Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stängs inte strömförsörjning på fw av?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-30 19:38

Hej

Är det inte meningen att strömförsörjningen via firewire ska stoppas när jag stänger av datorn (intel imac)?

Mitt ljudkort stänger nämligen inte av när jag stänger av datorn.. istället så börjar det låta som om nått ska gå sönder i datorn (piper..)..

Kenny

  • Medlem
  • 2006-03-30 20:04

nu läste jag precis på apples diskussionforum att de nya intelimacarna inte stänger av strömmen, så externa diskar osv stannar inte automatiskt.. är det någon som har nån extern disk som kan konfirmera om detta är sant eller falskt?

det låter ju helt sinnessjukt att alltid låta det ligga ström ut på firewiren.. vad har man för glädje av det? känns inte som det finns nån fördel alls med det.. dessutom så sägs det att man inte ska hotplugga firewire, det är ju jävligt lätt att inte göra det när där ligger ström på även när datorn är avstängd..

  • Medlem
  • 2006-04-03 09:57

det är alltså ingen på hela forumet som har en extern disk?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 10:00

har ett FW-interface som inte stängs av (?).

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 10:37

Vad bra! Då kan ju iPod:en laddas även när burken är avstängd.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 15:04

Kanske är det som är meningen?

  • Medlem
  • 2006-04-03 15:11

ja min ipod kör jag på usb.. kanske är det så tanken är, jag tycker ändå det är förbannat irriterande.. funderar på att köpa ett usb-ljudkort och tappa prestanda, bara för att det ska stängas av när jag stänger av datorn.. jag retar mig otroligt mycket på att firewiren inte stänger strömmen.. då ska man behöva bryta strömmen manuellt till externa diskar och sånt.. jävla ofog..

lite stör jag nog mig iofs pga missljudet som uppstår när jag stänger av datorn och ljudkortet står igång.. låter som nått är på gång att smälla inuti datorn.. antagligen beror det på att jag inte har en jordad nätanslutning till datorn.. jag blir så jäkla nervös av sånt asså..

Ursprungligen av kenny:

Hej

Är det inte meningen att strömförsörjningen via firewire ska stoppas när jag stänger av datorn (intel imac)?

Mitt ljudkort stänger nämligen inte av när jag stänger av datorn.. istället så börjar det låta som om nått ska gå sönder i datorn (piper..)..

Kenny

Har det blivit någon förändring efter uppgraderingen till 10.4.6? Jag tycker nämligen att min fw hårddisk stannar men jag är osäker pga fläktljudet.

Strömförsörjningen till USB minnen är på hos Macarna men av hos PC-datorer när man "demonterat" dem, av någon kufisk anledning.

Senast redigerat 2006-04-05 23:15
1
Bevaka tråden