Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur "slavar" man sin Airport Express?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 11:42

Hej igen.

Det är ännu en gång som jag behöver era mad skills!

Jag har ett trådlöst modem (inbyggd router osv) från SpeedTouch. Så nu kör jag min iMac Core Duo mot den helt trådlöst.

Så internet har jag trådlöst. men jag har även lagt in AirportExpress. Men nu är det så att jag måste välja antingen att connecta till mitt modem, eller till min AirportExpress.

Detta gör att jag får välja mellan det ena eller det andra. Men detta måste ju gå att ta sig förbi? så att AirportExpress tillhör modemet -så att jag bara behöver connecta till modemet för att även få tillgång till AirportExpress?

Jag har varit inne på webgränssnittet för mitt SpeedTouch-modem, men kan inte nånstans känna att jag är rätt ute. Men någon av er kanske har stenkoll?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-02 12:26

Du vill alltså förlänga nätverket? Jag kollade snabbt på Apples hemsida och hittade: "AirPort Express can extend the range only of an AirPort Extreme or AirPort Express wireless network".

Skulle råda dig att sälja AirPorten. Känns som en onödig extrapryl om man ändå har trådlöst nät redan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-02 12:32

Det du är ute efter är WDS. Där kan du ställa in vilken av basstationerna som ska vara router och vilken som ska vara förlängare.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 12:39

Kasaen, du menar alltså att det ska gå att ha en Aiport Express tillsammans med sin trådlösa router?

Jag vill ju ha min ariport-express till att spela upp musik i ett annat rum. Som det är nu så måste jag byta connection till den Expressen helt, och då bryta med min router.

Jag hoppas du har fel silfo. det är just att streama musiken till min Express som jag är ute efter -det borde ju funka, trots att jag kör med trådlöst speedtouch-modem/router.

Jag har vart inne på gränsnittet för routern, det finns en flik som handlar om WDS -men den verkar inte lista upp någon Airport Express där.

Kan ni hjälpa mig utifrån detta perspektiv?

I min Airport Express så har jag inte heller någon nätverkssladd inkopplad -för det ska jag ju inte behöva.. ska bara streama musiken trådlöst.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 12:57

här så hittar routern åt lite trådlösa leksaker på nätet.

AppleWireless är min AirportExpress. Det enda som är klickbart i Select är TOSHIBA. som är nån annans.

Mitt "huvudnät", heter HomeWireless, den connectar till min router -och det som är på bilden är väl vad min router hittar åt.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-02 13:22
Ursprungligen av martin.klasson:

här så hittar routern åt lite trådlösa leksaker på nätet.

AppleWireless är min AirportExpress. Det enda som är klickbart i Select är TOSHIBA. som är nån annans.

Mitt "huvudnät", heter HomeWireless, den connectar till min router -och det som är på bilden är väl vad min router hittar åt.

Kör bara setup-guiden för din Airport Express och välj där "utöka ett befintligt nätverk".

Gör du så kommer det att funka precis som du vill ha det. Kör så hemma och det funkar hur bra som helst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-02 15:06

Precis. Ställ in din APX som WDS Fjärrbasstation så kommer din andra router att hitta APX:en.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 11:20

Nu har det löst sig. Helt enkelt var det inte tyvärr.

Nästan av misstag fick man startat upp Airport Admin, inte AIrport Setup.. och där hittade jag åt lite saker man kunde chansa på, och till slut så funkade det jättebra. Så jag körde inte på eran lösning, men det gick tokbra med denna också.

Nu har jag internet som trådlöst till min speedtouch, och kan samtidigt som jag surfar streama ut musik till min APX i vardagsrummet.

Slutet gott, som vanligt med hjälp av er!
Tack så mycket!

Nu gäller det bara att gå vidare och se villken brandvägg man ska föredra, modemets inbyggda, eller OS X egna. just nu lutar det åt att köra via OS X egna. men det är bara en magkänsla. kan ju inget om det i mer detalj så...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-03 11:25

Hur gjorde du då?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 14:26
Ursprungligen av Kasaen:

Hur gjorde du då?

Jag kan berätta ikväll på ett bättre sätt, sitter på PC nu på jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 18:58

nu så.

Jag hade installerat min APX innan jag installerade modemet.
Så jag hade två connections.

AirportWireless (apx)
HomeWireless (modemet)

Vad jag gjorde nu var att jag connectade till min AirportWireless.

Öppnade upp Airport Admin Utility, fick där upp min APX som jag markerade och gick in på Configure.

På Base Station så skrev jag i name, och valde Join an existing wireless network... och skrev in HomeWireless.

Sedan så startade min APX om och försatte sig som en "slav" skulle jag tro. och nu funkar det fint!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-03 12:32
Ursprungligen av martin.klasson:

Nu gäller det bara att gå vidare och se villken brandvägg man ska föredra, modemets inbyggda, eller OS X egna. just nu lutar det åt att köra via OS X egna. men det är bara en magkänsla. kan ju inget om det i mer detalj så...

Kör med modemets inbyggda. Den är en hårdvarbrandvägg och filtrerar bort oönskad skit redan innan det når din dator.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-09 00:29

Jag har försökt med samma sak hela kvällen. Det enda det har resulterat i är att jag har varit tvungen att hårdvarunollställa mitt Airport Express ett gäng gånger...

Fick ett trådlöst modem av bredbandsbolaget förra veckan så Airporten har varit oanvänd sen dess.

Det som händer när jag ska ansluta AP expressen till mitt modem trådlöst är att jag anger WEP-lösenord och sedan uppdaterar jag Airporten och den försvinner spårlöst från både statusrad och Airport Administratörverktyg. Det enda som får tillbaks den är en hårdvaru-reset.

I mitt drömnätverk så skulle jag först få detta att funka så jag kan lyssna på musik i stereon igen och sedan även koppla in mitt xbox på ethernet-porten på Airporten för att kunna köra fildelning trådlöst över nätverket. Är detta möjligt eller skiter sig allt ihop?

Senast redigerat 2006-10-09 11:13
1
Bevaka tråden