll

Ursprungligen av copse:

Undrade också vad som hänt.

Tycker att innan uppdateringen av 99mac.se så var det riktigt dött. Men efter "version 6 beta" så är det riktigt bra nyheter, bättre än macfeber.se faktiskt.

Hoppas ni löser det.

Jag håller med. Nyheterna på 99mac är långt mer läsvärda och urvalet är intressantare än de på andra siter.
Lycka till med backupen!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-05 16:34
Ursprungligen av schmuck:

Jag håller med. Nyheterna på 99mac är långt mer läsvärda och urvalet är intressantare än de på andra siter.
Lycka till med backupen!

Jag håller också med att nyheterna blivit mycket bättre, riktigt bra.
99Mac är också bra, riktigt bra.
Och om man betänker under vilka förutsättningar det drivs så kan man bara uppskatta det ännu mer.

Kul med de uppmuntrande kommentarerna. Både jag och Martin önskar att vi kunde göra ännu mer av det, men det är ju som vanligt en fråga om pengar. I dagsläget får jag betalt, men det är ju inte precis något man kan leva på. Det hade varit jättekul om vi kunde satsa på en heltäckande nyhetsbevakning, men sådana inkomster har vi inte i dagsläget. Men även den form av "light"-nyheter som vi kört med de senaste månaderna tror jag tillför ett värde för en del av besökarna. Forumet är dock 99mac kärna fortfarande (tycker jag personligen).

Ett knep för att öka på mängden nyheter är ju att göra något i stil med digg.com. Iofs så garanterar det ju inte bra kvalitet, men man kan ju minska urvalet på det sättet.

Jag landar i Sverige imorgon igen. Savitt jag har forstatt ar hela nyhetsdatabasen raderad och backupen gar inte att lasa in, men det kan ha hant nagot nytt sedan jag talade med Arvid senast.

Vad detta innebar for fortsatt nyhetsbevakning vet jag inte annu, jag maste tala med Arvid och Adrian om detta.

Precis som Adrian skriver ar nyhetsbevakningen nagot som vi betalar for men det ger inte nagra intakter och har inte okat trafiken eller annonsintakterna.

Valdigt, valdigt trakigt om det innebar "det varsta" for 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 21:07
Ursprungligen av Björnström:

Valdigt, valdigt trakigt om det innebar "det varsta" for 99mac.

Vad menar du med "det värsta"?

Bevaka tråden