Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kris: PowerBook:en startar inte!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en AluBook 15" som tokvägrar att starta. PLångljud kommer, men sen snurrar cirkeln och systemet laddar inte.

Starta jag från installations skiva (Tiger) så kan jag köra reparation/behörighetsåterställning, men det hjälper ändå inte sedan.

Är inna på att sopa rent - litar inte på systemt som ligger på HD:n, MEN HUR SKA JAG FÅ UT MINA FILER FÖRST?!

Har en iMac G5, ganske många program till mitt förfogande.

ALLA tips behövs - det är verkligen skit om allt går förlorat...

  • Medlem
  • 2006-01-19 20:32

Har du testat att starta med äpple-alt-p-r nedtryckt, och vänta två startplång? Om inte, gör det. Funkar inte det, ta reda på hur du nollställer power manager. Sök på "reset PMU" på Apples support.

Alternativt kan diskwarrior kanske hjälpa.

strategi:

1. Installera grundläggande system, utan HD-radering och "importera användare".
2. Hoppas att datorn startar, skicka allt som ska räddas till iMac:en.
3. Formatera HD:n.
4. Nytt komplett system.
5. Tillbaka med filer.

Låter det bra?

>>> stfm

Har nollställt PRAM, ska testa PMU.

... verkar inte hjälpa...

  • Medlem
  • 2006-01-19 20:33
Ursprungligen av iJohannes:

... verkar inte hjälpa...

Det gick snabbt...

  • Medlem
  • 2006-01-19 20:48

Om du har en iMac och en Firewire-sladd är det väl inga problem att starta i target mode, och plocka det du vill ha den vägen?

Ursprungligen av stfm:

Om du har en iMac och en Firewire-sladd är det väl inga problem att starta i target mode, och plocka det du vill ha den vägen?

Hur då?

Ja,

Nu är också ett nytt system inne.

Nu hänger det sig när Mac OS X-rutan kommit upp. Den blåa fältrutan som ska fyllas åt höger fylls aldrig.

Fattar inget.

Detta är vansinnig.

La in nytt Tiger, med inportingar av användare i options. Datorn startar men låser sig när man väljer användare i inloggningsrutan.

Håller på att svettas bort. Har en årsredovisningar att dra på måndag...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-19 21:18

Skulle kunna vara minnesproblem. Prova att plocka ur en minnesmodul (om du nu har flera).

NIx, bara fabriksmonterat.

Firewire-lösningen då?

Hur går den till?!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-19 21:52

Håll T nedtryckt under uppstart så startas datorn i firewirediskläge

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-19 22:02

FW Target mode:
1. PB avstängd
2. FW-kabel mellan PB och annan Mac.
3. Håller ner "T" på PB och starta.

Nu dyker PB upp som en extern hårddisk på din andra Mac.

OK,

Det blir besök hos data-killarna imorgon. Dom har firewire-sladdar antar jag.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-19 22:11

iJohannes, jag både tror och hoppas att du kommer att hitta filerna med FW-trixet. Så du kan nog sova lugnt.

Men det går inte... att sova alltså... Shit, ska jag åka över dit nu istället?! Kommer ändå bara ligga och gruva mig.

Vad ska jag ha med då? DiscWarrior 3.0.1, Tiger-skiva, lugnande...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-19 23:00

Tat lugnt. Med en FW-sladd och Target Mode så kommer det att lösa sig.

Den dyker inte upp...

Nu fungerar det!

iMount eller omstart krävs. Men vilken tid det kommer ta att rädda alla GB. Skulle verkligen behöva nå´t snabbare än FW800 idag.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-20 08:10

Du har ju till måndag på dig.

  • Medlem
  • 2006-01-20 08:47

Jag gissar att det kommer att lösa sig om du sedan blåser ren disken och börjar från början.

Kör Apple Hardware Test, från installations DVD:n också, för att utesluta hårdavarufel.

Tack för tipset!

Nu sitter jag och drar över alla foton. Musik och filmer för va. Det går segt och hela tiden stöter man på skadade filer.

Ddet går framåt i alla fall.

Nu har jag fått samma krasch igen:

PowerBooken ville inte starta idag. Kan startats med DVD, installerade nytt system. Men sen bvill den ändå inte starta, Fiorewire-disc-läge rädda det som räddas kan. Formatering av PowerBooken - in med nuyy system. Och tillbaka med alla filer.

Hårdvaru-fel?

Låter som att Hårddisken är sönder då du hittade skadade filer förut och den inte fungerar med ett nytt system.

Lämnade in PowerBooken till Macademic här i Uppsala. Det visade sig vara HDn. Dom fick sätta i en ny. När det gäller stationära burkar gör jag det själv men när det kommer till bärbara Mac:ar får jag kalla fötter.

Kostand?
Ny 80GB 5400 varvare (1200:-) plus i arbetstimme (800:-)

Och moms på det sen då.

Rätt ok antar jag...

1
Bevaka tråden