Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Expo inställt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac tvingas ställa in 99mac Expo som skulle arrangerats den 7:e Januari. Anledningen är att kostnaderna ökat och att vi inte lyckats hitta sponsorer till arrangemanget den 7:e Januari. Det finns dock goda chanser till ett evenemang i sommar.

Vi har tidigare berättat om svårigheterna med att få ett eget arrangemang som 99mac Expo att nå ett ekonomiskt nollresultat - hittills har evenemangen i Januari 2002 och Juli 2002 kostat oss nästan 20.000kr i förlust.

Vi har inte lyckats säkra sponsorer/utställare till evenemanget och nu har vår satellitlänk-leverantör Teracom meddelat att kostnaderna troligen fördubblats. Anledningen är att den satellit som sänder signalen ifrån USA till Europa ligger så lågt över Atlanten att endast Kaknästornet kan ta emot signalen (istället för en liten buss med parabolantenn ute på själva Expo). Ifrån Kaknästornet måste vi sedan hyra en egen satellit (Sirius) för att skicka signalen ifrån Kaknäs till Expo - vilket ger en extrakostnad på ca 13.000,- exkl moms. Tidigare har Teracom bjudit på denna extrakostnad.

Det innebär att 99mac Expo i Januari 2003 är inställt!

På den glada sidan kan jag berätta att bland annat Apple fått upp ögonen för 99mac och våra satellitsändningar och jag tror faktiskt att vi kan hitta en väg att nå ett sponsrat arrangemang till Juli 2003. Med Apple i ryggen så finns det utmärkta möjligheter att få många andra företag på plats.

Jag hoppas att ni förstår mitt beslut - jag är jätteledsen för att tvingas ställa in men jag har helt enkelt inte dom ekonomiska möjligheterna att genomföra arrangemanget.

/Martin
(ifrån Föllinge som har - 25 just nu)

Uppdatering: I Umeå och Lund blir det träffar: läs mer här: MacWorld Expo träffar

[ 07 Januari 2003, 13:17: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Jag tror också det är en god idé att skippa satellit-länken, QT-streamen duger väl gott.

Det primära syftet med ett 99mac Expo är väl ändå att se Keynoten med likasinnade och bygga vidare på 99mac gemenskapen. Den tekniska kvaliteten på själva sändningen (QT-stream eller satellit-länk) spelar väl mindre roll. Kan Apple eller någon annan sponsor betala satelliten så är det ju givetvis välkommet, men jag tycker på sätt och vis inte hela Expot ska kretsa kring just den tekniska detaljen. Men jag har ju i och för sig aldrig varit på någon av Björnströms satellitsändningar, så jag vet väl inte hur bra en satellit-sändning i en biosalong är...

Hursomhelst, så tycker jag det är trist att vinterexpot blir inställt, men jag förstår Björnströms beslut till fullo. Hoppas givetvis att 99mac Expo i sommar blit det bästa som någonsin arrangerats.

/M

Verkligen synd, men fullt förståeligt! Som ett svar till -Martin- kan jag säga att satelitlänken är något i hästväg. Eftersom jag kunde jämföra keynoten i Januari 2002 via QT-ström med Expot i sommras och satlitlänken kan jag säga att stämmningen vid Expot rockar. En samling saliga (och kritiskt betraktande) mac-fanatiker som fick chansen att stöta och blöta det senaste nyheterna direkt... Det var ett riktigt bra arrangemang och jag hoppas verkligen att Apple hänger med i vår med satelitersponsring!

/JO

Synd men hur som helst tackar jag dig, Martin för ditt flit och intresse inför att försöka få igenom det hela, oavsett utgången.

Bättre lycka nästa gång (om du får någont rolig idé)

/G

Mycket tråkigt att höra.

För 99macare som bor i sydligaste sverige kan vi erbjuda lite mini-expo ändå. Ta en titt i den här tråden.

Ciryon

Se så nu!

Det blir inget Expo nu i Januari sa han ju. Men det ser ju bättre ut för sommaren. Det är sånt vi ska se fram emot! Gör iaf jag

Får väl klara mig med QT-strömmen ytterligare en gång. Bara den inte dyker innan all (eventuell) rolig hårdvara som den gjorde sist för mig.

Ser fram emot sommaren dock!Nu ska vi hjälpa Martin och co att hitta sponsorer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 22:29

Det var ju synd. Satellitlänk är förstås kul men personligen tycker jag att det räcker rätt bra med en QT-ström också. När jag går på 99mac Expo vill jag träffa trevliga Mac-människor och snacka lite skit, inte bara kolla på Steve Jobs i samma gamla urtvättade jeans och svarta polotröjor.

någon som har länken till stream:en den 7:e?

/D

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Sinclair:
någon som har länken till stream:en den 7:e?

Sure:

http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf03/

/Göran (som tackar MacWorld för tipset!

)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-31 13:16

Jag var med på Nalen och såg på satellitsändningen från Keynote. Jag har hållit på med satellit i många år och med min tränad ögat såg jag att det var PAL eller NTSC sänding. Det ger ganska dåligt bild, det dyker upp röda dropout då och då(rött brus). Det var inget D2MAC eller Digital sänding. Jag håller med om att det är lika bra köra på QuckTime sändingen, eftersom kvalitet ligger på liknande nivå. Digitalsändingen ligger ljusår före. Bättre satsa på tekniken som bytter på QT på framtida Expo !

Öppnar man Quicktime Player redan nu så fattar jag det som att man inte ens behöver någon länk - dom tycks måna om att ingen ska missa det... kanske är det en tillfällighet att dagens bild var i 16x9 - tidigare år har det inte varit så... nog spekulerat.

Citat:

quote: It´s an event you won´t want to miss.

Tease..

Jag hoppas att folk verkligen kommer till Umeå och Lund ikväll!

I Jönköping tar med mig Powerbooken och en s-videokabel till en kompis och kopplar upp på hans bredbilds-tv.

/c

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag hoppas att folk verkligen kommer till Umeå och Lund ikväll!

Ajaj, jag som boomat att boka flyget!

Hoppas ni får lika kul som jag får framför min dator

iChat kanalen kankse inntehåller lite folk efter Expot ikväll?

Edit: Aha, inlägg 500, nu blir man kallad för veteran vid 18 års-ålder, känns som om man var gammal ju

[ 07 Januari 2003, 13:26: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

1
Bevaka tråden