Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple erkänner fel på MBP!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1584

Där ser man... kollade mitt S/N som -glädjande nog- började med W8611... och jag känner inte av några problem efter 4 dagars användande... förutom airporten, då (som jag nämnt tidigare).

Nilexsson

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 15:53

jag fattar inte: är det fel på alla utom de nämnda serierna el. tvärtom?

Senast redigerat 2006-04-03 16:03
Ursprungligen av DaPhox:

jag fattar inte: är det fel på alla utom de nämnad serierna el. tvärtom?

Ja, lite klurigt är det men om jag uppfattar följande rätt så har de rättat till några fel i revision D och tydligen några till i WE8612 (revision E?)

"It calls the udpated product "revision D", which is indentifiable by product serial number.

* Serial numbers starting with W8611: revision D
* Serial numbers starting with W8610: revision C

Apple said that revision D MacBook Pros have many issues addressed and improvements made, including fixes to the above mentioned issues."

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 16:06

funderade eftersom artikeln nämner både C & D, men att just D har fixat alla fel???

Har själv 08 (= A?) & har inget av felen... (förutom felmeddelendet i HW-testet, som löste sig efter en reset)...

har 07.. så min är bara en prototyp då

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-03 16:39

Har 12 jag

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-04-03 20:06

Jag har *07 och den är inne på lagning. De hade kommit fram till att moderkortet skulle bytas ut och de får apple in på fredag. Suck, har fått vänta 3 veckor då.

Om man ska se något positivt med det hela är det ju trevligt att Apple betat av fyra-fem revisioner på bara någon månad. Lika många revisioner av Powerbook G4 tog tre år att få fram. Visst är den tekniska utvecklingen fantastisk.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-03 22:02

Efter att ha skummat igenom artikeln anser jag snarare att titeln för denna tråd mer korrekt borde vara något i stil med: "Rykte: supporttekniker avslöjar macbook pro brister"...

Känns som en allmänt osäker källa, på Apples forum läser man ju fortfarande om att de som ringer får svar: "de är normalt"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-03 22:34

Serienr W8608...... har jag. Har kor som muar lite sött och det viner när jag kör på batteri, annars är jag nöjd som en kobajja!

Min har serienr W8612 vilket skulle vara den versionen utan dessa problem. Men jag har ändå kossan, pipet och stekpannan.
Pipet och kon stör mig inte så mycket men att den blir så pass het känns inte så kul. Irriterande att den inte går att ha i knät efter 5 minuters surfande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 08:31

Min blir het, men inte mer än min gamla PB12"

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-04-04 10:03

Jag tycker man kan lugnt avvakta såvida man inte har grova problem. Pipljudet (har ej det själv) är ju inte roligt så det borde de kunna fixa till. Värmeproblemet är väl bara ett problem om det börjar skada hårdvara, hellre lite värme än en massa fläktar som går på högvarv. Kan varmt tipsa om Climators kylplatta för de som absolut måste surfa i shorts
http://www.climator.com/passivecooling.html

  • Medlem
  • 2006-04-04 11:41

Jag hjälpte min kompis att intallera hans nya MacBook Pro och den pep verkligen, faktiskt riktigt störande. Tror ni det är ett mjukvaroproblem? Den slutar ju pipa om man har webbkameran igång, vet någon klok där ute varför?
Hoppas i alla fall att Apple fixar pipljudet..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 00:17
Ursprungligen av Henke:

Jag hjälpte min kompis att intallera hans nya MacBook Pro och den pep verkligen, faktiskt riktigt störande. Tror ni det är ett mjukvaroproblem? Den slutar ju pipa om man har webbkameran igång, vet någon klok där ute varför?
Hoppas i alla fall att Apple fixar pipljudet..

Yep. Den här lilla nufferräknaren löste problemet för mig. http://www.red-sweater.com/blog/downloads/QuietMBP1.1.zip

Det har att göra med cpu'n. Läs mer på http://www.red-sweater.com/blog/

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-06 00:55
Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Yep. Den här lilla nufferräknaren löste problemet för mig. http://www.red-sweater.com/blog/downloads/QuietMBP1.1.zip

Det har att göra med cpu'n. Läs mer på http://www.red-sweater.com/blog/

Ökad CPU-aktivitet är knappast en lösning då det minskar batteritiden med vad vissa säger upp till 45 min.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-04 12:19

Har 10 och hör ett störande surr, riktigt störande.

Alltså, det är ju knappast Apple-officiellt förrän det finns på deras hemsida.

någon som vet om denna firmwareuppdateringen hjälper? eller vad exakt gör den? står inte så tydligt på sidan tycker jag...

http://www.apple.com/support/downloads/macbookprointelfirmwareupdate10.html

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 20:02
Ursprungligen av +Pine+:

någon som vet om denna firmwareuppdateringen hjälper? eller vad exakt gör den? står inte så tydligt på sidan tycker jag...

http://www.apple.com/support/downloads/macbookprointelfirmwareupdate10.html

Uppdateringen verkar inte tillföra något förutom BIOS emulering för Boot Camp installation. Firmwareuppdateringen förändrar inte situationen med missljuden vad jag kan läsa i Apples forum..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-05 20:41

Var i Apple affären tidigare idag och köpte lite grejor och kom att prata med killen där. När jag sa att jag hade en i 09-serien så sa han att jag definitivt skulle komma in med den så de kunde byta moderkortet på den för att lösa pipljudet, överhettningen och det trådlösa kortet. Men om det inte var direkt störande så skulle jag vänta för att se om fler problem dök upp.

Ursprungligen av pecka:

Var i Apple affären tidigare idag och köpte lite grejor och kom att prata med killen där. När jag sa att jag hade en i 09-serien så sa han att jag definitivt skulle komma in med den så de kunde byta moderkortet på den för att lösa pipljudet, överhettningen och det trådlösa kortet. Men om det inte var direkt störande så skulle jag vänta för att se om fler problem dök upp.

Byter de på plats eller blir man utan i flera veckor?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 21:34
Ursprungligen av pecka:

Var i Apple affären tidigare idag och köpte lite grejor och kom att prata med killen där. När jag sa att jag hade en i 09-serien så sa han att jag definitivt skulle komma in med den så de kunde byta moderkortet på den för att lösa pipljudet, överhettningen och det trådlösa kortet. Men om det inte var direkt störande så skulle jag vänta för att se om fler problem dök upp.

Vilken butik var detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-05 22:48
Ursprungligen av tobhas:

Vilken butik var detta?

Mac Support på Baltzargatan i Malmö.

Ursprungligen av akerstrom:

Byter de på plats eller blir man utan i flera veckor?

Vet ej. Jag blev så glad över att jag fick tag i en DVI -> S-Video adapter att jag glömde fråga

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-04-06 00:15

Installerade Apple BootCamp idag... konstigt nog har min mbp slutat pipa i winxp, hur är detta möjligt????? Någon med liknande erfarenhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-19 14:44

Fick min nu för några sekunder sedan och det är en....
...W8615

Hoppas den är helt felfri då!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-19 17:50

Efter har kört MacBooken ett tag nu så verkar det som dom fixat en del, jag hör varken något piiiiip ljud eller har skärm-problemet!

Har jag revision H då jag har W8615?

Ursprungligen av GaB:

Efter har kört MacBooken ett tag nu så verkar det som dom fixat en del, jag hör varken något piiiiip ljud eller har skärm-problemet!

Har jag revision H då jag har W8615?

Var köpte du din Macbook Pro

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-19 21:21
Ursprungligen av Hunter78:

Var köpte du din Macbook Pro

Beställde den från AppleStore på webben...

Varm macbook

Hej! (första inlägget här!)

Om jag håller handen under min macbook tror jag först att jag ska bränna mig. Sen efter ett tag vänjer sig handen och det går att hålla den där.

Skulle ni påstå att det är för varmt? Tänkte om det är skadligt för hårdvaran...

Mvh
Anders, Luleå

1
Bevaka tråden