Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Boot Camp: Windows på Intel-macar!

Tråden skapades och har fått 211 svar. Det senaste inlägget skrevs .

CUPERTINO, California—April 5, 2006—Apple® today introduced Boot Camp, public beta software that enables Intel-based Macs to run Windows XP. Available as a download beginning today, Boot Camp allows users with a Microsoft Windows XP installation disc to install Windows XP on an Intel-based Mac®, and once installation is complete, users can restart their computer to run either Mac OS® X or Windows XP. Boot Camp will be a feature in “Leopard,” Apple’s next major release of Mac OS X, that will be previewed at Apple’s Worldwide Developer Conference in August.

http://www.apple.com/pr/library/2006/apr/05bootcamp.html
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 14:58

Otroligt snyggt! Kommer med drivers för grafik, nätverk, audio, Airport bluetooth Eject-knapp och skärmstyrka.
Tack Apple!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-05 15:01

Apple släpper BootCamp (Windows boot)

Apple kommer idag att släppa en funktion för att boota OSX och Windows paralellt enligt insiders inom aktiemarknaden.

Trovärdigt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-04-05 15:05

Men, men, det är ju 5:e april inte 1:a!!!

Ascoolt!

Okej, nu är det dags att köpa en iMac 20" Duo

Den + min 12" PB kommer bli bästa vänner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 15:14

Två trådar om det här. Den här som har flest inlägg och en anna som var först. Kankse nått att slå ihop kanske?

Tack för detta Apple! Det här och alla nya telefoner i iSync igår, släpp en liten MacBook Pro 12" nu och allt är glömt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 15:36

Synd att iSight, Apple remote, USB Modem (not really), och backlighting på MacBook pro inte fungerar. Kanske kommer i Beta 2?

Snarare så kommer de när Apple har fixat till drivrutinerna för windows

behöver nödvändigtvis inte komma med nästa beta av Boot Camp..

Jag var tvungen att se efter om universum fastnat i första april-läge, men det här är ju på riktigt. Riktigt bra, Apple!

Lysande!

Känns som om de vill stödja folk som är i behov av Windows ibland men använder Osx för det mesta.
Kanske lite trick med, eftersom det inte blir lika häftigt att köra Windows på en Mac när det finns ett officiellt program för det Skönt och Underbart tycker jag, känner mig ännu mer säker på ett byte till mac nu!
Någon som provat programmet?

Har jag förstått det rätt att man inte behöver radera sin hårddisk för att låta Boot Camp partionera om hårddisken?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 15:36

Tror inte att några tester ligger ute än... Joachim Melin på MacPro.se har dock lovat fixa ett till kvällen!

Och ja: Boot Camp fixar partitioneringen utan att du behöver radera disken. Snajdigt!

Snyggt Apple - detta trodde jag inte.
Var tvungen att kolla datumet på pressreleasen så det inte stod 1 april.

Ja Apple....

EFI and BIOS
Macs use an ultra-modern industry standard technology called EFI to handle booting. Sadly, Windows XP, and even the upcoming Vista, are stuck in the 1980s with old-fashioned BIOS. But with Boot Camp, the Mac can operate smoothly in both centuries.
Word to the Wise

Windows running on a Mac is like Windows running on a PC. That means it’ll be subject to the same attacks that plague the Windows world. So be sure to keep it updated with the latest Microsoft Windows security fixes.

Utmärkt! Nu inväntas bara en iBook och en PowerMac equivalent, sen skall det ut och shoppas....

Undrar hur detta kommer påverka utvecklingen av Mac-spel...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-05 16:09
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Undrar hur detta kommer påverka utvecklingen av Mac-spel...

Ja, det är väl det enda orosmolnet i denna nyhetsskur.:D

Nu är ju Macen den ultimata datorn. Snygg, tyst och den kan köra både Win och OSX.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 15:52

Det var det jävligaste!

Ska testa det på min iMac senare. Mest nyfiken på hur snabbt det går och bra drivrutinerna är för spelande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 15:57

Fasen va gött! Apple slutar aldrig att överaska!
Nu finns det ju absolut ingen anledning att köpa en PC..

Detta är ju sorgligt! Trodde inte att denna dagen skulle komma. det är ju så att man vill börja gråta....XP skit tillåtet på en sådan fin maskin som en Mac...nä detta var ju det sämsta jag varit med om under mina 16 år som Macanvändare

Ursprungligen av Ekengren:

Detta är ju sorgligt! Trodde inte att denna dagen skulle komma. det är ju så att man vill börja gråta....XP skit tillåtet på en sådan fin maskin som en Mac...nä detta var ju det sämsta jag varit med om under mina 16 år som Macanvändare

Precis som med Virtual PC?

Edit: inlägg 2500. Tobleronedags!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Precis som med Virtual PC?

Edit: inlägg 2500. Tobleronedags!

Har jag aldrig kört:D

Ursprungligen av Ekengren:

Detta är ju sorgligt! Trodde inte att denna dagen skulle komma. det är ju så att man vill börja gråta....XP skit tillåtet på en sådan fin maskin som en Mac...nä detta var ju det sämsta jag varit med om under mina 16 år som Macanvändare

Det är helt frivilligt att använda.

Ursprungligen av Ekengren:

Detta är ju sorgligt! Trodde inte att denna dagen skulle komma. det är ju så att man vill börja gråta....XP skit tillåtet på en sådan fin maskin som en Mac...nä detta var ju det sämsta jag varit med om under mina 16 år som Macanvändare

Power Macintosh 6100 såldes i konfiguration som kunde köra DOS.

Slog i hop två trådar till en.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-04-05 16:09

Tusan, firmware update fungerar inte på min maskin!!! Jag som vill testa nu!!
Har en 20" intel imac, någon som lyckats med firmwareupdaten som är nödvändig för att XP installationen ska fungera?

EDIT: Shit, har man lagt in XOM EFI och kört XP den vägen så fungerar inte firmwareupdate, måste få bort xom efi först....

Senast redigerat 2006-04-05 17:46
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 16:26

Det här kommer nog att innebära ett stort lyft för Apple.

Bevaka tråden