Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac Sawtooth för varm!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 19:43

Min G4 som är uppgraderad till 1GHz blir för varm och kan hänga sig efter en timmes vardagligt användande. Ändring: efter att bara stå på i en timme.

Jag har för länge sedan bytt fläktarna i chassit och nätaggregatet till tysta Papst-fläktar med sämre blåst, men de har räckt för att hålla burken kall. Nu efter en flytt räcker det inte tydligen.

Vad kan vara fel? Jag har försökt dammsuga burken mot damm, men är osäker på om det blev bättre...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 22:09
Ursprungligen av attila:

Min G4 som är uppgraderad till 1GHz blir för varm och kan hänga sig efter en timmes vardagligt användande. Ändring: efter att bara stå på i en timme.

Jag har för länge sedan bytt fläktarna i chassit och nätaggregatet till tysta Papst-fläktar med sämre blåst, men de har räckt för att hålla burken kall. Nu efter en flytt räcker det inte tydligen.

Vad kan vara fel? Jag har försökt dammsuga burken mot damm, men är osäker på om det blev bättre...

Om den har börjat hänga sig efter att du flyttat på den kanske det inte rör sig om att den blir för varm. Skakig hantering kanske har fått några komponenter att lossna bara så där lite lagom. Kolla att CPU'n verkligen sitter den ska, att kylblocket inte är glappt mot CPU'n. Ta loss och sätt dit alla RAM kretsar. Sen borde du använda pålitlig temp-mätningsutrusning eller mjukvara om CPU-uppgraderingen har egen temp-mätning och testa hur varm processorn egentligen blir.

Återkom gärna med mer info.

Har du provat att sätta in en PCI slot fläkt? Visserligen låter den mycket men den suger ut en hel del luft och du kan då få veta om det är kylningen eller något annat med uppgraderingen som trasslar.

Sågtanden har ju erbarmig design för kylning.
>Den stora 120mm fläkten sitter ju med läckage mellan fram och baksida så att en del luft inte pumpas in utan bara snurrar runt.
>Det finns inget tydligt flöde av luften som i G5 och BTX chassin, den leds lite hit och dit.
>CPUn sitter i en zon som inte har så hög luftomsättning. Jula säljer hårddiskkylare (79 kr) två stycken 50mm fläktar som blåser på ganska bra. Om man monterar denna i någon av de två främre hårdiskvaggorna så kommer det att blåsa upp mot CPU kylflänsen.

Att dammsuga med vanlig damsugare är att be om statisk elekticitet som kan döda datorn. Bättre att köpa en burk tryckluft och blåsa ut dammet. Kanske det går med cykelpump också.

När datorn dör är kylflänsarna heta?
Har du provat med olika varianter av vilolägen?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 10:30

Svarar på denna först, då det tar mindre tid från plugget

Ite testat slot-fläkt, men prövar gärna hårddiskkylningen... ska söka på det. Dock har inte min datorn någon plats för mer än två hårddiskar - det följde inte med fler vaggor, så jag vet inte var jag ska montera kylningen då, om inte bara lägga den i botten....................................

Kylflänsarna är hete när datorn dör, ja

Ursprungligen av DrBoar:

Har du provat att sätta in en PCI slot fläkt? Visserligen låter den mycket men den suger ut en hel del luft och du kan då få veta om det är kylningen eller något annat med uppgraderingen som trasslar.

Sågtanden har ju erbarmig design för kylning.
>Den stora 120mm fläkten sitter ju med läckage mellan fram och baksida så att en del luft inte pumpas in utan bara snurrar runt.
>Det finns inget tydligt flöde av luften som i G5 och BTX chassin, den leds lite hit och dit.
>CPUn sitter i en zon som inte har så hög luftomsättning. Jula säljer hårddiskkylare (79 kr) två stycken 50mm fläktar som blåser på ganska bra. Om man monterar denna i någon av de två främre hårdiskvaggorna så kommer det att blåsa upp mot CPU kylflänsen.

Att dammsuga med vanlig damsugare är att be om statisk elekticitet som kan döda datorn. Bättre att köpa en burk tryckluft och blåsa ut dammet. Kanske det går med cykelpump också.

När datorn dör är kylflänsarna heta?
Har du provat med olika varianter av vilolägen?

  • Medlem
  • 2006-04-05 14:55
Ursprungligen av attila:

Dock har inte min datorn någon plats för mer än två hårddiskar - det följde inte med fler vaggor, så jag vet inte var jag ska montera kylningen då, om inte bara lägga den i botten....................................

Sågtanden har väl normalt plats för fyra hårddiskar, en i en "våningsvagga" och två till enkla varianter, alla bredvid varandra i botten av lådan. Eller har någon plockat ut dina vaggor?

1
Bevaka tråden