Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

72 timmar med Nya Mac Mini Core Duo

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den som väntar på en stor glad komplimang till kakburken får läsa längre ner, (dvs. om jag inte kommer i andra tankar tills dess).

Eftersom jag har en 22 Månarder gamal ibook med en G4 som än inte visar sin ålder prestanda mässigt mot dagens ibooks, samt den nalkande i-ibooken (macBook) så kändes beslutet att sälja inte så dumt. Har alltid velat byta upp mig, göra en klass resa, gå in i pro ligan och funderade starkt på att införskaffa mig en macbookpro.
Men om man köper nåt så dyrt så får den inte ha några barn sjukdomar, så i sista stund balla jag ut och beställde en Mac mini Core Duo, redan vid beställningen känner jag mig skärrad, och jag säller frågan vadå, varför? :

Jag vill inte ha 512mb delat i två minen, och inte heller vill jag betala så pass mycket mer för att få 1Gb delat i två minnen. Varför säljer de inte dem med enkel 512mb? Nu vet jag bättre men jag mådde lite taskigt den dan. (för er som läser det här och inte vet vad jag pratar om så är minnerna på mac mini DDR2 och som jag har uppfattat det så jobbar dessa minnen bäst om de arbetar i par, tex. 512+512 = Snabb 512+1024 = mer minne men längsammare.) Aja nu till de tre dygnen.

Första dygnet går åt att Partitionera och installera OSX och Windows Xp (vilket var en halv anledning att köpa en intel dator), första intrycken? Safari är märkbart långsammare, trådlösa nätet kopplar inte automatiskt upp igen efter uppväckning och drivrutinen till Logitech MX 500 musen som länge har varit perfekt för mina behov fungerar inte under intel.

I denna irritation bootar jag in i windows bara för att hitta en lista med ett 10 tal okända hårdvaror. Botar in i os går till wiki.onmac.net och laddar ner alla drivrutiner och bränner en skiva med instructioner i pdf och installations filerna. Botar om går in i windows där pdf läsaren lyser med sin frånvaro. FUCK botar om.... Skriver ut.... försöker installera trådlösa men icke botar om x2 följer instruktionerna men får efter allt inte en ända hårdvara att fungera.

Tjejen kommer förbi och vi ska se på film laddar ner senaste VLC, inte Intel version såklart men det flyter med förhalning. och jag biter i läppen varenda ord som sägs i filmen i osynkronation med de fiktiva personerna som syns på skärmen.

Andra dygnet förs över filer och program från min nu gamla men fortfarande ganska söta ibook Inga problem, eller jo en massa iphoto problem, duplicationer och felaktigt referenserade filer. (osäker om det var mitt fel).

Photoshop CS1 testet! A3 fil i 1200 dpi CMYK, ett simpelt komando, förminska 33% och rotera 90° en titt i activitets monitorn och båda kärnorna rullar på tummarna, 4% 6% processor användning!!! Vafan! Jag tvångsavslutar photoshop mitt i och börjar leta på nätet efter billigast 1gb minnet jag kan hitta, (rätt svårt i sydney speciellt om man vill ha laptop minnen på 667Mhz ) FUCK!, letar info på nätet, hittar snabbt i nättidningen macworld.com en artikel där intel minin testas vid två tillfällen, först med 512mg sammanlaggt och sen med 2gb. Slutsattsen är oklar, kommer min mini att fungera $300 au bättre med mer minne?, går och lägger mig.

Idag,
Steer mouse varmt rekommenderad produkt som hjälper dig att modifiera din mus hur du vill!
VLC Nightly build, Intel version Funkar underbart!!!
Intel Handbrake kopierar en dvd i genomsnitt 26f/s jämfört med min ibok i 4f/s
1600kr senare har jag en order på 2GB crosshair minnen, nästa måndag (förhoppnings vis).

Jag mår bättre nu när jag har slängt av mig det mästa, hoppas det här hjälper den som funderar på att köpa en Mac Mini Core Duo.

Rekomenderas men tänk två gånger vad det är för program du använder.
Uppdaterar mitt inlägg så fort jag sitter med 2gb

Jo, jag har märkt samma sak med Photoshop som dig: Det går exponentiellt långsammare jo större fil man har öppen. Det beror på att Rosettas flaskhals fyra gånger av fem ligger i minnesmängden och inte i processorn.

Själv hamnar jag på ~75 fps med Handbrake på min 17" iMac.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:22
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Själv hamnar jag på ~75 fps med Handbrake på min 17" iMac.

har en ganska stark känsla att det inte är med h.264 i.a.f...

Bara ett tips, VLC finns till Intel, men du får ta hem en experimental-version (finns under nightly builds)

EDIT: Nevermind, såg först nu att du skrivit det längst ner, sorry

Vad jag förstår så installerade du WinXP på din Mini... okej det går, men hur kan du börja klaga på att det sedan inte fungerar så bra? WinXP är inte gjort för att fungera på en mac och en mac är definitivt inte byggd för att köras med WinXP...
Anledningen till att iaf jag köpte Mac var för OSX....

Det du säger om Safari har jag också upplevt på min mini (dock en G4), men det gäller också alla webbläsare jag har kört, (Opera, FireFox, Camino) och alla har samma problem, sega och av någon underlig anledning så börjar fläkten gå upp i högvarv när man är inne på en hemsida med mycket bilder/flash på.
Jag kan ha igång Dreamweaver, Photoshop, Itunes och VLC samtidigt utan problem, den är lugn och tyst men inte när jag surfar... :S

2Gb Ram!
Photoshop testet jag nämnde ovan, med samma fil efter fräsh uppstart, gick å 2min och 3 sek, tid tagen med handhållet stopp ur
I genomsnitt 102% användning av de två kärnorna, gick så lågt som 95% och som högst 154% men stannade runt 102% för det mesta.
Tänker göra samma test med min ibook G4 så fort jag har en sekund över, tänkte att ni kanske var intresserade

Också vill jag tillägga att under tiden photoshop höll på hade datorn 250mb över oanvänt ram. Dessutom kunde jag växla mellan safari och findern utan störning eller fördröjning. Det visar sig att det räkte med 1600kr o mödan att få upp minin

Dessutom har jag lyckats installera alla drivrutiner i windows så nu fungerar det smärt fritt där ockhså, men dit tänker jag bara bota till om jag behöver Autocad eller 3d max

Tack också för responsen, och juste Handbrake var inställd på H264 och 685kbps 2pass full frame rate och storlek samt 192kbps ljud.

  • Medlem
  • 2006-04-04 10:14

GM,

när du kör Windows på Macen... förutom strulet med drivrutiner... är det något annat som strular?

Väldigt sugen på en sådan lösning, tvingas till MS ibland...

/hpe

Ursprungligen av GeneralMotors:

Det visar sig att det räkte med 1600kr o mödan att få upp minin

Lite OT, men kan du avslöja var du köpte minnet för det priset?

Också sugen på en mac mini som arbetsdator med dual boot. Blir nog i höst med en 23" wide

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 15:34

Var det svårt att byta minnet i den? Jag har läst att det ska vara svårare än i den gamla. Stämmer detta?

Hpe:
I windows, fungerar allt som det ska, grafik kortet med acceleration och dvi output, blåtand nätverk och trådlösa, det som inte fungerar (ännu ) är Fjärren och att läsa från HFS+ partitionen.

Hedelina:
Jag bor i sydnej, så all hårdvara och och it produkter kan köpas billigt, (om du hittar det du letar efter) tack vara Asien som inte ligger nära. Prutade från 167 au$ till 130 au$ styck mot att de fick mina gamla. 1 au $ = 5,50 kr

Oscar: Det svåra är fortfarande att öppna locket på den när det väl är gjort är du värdig att lossa på 4 skruvar lossa andra våningen och sen rätt enkelt lossa på dem se http://www.applefritter.com/Mac_Mini_Take_Apart_Guide för en överskådlig guide.

Nu har jag dock ett j-vligt irriterande problem, det har hänt två gånger, kanske kan någon på rak arm ge förslag på vad som kan ha gått fel, innan jag går in i felsökar läge...

Så här ligger det till, efter uppgraderingen så lät jag självfallet locket vara av under ett par timmars användning för att försäkra mig om att ingenting sitter fel eller löst efter uppgraderingen av minnet. inga problem provade allt, blåtand airport ljud, -allt gjorde PS testet ovan då också. sen satte jag tillbaka locket och lät den kopiera en dvd över en natt och dag med handbrake, kom tillbaka efter jobbet och den satt och purra lugnt. Inga problem hittills.
Lite senare satte jag igång frontrow och tittade på en dvd och efter 15min så slockna datorn och automatiskt startade om. Trodde att det kanske var en sladd som drogs ut eller nått. fortsatte titta igen och efter ytterligare ett tag slocknade den och startade om automatiskt utan förvarning.
Satte handen vid luft hålen och kände att fläkten var igång, det kunde inte ha blivit så varm av bara dvd tittandet? speciellt inte efter att ha kört med den så mycket hårdare då den kopierade en annan dvd. Är säker på att jag såg till att alla sladdar var i då jag stängde locket, och jag känner ingen vidare lust att öppna den igen...

Uppskattar vilket tips som helst

  • Medlem
  • 2006-04-05 10:30

Märkligt att minins grafik fungerar hårdvaruaccellererat men inte MacBookProns.

Hmm. det är ju intel grafik i minin och ATI i MBPn.

GM, tyvärr inga tips för att åtgärda ditt problem

/hpe

Ursprungligen av GeneralMotors:

Lite senare satte jag igång frontrow och tittade på en dvd och efter 15min så slockna datorn och automatiskt startade om. Trodde att det kanske var en sladd som drogs ut eller nått. fortsatte titta igen och efter ytterligare ett tag slocknade den och startade om automatiskt utan förvarning.

I den här tråden diskuteras ett snarlikt problem med MacBook Pro. Det verkar nu vara kopplat till dåligt RAM-minne och det verkar väl inte helt otroligt i ditt fall heller.

Ursprungligen av GeneralMotors:

Hpe:
I windows, fungerar allt som det ska, grafik kortet med acceleration och dvi output, blåtand nätverk och trådlösa, det som inte fungerar (ännu ) är Fjärren och att läsa från HFS+ partitionen.

Hedelina:
Jag bor i sydnej, så all hårdvara och och it produkter kan köpas billigt, (om du hittar det du letar efter) tack vara Asien som inte ligger nära. Prutade från 167 au$ till 130 au$ styck mot att de fick mina gamla. 1 au $ = 5,50 kr

Oscar: Det svåra är fortfarande att öppna locket på den när det väl är gjort är du värdig att lossa på 4 skruvar lossa andra våningen och sen rätt enkelt lossa på dem se http://www.applefritter.com/Mac_Mini_Take_Apart_Guide för en överskådlig guide.

Nu har jag dock ett j-vligt irriterande problem, det har hänt två gånger, kanske kan någon på rak arm ge förslag på vad som kan ha gått fel, innan jag går in i felsökar läge...

Så här ligger det till, efter uppgraderingen så lät jag självfallet locket vara av under ett par timmars användning för att försäkra mig om att ingenting sitter fel eller löst efter uppgraderingen av minnet. inga problem provade allt, blåtand airport ljud, -allt gjorde PS testet ovan då också. sen satte jag tillbaka locket och lät den kopiera en dvd över en natt och dag med handbrake, kom tillbaka efter jobbet och den satt och purra lugnt. Inga problem hittills.
Lite senare satte jag igång frontrow och tittade på en dvd och efter 15min så slockna datorn och automatiskt startade om. Trodde att det kanske var en sladd som drogs ut eller nått. fortsatte titta igen och efter ytterligare ett tag slocknade den och startade om automatiskt utan förvarning.
Satte handen vid luft hålen och kände att fläkten var igång, det kunde inte ha blivit så varm av bara dvd tittandet? speciellt inte efter att ha kört med den så mycket hårdare då den kopierade en annan dvd. Är säker på att jag såg till att alla sladdar var i då jag stängde locket, och jag känner ingen vidare lust att öppna den igen...

Uppskattar vilket tips som helst

med apples nya bootloader,som är från apple själva, så ska programmet tydligen kunna bränna ut en skiva i osx, med windows xp drivrutiner, undrar om fjärnen funkar efter det eller om det bara är en osx funktion

Tyvärr så funkar fjärren inte med Bootcamp heller

Har nu felsökt en del med minnes problemet men har kommit tilll en återvändsgränd, det här är vad jag gjort hitils, Hedelina: Jag har förmodligen sammma problem som mbp du nämnde...

Jag kom fram till att jag var tvungen att hitta vilken modul som det var fel på eller om båda var knas, eftersom jag är i mitten av en uni uppgift och behöver minin nu då Ibooken är såld.

Jag hittade ett program kallat hot cpu till windows som kan framkalla extremt arbete och därmed hetta på bara minnerna, Det gick knappt 2min innan spontan uppstart, Utan skal så gick det inte att crasha den. Vilket betyder att mycket riktigt så beror det på hetta.

Med en minnes modul utryckt och skal på så klarar minin av att hålla 6h tills jag avbrytte och provade med den andra modulen och samma sak där.

Min slutsatts så här långt är

1. modulerna blir så överhettade när de ligger så nära varandra och inget luft flöde flyter emellan dem.

2. Modulerna blir inte så varma eftersom de inte använder dual link.

Är det ända jag kan göra att byta båda? Tacksam för svar...

Det är officiellt, minnerna är inte kompatibla för andra som har problem med macmini och corsair minnen gå till, http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?p=245385#post245385

1
Bevaka tråden