Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa hemsida i php eller?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-03 19:24

Om man skall göra hemsidor som är lätta att ändra i för användaren är sidor i php då att föredra?
Eller är det för mycket arbete med tanke på resultatet?
Kan man lätt återanvända det man skapar i php?

Är Wordpress ett bra val?
Nu är inte blogg eller forum det första jag tänkte göra.

Förmodar att letar efter någon form utav CMS (Content Management System). Kolla på opensourcesms.com så hittar du flera, och kan dessutom pröva dem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-03 19:36

Det beror helt på hur ambitiös du är, hur datavan kunden är, osv.
Det abslout enklaste, om mu kunden bara ska ändra texter och inget annat, är ju vanliga html-sidor där du stoppar in kommentarer där han kan skriva själv. Gärna med 10-15 rader tomma ovanför och nedanför också, så att han hittar.

Annars finns det en uppsjö av CMS-program, både kommersiella och gratis. De två som tydligen har bäst renommé f.n. är väl Xoops och Joomba (f.d. Mambo). Men dom är lite omständliga att sätta upp.

Sen finns det alltså kommersiella där du har en helt annan förutsättning med support, osv. Gör ett sök på "content management system" eller "cms" och botanisera....

Xoops och Mambo/Joomla är iofs lätta att sätta upp, om man jämför med t ex drupal. Det enda man behöver kunna är några sökvägar och lösenord samt att man måste ställa in några filrättigheter via ftp, resten ordnas via ett installationsprogram.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-03 20:25

Användarna är inte så vana. Och ju lättare ju bättre och smidigt.
Vad är det för skillnad på Xoops och Wordpress?

Är Xoops och Joomla likvärdiga eller vänder de sig till olika kategorier?
Bygger dessa också på php?
Krav på webhotellet?

Någon som vet något om http://www.phpwcms.de/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-03 20:38
Ursprungligen av Sten_n:

Användarna är inte så vana. Och ju lättare ju bättre och smidigt.
Vad är det för skillnad på Xoops och Wordpress?

Är Xoops och Joomla likvärdiga eller vänder de sig till olika kategorier?
Bygger dessa också på php?
Krav på webhotellet?

Någon som vet något om http://www.phpwcms.de/

Xoops, Joomla och andra CMS ger dig en "komplett" webbplats. Wordpress är väl bara blog plus lite mer.
Ja, dom bygger på php och MySQL oftast.
orkar du inte leta reda på programmen och kolla själv t.ex. krav på webhotell istället för att bara ställa frågor här?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-03 21:43
Ursprungligen av Danne V:

orkar du inte leta reda på programmen och kolla själv t.ex. krav på webhotell istället för att bara ställa frågor här?

Jag kollar här och jag kollar där. Söker här och där. Nyttjar bredden på banden. Mer info på en gång. Här finns mycket bra hjälp.

Xoops är mer inriktat på statiska sidor (tror jag), medans Wordpress i första hand är ett bloggsystem.

Om Xoops och Joomla är likvärdiga eller inte får nån annan svara på.

phpwcms har jag aldrig hört talas om! ser bra ut dock.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att pröva olika, och hitta ett som du tycker om och lära dig det ordentligt.

Gemensamt har alla dessa att de kräver PHP och mySQL på webhotellet, troligtvis så funkar de bäst på en linux/unixserver också.

Tänk bara på att det kan sitta nån liten 18-åring som tror att han har koll och säga att "det här är bäst", och så är det inte det...

Guldregeln: Sätt upp en testinstallation innan!

Nog tror jag det finns duktiga 18-åringar också

En bra sajt för att jämföra open source-CMS:er är www.opensourcecms.com, som det tipsades om tidigare i tråden, där kan man testa demos och se andras betyg. Där finns så många CMS:er samlade att man kan ägna månader bara åt att ladda hem och testa...

Min erfarenhet är att man kommer rätt långt med WordPress, trots sin bakgrund i bloggvärlden som är den rätt duglig som enkel CMS numera. Och den blir bara bättre, 2.1 som är pågång tar ytterliggare ett steg mot att göra WP till en fungerande CMS.

Hehe, det var väl mest lite självkritik över när man själv trott att man haft rätt och blivit bevisad motsatsen.

Kollar man på opensourcecms.com så ser man att min favorit drupal ligger på 4:e plats (wheii!). Dock är det inte dundersystemet att börja med, men vet man vad man vill så kan det vara värt att titta på det. Joomla ligger även det långt upp, och jag har hört gott om det när det gäller bland annat att skapa skins. T ex så ska det ha ett väldigt genomarbetat/snyggt admingränssnitt.

Pröva vetja!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-04 15:16

Tack för tipsen. De har varit till stor hjälp.
Hör av mig sedan när vi kommit fram till vad vi vill använda.

En vän till mig som visserligen är programmerare men nybörjare på php och webbutveckling generellt sett testade Drupal efter rekommendation från mig och han tyckte det var riktigt trevligt att använda. Han hade goda erfarenheter av WordPress (som jag också rekommenderat) men behövde mer funktionalitet än WP hade. Han hade tittat närmare på bland annat PHP-fusion (också högt rankad på opensourcecms - men kanske på gamla meriter) men gillade Drupal bättre.

Drupal är en riktig höjdare, om man vet vad man vill. När man först installerar det så ser man en halvtråkig startsida, och har inte så mycket att göra. Men när man börjar installera moduler och upptäcker att man göra ungefär vad som helst med API:et så ångrar man sig inte!

Jag vill slå ett slag för modxcms en relativt ny cms. Dom har en snabb utveckling, skön community och riktigt fina funktioner och ett lättanvänt frontend för att redigera sidor.

http://www.modxcms.com

Ursprungligen av Johan S:

Jag vill slå ett slag för modxcms en relativt ny cms. Dom har en snabb utveckling, skön community och riktigt fina funktioner och ett lättanvänt frontend för att redigera sidor.

http://www.modxcms.com

Kul att du tar upp den, den är inte så känd, jag har faktiskt testat att installlera den och lekt med den lite och den var rätt trevlig. Har stor potential känns det som och aktiv utveckling.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-05 01:07

Leo Laporte nämnde att deras sidor läggs upp i Drupal i TWIT. Några andra tyckte att Drupal inte räckte till när man har stora filer att hantera, mp3, pods, ljud odyl. Så dom hjorde allt i php.
Men mina krav är inte så stora på detta område, ännu. Någon tyckte också att Joomla var intressant.

Skulle modxcms vara en bra nybörjarstart?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-04-07 15:11

OOps. Någon tyckte jag skulle testa Rails istället. Har kollat en del på forumet. Vad tycker ni?

Pröva och se vad du tycker om bäst. För slutanvändaren så är det ingen skillnad.

För utvecklaren är RoR en dröm, kör på det ifall du trivs med det. Jag har sysslat med det senaste månaden och är redan fast.

Finns bra litteratur och videos/PDF att tillgå..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-06-14 17:59

http://www.modxcms.com har ingen framtid, joomla 1.5 har mootools inbyggda funktioner, gillar moodxcms.com.
Typiska tråkiga sidor som man bygger trots att dem är dynamiska

1
Bevaka tråden