Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamma utskrifter i 10.4 med HP Laserjet 2100?)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brottas med ett problem som dök upp idag. Det är några veckor sedan jag uppgraderade till 10.4 och har sedan dess tyckt att utskrifter ibland är väldigt långsamt. Idag klockade jag en PDF, tog 20 minuter att skriva ut, vilket är lite länge om man har 20 sidor att skriva ut.

Jag har testat en hel massa saker redan, sökt på många platser (här, Apples Support Forum och supprortsidor, FileMakers Supportsidor, Svenska FileMaker-forumet, Googlat mm, men inget löser det hela, här är en nästan komplett lista av vad jag hunnit testa:

* FileMaker 8 var första stället jag började för att bena ut detta - jag markerar flera manus för att skriva ut, det tar ca 20 min per sida. Gav upp.

* Ibland får jag också out of memory errors.

* När jag började hade jag lite ont om ledigt utrymme på min hårddisk, ca 700 Mb. Men provade även att langa undan saker, så nu finns 7Gb ledigt utrymme.

* Provade att skapa PDF från FileMaker och skriva ut från den. Då visade det sig att 20 sidor ren text blev 4.3 Mb med PDF-fil. Öppnade den i Adobe Acrobat och där kan man se procentandelen text i relation till lagrade typsnitt - det var 1% text och 97% lagrade typsnitt, vilket jag tycker är lite mycket. Tog bort dessa (ett annat ställe i samma program, vilket gav en PDF på ca 400 kb. Denna skrivs dock ut precis lika långsamt. Man ser också i detta program att samma Helveticatypsnitt har lagrats som en delmängd en massa massa gånger.

* Testade andra PDF-filer med bilder, samma resultat.

* Hittade en tråd på Apples Supportforum - Slängde mappen Library > Printers, installerade om skrivare från OS X skivan. Inuti Skrivarinställning kan man radera alla skrivarinställningar: Skrivarinställning > Nollställ skrivarinställningar. Det har jag gjort flera gånger. Har lagt till min skrivare på nytt.

* Har också testat att använda "Allmän" i stället för "HP Laserjet 2100 series" som skrivdrivarrutin. Ingen skillnad.

* Har också testat att i utskriftsdialogen skriva ut med olika Colorsync-inställningar - Tex Quartsfilter för Black and White, Gray Tone respektive Reduce File Size.

* Har provat skriva ut från andra program än FileMaker (manus - ca 5 minuter per sida, andra layouter ett par minuter), Textredigeraren - under minuten. Word tar också runt minuten. Excel - runt minuten där med. Safari tar runt 5 minuter, eller ger upp.

* Har uppdaterat OS X till 10.4.6 och FileMaker till 8.02.

* Ett par omstartar och reparera rättigheter också har det blivit, bara för att det är så kul!

* Har testat att skriva ut med Adobe PDF också, dvs skrivdrivarrutinen som man kan lägga till i Skrivarinställning. Den producerar lika "tjocka" PDF-filer, runt 4-5 Mb.

* Har provat att skapa Postscriptfil från FM, langa den på Distiller, blev lika stor med lika många extra typsnitt.

Tydligen är detta ett känt problem - någon som har några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-05 08:26

Är det lika segt att skriva ut från t ex Word?
Det låter som om det är något med HP:s drivrutiner. Kontakta HP:s support.

Ett Word-dokument med några ord i skrivs ut på någon minut. Excel också.

Har kollat på HP's site efter drivrutiner och där hänvisas tillbaka till Apple då alla deras skrivdrivarrutiner är med i OS X 10.4.

Nu har jag kollat igenom allt jag kan tänka mig på HP's supportsite också, vilket jag hade glömt. Tack för det tipset Konrad. Inget verkar passa in på mitt problem. Hmmm. Får leta vidare.

Ursprungligen av Taz_1999:

Tydligen är detta ett känt problem - någon som har några tips?

Nej, tyvärr, inga tips. Men jag kör 10.4.5, och skriver ut på en HP2100, och har inte det här problemet... Så jag tror inte det är drivrutinen, eller ett generellt HP2100-problem...

Jag skriver ut från FileMaker 7, Word 2004, Excel 2004, InDesign CS och många andra program, och har inga problem med långsamma utskrifter.

Vi har två st 2100 och ibland så bara vägrar det komma något ur den ena. Tar samma dokument till den andra och då kommer det ut inom sekunder.
Som tur är så är dom ersatta med en nyare färglaser så jag tänker inte rota i problemet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 13:16

Vi har en HP2100TN på jobbet och den är helt normal. Utskrifterna (även komplexa) kommer ganska omgående.

Kan berätta att problemet är löst, skulle sagt det tidigare.

I samband med att jag kopplade bort en 10Mbits hub och kopplade in skrivaren i en 10/100Mbits switch istället så försvann problemet.

Det verkar som om OS X 10.4 inte pratar på ett bra sätt med långsamma hubbar eller är mer känsligt eller något. Jag stötte nämligen på ett par trådar i olika forum om detta problem när jag letade efter en lösning på mitt.

Jag har också problem med långsamma utskrifter, men på en HP 1220.
Min skrivare är dessutom inte kopplad via nätverk utan via en vanlig USB-kabel.... ändå är den seg som attan.
Skrev nyss ut en PDF på 22 sidor, det tog 34 minuter på macen men bara dryga minuten på PC:n
Någon som vet vad det är som gör att det går så otroligt segt?

Jag kör OS X 10.4.9 för övrigt.

1
Bevaka tråden