Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frames eller?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-03-28 21:39

Hej!
Jag håller på med en hemsida och har stött på problem.
I navigationsbaren har jag en ruta/textrad där det står "produkter". När jag trycker på denna textrad vill jag att den ska öppna sig och visa vilka produkter företaget säljer. Precis som man ser på, till exempel, "ONOFF:s" hemsida. Trycker man på foto, kommer det fram en undermeny där man får välja mellan kameror, framkallning, videokameror........ osv.

Gör man denna lilla finess med någon sorts "frames" eller?

Hjälp, jag har fastnat!

mvh
KOL

Det finns ingen "standardlösning" för sådana menyer, men de flesta görs med javascript. Det finns en hel uppsjö med gratis script som fixar det, och kräver bara grundläggande javascriptkunskaper. Jag har tyvärr inget jättebra förslag på rak arm, men Google har säkert

Om du kan lite javascript så brukar man oftast göra sådana genom att bygga undermenyn i en egen div-tagg, och sedan togglar man bara visibility för div:en när man klickar på "huvudlänken".

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-03-28 22:04

Åhååå, är det så man gör. Måste nog köpa en java-introduktionsbok.

mvh
KOL

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-28 23:49
Ursprungligen av KOL:

Åhååå, är det så man gör. Måste nog köpa en java-introduktionsbok.

mvh
KOL

Java != Javascript

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 01:18

Jag har en sida med en tabell i, sedan använder jag mig av php och inkluderar kodstycken beroende på vilken sida man vill gå in på. Funkar lysande.

Ursprungligen av Krokodilen:

Jag har en sida med en tabell i, sedan använder jag mig av php och inkluderar kodstycken beroende på vilken sida man vill gå in på. Funkar lysande.

que?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-29 09:20
Ursprungligen av irrelogical:

que?

Jo, den var obegriplig...
Men man kan fixa detta själv. Kolla denna:
http://gosu.pl/dhtml/mygosumenu.html
Dock: Den som inte har javascript påslagen, dvs 5% ungefär av alla användare, kommer inte att kunna navigera sajten.
Man bör (eller snarare "ska") då kompensera med att lägga in vanliga länkar i en <noscript> tag: http://www.w3schools.com/tags/tag_noscript.asp

5% utan javascript? Jag tycker det lät som en väldigt hög siffra.. Man måste ju manuellt gå in och slå av javascript i alla browsers nyare än '95 typ, och jag har svårt att tro att många gör det eftersom väldigt stor del av dom populära sidorna använder sig av javascript på ett eller annat sätt. Eller är det alla unixtomtar som surfar med Lynx som drar upp statistiken?

  • Medlem
  • 2006-04-03 18:10

En del slår ju medvetet av js....

Den snygga lösningen är ju att ha en fungerande länk för dom utan js... typ: <a onlick="fuktion();return false;"href="dit länken skall gå">länk</a> return false gör så att webbläsaren inte följer hrefen... snyggt å fint.. fast i bästa fall så har man ju all sin js i en extern fil..

Runt 10% handlar det om: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp.

Det handlar om webbläsare som saknar stöd, folk som inte vill störas av reklam, folk som stänger av det av säkerhetsskäl, folk på modem som vill surfa snabbare, folk som surfar via mobiltelefoner och så vidare. Använd JavaScript om du vill, men se till att webbplatsen fungerar även om det är avstängt.

1
Bevaka tråden