Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

teckenproblem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-04 10:10

Hej,

det var ett tag sen jag hade Mac nu och börjar bli sugen igen. Utvecklare som jag är vill jag bara kolla om det är någon som har något tips om hur man löser problemet med unicode i textfiler. Jag säger problemet, jag vet att det är Apple som gör rätt och andra fel i den här frågan, då många andra system som Linux, Solaris eller MS får lite spunk på textfiler man suttit och kodat på en Mac då dessa är unicode och inte standard ASCII.

Tack på förhand
/hpe

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-04-04 10:51

Jag har visserligen inga Win- eller Solarisburkar att jobba mot, men däremot Linux och *BSD. Hittills har jag inte haft några som helst problem med Unicode (UTF-8). Exakt vad är det som "spunkar"?

Även om det inte blir idiotsäkert så kommer man långt med några pyttesmå Python-skript, typ:

#!/usr/bin/env python
import sys

f = sys.stdin
s = f.read()
f.close()

print s.decode('latin1').encode('utf8')

för att omvandla latin-1 (ISO-8859-1) till UTF-8. Jag har 6 st för att kunna omvandla fritt mellan latin1, utf8 och macroman.

/Erik

  • Medlem
  • 2006-04-04 11:30

Hej,

tja, det kan ju hända att det lirade med Linux.

Problemet uppstog även när jag tig filer från Sun till Mac. Texten dök upp med diamanter med frågetecken i och andra konstigheter.

Men om du inte har några problem med det kanske det numera är ett historiskt problem.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Hej,

tja, det kan ju hända att det lirade med Linux.

Problemet uppstog även när jag tig filer från Sun till Mac. Texten dök upp med diamanter med frågetecken i och andra konstigheter.

Men om du inte har några problem med det kanske det numera är ett historiskt problem.

/hpe

Alltså, OS:et bryr sig inte ett dyft om vad som finns i filerna. Det är din utvecklingsmiljö som har hand om den biten. Om utökade tecken i en fil skapad i program A syns som frågetecken när du öppnar den i program B har du sannolikt sparat filen som iso 8859-1 eller liknande men ställt program B på att jobba i UTF-8. Ställ in alla utvecklingsmiljöer du använder så att du har samma teckenkodning överallt, och skyll inte på Macen för den är helt oskyldig...

1
Bevaka tråden