Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten går konstant!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-02 22:51

hej, jag har en av dom första mac mini som skeppades, och har alltså haft den en bit över ett år nu. (och snålgarantin har givetvis gått ut).

i början var den behagligt tyst men på senare tid har flätkarna börjat gå mer och mer, och nu går dom HELA tiden. oavsett om jag inte arbetar med datorn i huvud taget. jag blir galen, köpte ju mac mini för att få en tyst dator. (börjar ångra att jag inte höll mig kvar vid kuben.).

laddade ner en widget som håller koll på systemresurserna, den visar bara blanksteg efter fan-name och fan-temperature... :/

åtgärdsförslag? känns inte värt att betala tusentals kronor för service... då jag redan börjat räkna pengarna inför köp av intel mac. men några månader till ska mac minin räcka, utan att jag ska få hörselskador tycker jag.

tackar på förhand

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 02:20

Har du kollat i Aktivitetskontroll om det är någon skum process som använder en massa processor. Kan kanske vara någon dåligt kodad widget som ligger och kör saker konstant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-03 11:34

japp, det är inga problem där. det enda som använder processor är typ själva aktivitetskontrollen när jag kollade...

Standardsvar nr. 1:
1. Kör Disk Utility och reparera skivan och permissions.
2. Uppgradera program/drivrutiner/OS till senaste och starta om.
3. Reset PRAM och PMU.
4. Släng korrupta preference-filer.
5. Kör Activity Monitor och se om nåt ligger och tjyv-drar
6. Skaffa mer RAM? Rensa hårddisken?
7. Installera om hela systemet med Arkivera och installera?
8. Kolla trasiga typsnitt i Fontbook. Kolla trasiga färgprofiler i ColorSync utility

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 01:50

tack stefan! här kommer lite följdfrågor!

1. Kör Disk Utility och reparera skivan och permissions.
--- permissions redan testat, reparera skivan är gråmarkerad, blir error pg.a. "underliggande fel" när jag försöker "kontrollera skivan".
2. Uppgradera program/drivrutiner/OS till senaste och starta om.
--- redan testat
3. Reset PRAM och PMU.
--- hur?
4. Släng korrupta preference-filer.
---hur?
5. Kör Activity Monitor och se om nåt ligger och tjyv-drar
--- nepp inget konstigt vad jag kan se
6. Skaffa mer RAM? Rensa hårddisken?
--- tänker inte kosta på mer ram på den här datorn då det inte känns som det kommer lösa sig.
7. Installera om hela systemet med Arkivera och installera?
--- installerade om för typ 3 veckor sen, fläktarna gick även innan dess vad jag kan minnas.
8. Kolla trasiga typsnitt i Fontbook. Kolla trasiga färgprofiler i ColorSync utility
--- hur ser man om nåt är trasigt?

Ursprungligen av snigel1:

tack stefan! här kommer lite följdfrågor!

1. Kör Disk Utility och reparera skivan och permissions.
--- permissions redan testat, reparera skivan är gråmarkerad, blir error pg.a. "underliggande fel" när jag försöker "kontrollera skivan".
2. Uppgradera program/drivrutiner/OS till senaste och starta om.
--- redan testat
3. Reset PRAM och PMU.
--- hur?
4. Släng korrupta preference-filer.
---hur?
5. Kör Activity Monitor och se om nåt ligger och tjyv-drar
--- nepp inget konstigt vad jag kan se
6. Skaffa mer RAM? Rensa hårddisken?
--- tänker inte kosta på mer ram på den här datorn då det inte känns som det kommer lösa sig.
7. Installera om hela systemet med Arkivera och installera?
--- installerade om för typ 3 veckor sen, fläktarna gick även innan dess vad jag kan minnas.
8. Kolla trasiga typsnitt i Fontbook. Kolla trasiga färgprofiler i ColorSync utility
--- hur ser man om nåt är trasigt?

För att reparerar skivan kanske du måste starta upp på system-CD gneom att sätta i den och hålla inne "C" när du bootar, välja installationsspråk och sen gå upp i menyn och hitta Disk utility där och köra från skivan.
PRAM resettas genom att hålla inne cmd-alt-p-r när du bootar. PMU är lilte olika på olika modeller, kolla Apples support-sida.

.plist-.filer ligger i dinanvändare/library/preferences. Jag vet inte vilken som kan störa fläktarna, om ens någon, men prova t.ex. att slänga com.apple.systempreferences.plist och kanske com.apple.finder.plist och starta om.

För typsnitt öppna FontBook och markera alla typsnitt, sen ska du hitta i menyn nåt kommando om att kolla korrupta typsnitt ("Validate Fonts"). Färgprofiler kollar du genom att öppna programmet jag nämnde och klicka på plåstret och sen på "Repair".

Om du inte har kört Apple Hard Ware Test så kan ju det vara en idé också, det kan ju vara hårdvaran som är paj. Det ska finnas på CD-skivorna som du fick med datorn.

Senast redigerat 2006-04-04 12:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 23:17

nu har jag formaterat om hela os x helt.
datorn låter fortfarande som ett startande flygplan även när jag bara har firefox och adium igång (eller när jag inte ens har det).

blir sjukt stressad av ljudet...

det irriterande är att man bara vill slänga ut datorn från balkongen, men det slulle kännas konstigt att gå och köpa en macbook då.... för jag tycker ändå det är sjukt dåligt om en dator ska gå sönder precis efter den snåla garantitiden... jag har inte tård att köpa en ny efter ett år med nästa mac och priset på att få en normal garanti är ju inte direkt någon lek!

Datorn kanske behöver rengöras?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 23:54

dum fråga...

, men har du mycket på skrivbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 00:28

men har du mycket på skrivbordet?

- nej, datorn står väldigt fritt, det närmaste 'r min cinema i ena riktningen som det är ca 1 dm till kanske. har ställt den på högkant nu för att testa om det påverkar, tyvärr inte.

Datorn kanske behöver rengöras?
- jag har inte pallat att öppna den med våld än, men har försökt att dammsuga ytan och in i hålen, utan någon skillnad.

Ursprungligen av snigel1:

Datorn kanske behöver rengöras?
- jag har inte pallat att öppna den med våld än, men har försökt att dammsuga ytan och in i hålen, utan någon skillnad.

Dammsugning hjälper nog tyvärr inte(kan dessutom skada datorn), datorn bör nog rengöras ordentligt internt.
Hur är det förresten med dina widgets har du många igång? Kan du posta en skärmdump av din dators aktiva processer?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 00:47

Jag har hört talas om att man får långsam dator om man har många filer skrivbordet (på datorn). Vart läser jag med om detta?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-11 14:45

min minis fläkt går också konstant numer, var också en av de första...

Fast det kan ju bero på att den badat i trocadero (runt 3.5dl) och massa annat skräp...

Ursprungligen av jakob:

Jag har hört talas om att man får långsam dator om man har många filer skrivbordet (på datorn). Vart läser jag med om detta?

Tro mig, det är någon som skämtat med dig. Skrivbordet är precis som vilken mapp som helst i datorn. Datorn går inte långsammare bara för att du har 300 filer i en o samma mapp.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Tro mig, det är någon som skämtat med dig. Skrivbordet är precis som vilken mapp som helst i datorn. Datorn går inte långsammare bara för att du har 300 filer i en o samma mapp.

Datorn kan faktiskt bli märkbart långsammare om man har mycket på datorns skrivbord, beroende på att datorn måste göra lite mer beräkningar för att visa och sortera det som finns på skrivbordet..

Ursprungligen av Simon Templar:

Datorn kan faktiskt bli märkbart långsammare om man har mycket på datorns skrivbord, beroende på att datorn måste göra lite mer beräkningar för att visa och sortera det som finns på skrivbordet..

Naturligtvis. Om jag har en film som skrivbordbakgrund så kommer datorn också gå långsammare. Nu pratar jag om defaultinställningarna, inte annat. Datorn i sig går inte långsammare för att man har mycket på skrivbordet. Om du ställer in så att datorn ska köra live-sortering på allt som är i en mapp som alltid är öppen så är det en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 17:57

Jag tror min går hela tiden också, men har det inte alltid varit så? Bara att det surrar lite mer när det har kommit in lite mer damm i systemet... vore härligt om den var tyst som en iBook dock. Några fler tips på vad man kan göra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-11 18:39
Ursprungligen av jakob:

Jag tror min går hela tiden också, men har det inte alltid varit så? Bara att det surrar lite mer när det har kommit in lite mer damm i systemet... vore härligt om den var tyst som en iBook dock. Några fler tips på vad man kan göra?

min snurrade inte alls den första tiden...hörde fläkten för första gången efter ett par veckor..

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 18:41

Men då är det här ju underligt!
Måste finnas länkar i ämnet tycker jag...!?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-24 10:48

Jag har exakt samma problem. När jag köpte minin för två månader sen kanske, var den helt knäpptyst. Numera är fläkten konstant igång och inte alls lika tyst.

Nu var det ju ett tag sedan den här tråden var aktiv. Har ni andra med samma problem kommit fram till någon lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-24 12:58

Vad jag minns har fläkten alltid gått på min Mini G4. Den har dock börjat låta en aning mer på senare tid. Inget jag stör mig över (ännu) men ändå.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 15:47

Eftersom garantin ändå är blåst så bör du öppna upp den och ta bort allt damm som finns där inne. Det lär vara en hel del.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 22:20

Om det tar någon kraft så har operativsystem stora brister... Vilket jag tvivlar på att OSX har i detta fallet...

Ursprungligen av SeBBBe:

Om det tar någon kraft så har operativsystem stora brister... Vilket jag tvivlar på att OSX har i detta fallet...

Allt datorn gör tar ju kraft, i detta fall så tar det inte mycket kraft, men kan ändå bidra till viss seghet...speciellt om man har ställt in för att "ordna skrivbordet automatiskt"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 06:18

Ladda ner temperatur monitor: http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html

Kan ju faktiskt vara så att nåt går varmt i burken. Det gjorde det för mig. Till slut så visade sig att propparna gick varma. Fick byta hela processorplattan. Och det var efter att snålgarantin gått ut. Jag hävdade att det jag hade tre års reklamationsrätt. Fick slåss lite med sen gick det vägen. Läs hela storyn här: http://www.99mac.se/allt-om-mac/96256-powermac-g5-2x2-5-foer-varm.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-25 09:26

min mini

Min mini är 35 grader C..

Det är en 1.25 Ghz original som jag trimmat upp i 1.58 ghz.. har kört den så i snart ett år.. oftast går den dygnet runt stänger aldrig av den...

Väldigt sällan som fläkten går. och när den går så tystnar den efter någon minut ..men jag kör inga tunga applikationer..

Jag surfar mest med safari och jobbar med photoshop och bränner DVD... inga problem med fläkten då..

Har en 80 gigs 5400 varvs IBM disk med 8 mb cache. och 1 gig ram...

Men öppna burken, jag har bytt hårddisk själv och trimmat processorn utan några problem.

Kan var dammigt i din mini så att inte utblåset funkar okey... kolla upp det innan du kastar den ut genom fönstret

Senast redigerat 2006-09-25 11:42

Jag har precis samma problem. Min Imac G5 låter som en hårtork ständigt. Det började ca ett år efter det att jag köpt den, precis efter det att garantin gått ut... hm. Jag ska försöka öppna den och ta bort damm. Det är det enda jag vågar göra eftersom jag inte är någon tekniker precis. Men visst är det tråkigt när saker och ting inte fungerar som man hoppats. Jag kan knappt sitta vid min dator längre för det hemska ljudet.

1
Bevaka tråden