Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bestämmer man vad annan dator får komma åt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis lyckats få upp ett fungerande nätverk mellan min mac och en PC med Windows XP, vi har en router emellan. Detta genom att helt enkelt bara aktivera windows-delning och sedan skriva in "\\192.168.2.2\Anders" (anders är alltså mitt kortkontonamn). Men nu kommer PC:n åt allt i min hemmapp och inte saker på ex. externa diskar. Hur ställer jag vad PC:n ska komma åt?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-03 14:33

Installera SharePoints. Där kan du välja vilka mappar du vill dela ut. Mycket bra program.

http://www.hornware.com/sharepoints/

Seriöst, finns inte något sådant inbyggt i OS X?
Men tack så mycket!

Ursprungligen av Butterfly:

Seriöst, finns inte något sådant inbyggt i OS X?
Men tack så mycket!

Det är ju självklart att hela ditt konto ska dyka upp när du loggar in på ditt konto, konstigt vore annars. Vill du ha en begränsad åtkomst föreslår jag att du skapar ett nytt konto på datorn med just begränsad åtkomst. Sharepoints eller OS X Server är andra alternativ.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är ju självklart att hela ditt konto ska dyka upp när du loggar in på ditt konto, konstigt vore annars. Vill du ha en begränsad åtkomst föreslår jag att du skapar ett nytt konto på datorn med just begränsad åtkomst. Sharepoints eller OS X Server är andra alternativ.

Funktionen fanns annars från System 7 till och med Mac OS 9. Jag skulle inte ha något emot om den kom tillbaka.

Ursprungligen av Björn Leander:

Funktionen fanns annars från System 7 till och med Mac OS 9. Jag skulle inte ha något emot om den kom tillbaka.

Jo, jag vet. Tjejen brukar koppla upp sig mot just mitt konto från sin WIndows-dator på andra sidan stan ibland för att hämta hem lite musik eller film. Och visst skulle det vara bekvämt att bara dela ut en eller ett par mappar så att navigeringen blev lättare.

Ofta önskar jag att vi var lika noggranna att designa dagens datorer som vi var för 30, 40, 50 år sedan. Då ställde man sig alltid frågan "finns det något bättre sätt att göra detta på?" för varje funktion som lades till och för varje formel som skulle beräknas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 11:29
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jo, jag vet. Tjejen brukar koppla upp sig mot just mitt konto från sin WIndows-dator på andra sidan stan ibland för att hämta hem lite musik eller film. Och visst skulle det vara bekvämt att bara dela ut en eller ett par mappar så att navigeringen blev lättare.

Ofta önskar jag att vi var lika noggranna att designa dagens datorer som vi var för 30, 40, 50 år sedan. Då ställde man sig alltid frågan "finns det något bättre sätt att göra detta på?" för varje funktion som lades till och för varje formel som skulle beräknas.

navigera lättare va... tror du menar att inte hitta pr0n avdelningen

j/k

  • Medlem
  • 2006-04-03 16:31

Måste du dela ut på macen då? Kan du inte göra tvärt om? Det är ju en enkel lösning om du kan köra på "andra hållet"..

Jag använde Share Points förut, och tyckte det var ganska snårigt att förstå i början. Sök på programmets namn här på 99mac om du behöver tips om hur du kommer igång. Jag har för mig att det finns några diskussioner om det.

Ok, tack så mycket, ska ge mig på det nu

Har för mig att det ska funka att lägga ett alias i Delat-mappen också, är inte säker dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-05 11:02

Är det inte så att det är just behörighetsparadigmet från UNIX som gör att OS X fungerar så här? Idén är väl då ganska gammal och beprövad.

1
Bevaka tråden