Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: Snabbare nätverk für Alle!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här har diskuterats förut i olika fora men jag tar upp det igen nu när vi har nya intel-macar och färsk uppdatering av OS X (10.4.6).

Grundinställningarna för TCP/IP i Mac OS X lämnar lite att önska för bredbandsanvändare. Jag har idag åter testat igenom tre olika alternativ för att utnyttja bredbandsuppkopplingen bättre: Apples Broadband Tuner 1.0, Cocktail 3.7.1 och Mac Pilot 2.0.5.

Jag har testat med TPTest 3.0.3 på mina 4 olika macar här hemma, PowerBook G4 1.67GHz, PowerMac G5 Dual 2.3 GHz, Mac Mini Core Duo och MacBook Pro.

Jag har en UPC-uppkoppling med 24Mbit/s ned och 8Mbit/s upp. En Airport Extreme basstation är ansluten till UPC-modemet och delar ut IP-adresser, och en gigabit switch är ansluten till basstationens ethernetport.

Resultatet är konsistent över alla maskiner. Före applicerandet av någon av programmen får jag inte ut max från linan. Exempelvis presterade Mac minin 61% upp och bara 41% ned! Sen testade jag med var och ett av programmen och Mac Pilot var utan konkurrens det bästa. Nu ligger samtliga maskiner på mer än 95% upp, och 85% ned. Kopplar jag förbi min router (den i Airport-basstationen) får jag mer än 95% ned också, men det är inte praktiskt att göra för UPC ger mig inte så många IP-nummer som jag behöver.

Trådlös anslutning ger inte samma glädjande siffor. När jag kör MacBook via airport får jag nöja mig med c:a 10 Mbit/s ned, trots att jag har full styrka indikerat. Upp går det dock bra.

Jag rekommenderar alltså Mac Pilot varmt till alla bredbandsanslutna! Väl värt sina 10 doláres. http://www.koingosw.com/

Tidigare tråd i detta ämne: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88302

*

Sen noterade jag att efter installation av 10.4.6 så ville minin inte längre koppla upp sig med gigabit ethernet till switchen. Jag fick ställa in det manuellt i nätverktsinställningar för att få maxfart i mitt interna nätverk. Men nu rasslar det på för fullt.

Har ni andra erfarenheter eller tips? Berätta!

/Per

Senast redigerat 2006-04-04 14:06
  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 13:50

Underbart!

jag måste testa detta när jag kommer hem!

Verkar som att apples broadbandtuner gör det som han i tråden hade gjort -ändrat på "window size" i Cocktail.

Samtidigt så var den tråden mest för powermacar, men är kanske fortfarande gällande även med nya intelMacar.

För ser man på broadband-tunern så är den released i november förra året. Man kan tycka att med nya OS X så borde man inte behöva ett extra program.

Ser fram emot att testa detta när jag kommer hem nu!

Vad gjorde du för inställningar annars i MacPilot som vart så grymma? också ändra på Window size?
eller räckte det för dig att kryssa i Optimize for broadband?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 13:52

Per, har du förresten provat att skippa Mac Pilot, å kört Broadband Tuner istället -för att se om det räcker med det lilla programmet, istället för att köpa sig ett köpes?

Ajaj, ser att jag skrivit fel, det är Broadband Tuner jag testat, inte nåt "Broadband optimizer" (uppdaterar originalinlägget). Den gör inte så mycket nytta för mig, bara lite bättre sändhastighet. Mac Pilot är överlägset bäst.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 14:13

Det räckte för dig att kryssa i "Optimize for Broadband" i MacPilot?
-eller har du med dina slinka fingrar ändrat varenda default-inställning möjligt i MacPilot?

Ursprungligen av martin.klasson:

Det räckte för dig att kryssa i "Optimize for Broadband" i MacPilot?
-eller har du med dina slinka fingrar ändrat varenda default-inställning möjligt i MacPilot?

Slinka fingrar!?

Nej jag har inte ändrat någon inställning alls, bara klickat på knappen "Optimize for Broadband" och sen "Permanently Apply".

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 20:10

För mig så blir inte resultaten som jag önskar alls:

Jag har TDC 28Mbit/s

När jag går in på min router/modem's gränssnitt så finns det info som säger så här:
ADSL Speed (DS/US) 25045/1196 Kbps

Och den infon säger mig VAD som är MAX för mig. TDC sa själva att där jag bor så borde jag kunna få runt 26Mbit.

Men när jag testar med TPTEST så får jag inte alls sådana siffror

Testresultat: (Med optimized broadband ikryssat i MacPilot)
-------------
Server: tptest.bredband.net:1640
Mottagning:
Högsta hastighet TCP: 13.61 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 18.89 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 72.0 %

Testresultat: (Med OS X defaults)
-------------
Mottagning:
Högsta hastighet TCP: 13.22 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 20.61 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 64.2 %

Sändning provar jag inte för att spara tid, men den har tidigare alltid hållt den nivå den ska hålla.

Så skillnaden är inte stor, upd gör sig bättre med Mac Pilots optimering, men tcp gör sig marginellt sämre.

Detta är med trådlöst. Kanske att infon som modemets gränssnitt har är baserat på då man hade trådat internet. Ska prova det nu direkt. Men infon ovan är då med trådlöst -och modemet är bara knappa 2 meter bort från datorn.

Vad tror ni om min situation?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 20:21

Har nu även testat med trådat internet. Men resultaten är väldigt nära de resultaten som jag får med wireless koppling också.

Funderar på att sätta upp en PC för att se resultatet, tyvärr har jag ingen skärm att koppla upp den på. iMacen saknar ju en klassisk skärm-ingång

Man är nyfiken på hur routern kan veta vad som är dl/up-hastigheter, den har ju rimliga värden!

IPV6 har varit avstängd sedan begynnelsen. Jag vill gärna lösa det här, men jag har inte den super-tekniska hjärnan som förstår allt om bits å bytes och tcp-stackar.

Hur kan man gå vidare? förutom då att fixa en skärm å se vad PC har för testresultat..

Skillnaden mellan TCP och UDP är lite väl stor så något borde kunna gå att förbättra. Har inga direkta tips, men koppla bort allt som inte behövs mellan datorn och linan ut, och prova gärna med en windowsburk och se vad det blir.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 08:17

fick låna hem en pc-laptop från jobbet. av säkerhet å så vidare så fck jag inte admin-rättigheter.

Detta slutade med att TPTEST de installerade åt mig inte fungerade, kan inte hitta ****.dll..

Så jag provade hitta åt webbaserade bredbandstester, men kom på att inget av dem dög till för uppgiften alls. Ska idag be dem ominstallera TPTEST på laptopen, så man kan gå hem å försöka återigen.

Även om det visar sig att PC är mkt bättre på tcp-download så ligger lösningen för min Mac långt bort -då jag redan provat på Magic Pilot. -Broadband tuner från apple verkar inte kunna installeras på en IntelMac..

men först av allt så måste jag invänta så att jag har en pc med tptest på. Ska be min sysadmin att ominstallera TPTEST, och testa programmet innan jag tar med laptopen hem denna gång

jag kan inte koppla bort mer än vad jag redan har, så det ärminimalt med det redan.

återkommer åter igen.

1
Bevaka tråden