Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskaspel har ingen poker-klient för Mac!!

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har presis skickat ett mail och frågat om det kommer någon Mac-klient, men så här ser systemkraven ut på svenskaspels hemsida:

Minimikrav för pokerklienten:

Processor: Pentium 166 MHz
RAM: 64 MB
Upplösning: 800x600 och 256 färger.
Grafikkort: 512 KB
Hårddiskutrymme: Minst 10 MB
Operativsystem: Windows 95/98/ME/NT/2000/XP
Fungerande Internetanslutning
Om du använder en personlig brandvägg måste den ställas in så att den accepterar pokerklienten.

Pokerklienten fungerar inte på Macintosh-datorer.

det är för att de är medvetna om att macanvändare inte vill stödja ett monopol på spel&dobbel.

Ursprungligen av art vandelay:

det är för att de är medvetna om att macanvändare inte vill stödja ett monopol på spel&dobbel.

Jag tänkte faktiskt skriva "detta är inte tänkt att bli en diskussion om det är rätt eller fel att staten medverkar till att folk fastnar i spelberoende". Med facit i hand så borde jag har skrivit så, åhh vad folk är jobbiga ibland.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-04-02 17:01
Ursprungligen av MauserMan:

Jag tänkte faktiskt skriva "detta är inte tänkt att bli en diskussion om det är rätt eller fel att staten medverkar till att folk fastnar i spelberoende". Med facit i hand så borde jag har skrivit så, åhh vad folk är jobbiga ibland.

håller fullständigt mel, vart man än vänder sig får man mer eller mindre seriösa påhopp om vad som är "rätt eller fel" att tycka och tänka, vad man skall stödja och vad som skall själpas (osäker på stavningen där).

nu till trådens kärna: tycker också det är riktigt dåligt av svenskaspel, som tur är funkar ju deras "vanliga" spelsajt...

//Filip

Citat:

http://99mac.se/forum/newreply.php?do=newreply&p=681217=Filip]håller fullständigt mel, vart man än vänder sig får man mer eller mindre seriösa påhopp om vad som är "rätt eller fel" att tycka och tänka, vad man skall stödja och vad som skall själpas (osäker på stavningen där).

nu till trådens kärna: tycker också det är riktigt dåligt av svenskaspel, som tur är funkar ju deras "vanliga" spelsajt...

//Filip

du missade totalt att jag försökte vara lite rolig där.
Jag glömde kanske en smiley?

Räcker det inte med att vara beroende av själva macen, varför över huvud bry sig om ytterligare ett beroende. Wikipedia beskriver dobbel med:

Vadslagning är att satsa pengar på utfallet av en framtida händelse eller på en redan inträffad men okänd händelse. Att satsa på en viss händelse kallas också för att ingå ett vad. Vad kan träffas för nöjes skull mellan två privatpersoner, men det finns också kommersiella vadslagsningsfirmor, bookmakers, som lever på att låta kunder ingå vad mot dem.

Kontentan blir alltså att lura av godtrogan ( läs: lättlurade ) så mycke pengar det någonsin går, ur ett rent personligt resonemang så tycker jag att nätspel borde förbjudas och är glad så länge ingen spelklient för mac ser dagens ljus. Jag vill inte att MINA skattepengar används till återanpassa spelmissbrukare.

Ursprungligen av Olle@mac:

Räcker det inte med att vara beroende av själva macen, varför över huvud bry sig om ytterligare ett beroende. Wikipedia beskriver dobbel med:

Vadslagning är att satsa pengar på utfallet av en framtida händelse eller på en redan inträffad men okänd händelse. Att satsa på en viss händelse kallas också för att ingå ett vad. Vad kan träffas för nöjes skull mellan två privatpersoner, men det finns också kommersiella vadslagsningsfirmor, bookmakers, som lever på att låta kunder ingå vad mot dem.

Kontentan blir alltså att lura av godtrogan ( läs: lättlurade ) så mycke pengar det någonsin går, ur ett rent personligt resonemang så tycker jag att nätspel borde förbjudas och är glad så länge ingen spelklient för mac ser dagens ljus. Jag vill inte att MINA skattepengar används till återanpassa spelmissbrukare.

Håller med, även om jag gärna ser att "mina" skattepengar används till att hjälpa alla som har problem (även de som mer eller mindre dragit på sig problemen själva) och att bygga upp ett tryggt och trevligt samhälle för alla.
Det går nog mindre pengar till att återanpassa spelmissbrukare om det är svårare att spela dock. Tycker spel med insatser öht borde vara olagligt. Allt från skraplotter till poker.

Nu var det väl inte "rätt eller fel med spel" diskussionen skulle handla om?

Dåligt att ett statligt bolag inte erbjuder klient för mer än Windows. Publicera gärna svaret!

Jo visst Laseranders men det är en liten skillnad. När det gäller spel på nätet som KAN skapa spelmissbruk så är det sanktionerat vilket inte är det samma som att det är sjävförvållat, ta t.ex narkotika som inte acepterat, där är det självfallet att skattepngar ska användas. Tyvärr råder Sverige inte över detta med online-spel så vi lär nog knappast bli av med Svenska Spel, Ladbrooks etc.

Pressmeddelande 20 september 2004 Socialdepartementet
Källa: http://www.sweden.gov.se/sb/d/4277/a/29940
Stor satsning på missbrukarvård och förebyggande insatser i årets budgetproposition

· 820 miljoner kronor till missbrukarvården 2005-2007
· 200 miljoner kronor för alkohol- och narkotikaförebyggande insatser
· 30 miljoner kronor för åtgärder mot hemlöshet
· 20 miljoner kronor till tobaksprevention
· 35 miljoner kronor för insatser mot spelmissbruk

Det är hyckleri att ha ett monopol samtidigt som man bedriver ett sådant lukrativt och beroendeframkallande spel som poker på Internet.

Ursprungligen av art vandelay:

Det är hyckleri att ha ett monopol samtidigt som man bedriver ett sådant lukrativt och beroendeframkallande spel som poker på Internet.

Visst, så tycker vi nog allihopa. Men eftersom kategorin inte är "Sociala & Politiska Frågor" utan "MAC OS X" så tyckte jag inte detta var rätt tid eller plats att diskutera den frågan. Jag tyckte helt enkelt det var orättvist att jag indirekt har betalat för windows-klienten, men inte får någon klient till mitt eget OS.

Ha det bra.

Ursprungligen av MauserMan:

Jag tyckte helt enkelt det var orättvist att jag indirekt har betalat för windows-klienten, men inte får någon klient till mitt eget OS.

Nu förstår jag inte,,, vadå "indirekt". Menar du att Svenska Spel ( Staten & dina skattepengar ) prioriterat PC-användare och struntat i Mac-användare, är det där orätvisan ligger... eller hur ska "indirekt" tolkas ? Hur som så är jag tacksam för att man inte kastat bort ännu mera pengar för att tillfredställa spelberoende mac-användare.

Ursprungligen av Olle@mac:

Nu förstår jag inte,,, vadå "indirekt". Menar du att Svenska Spel ( Staten & dina skattepengar ) prioriterat PC-användare och struntat i Mac-användare, är det där orätvisan ligger... eller hur ska "indirekt" tolkas ? Hur som så är jag tacksam för att man inte kastat bort ännu mera pengar för att tillfredställa spelberoende mac-användare.

Man kan se det så här, beslutet att bojkotta spel & dobbel skall jag få ta själv, det skall inte Svenskaspel göra åt mej, genom att inte ha en klient tillgänglig för mej. Ungefär som att inte släppa in Mac-användare på bolaget för att alkoholförsäljning skapar missbruk och annat elände.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 22:52
Ursprungligen av MauserMan:

Man kan se det så här, beslutet att bojkotta spel & dobbel skall jag få ta själv, det skall inte Svenskaspel göra åt mej, genom att inte ha en klient tillgänglig för mej. Ungefär som att inte släppa in Mac-användare på bolaget för att alkoholförsäljning skapar missbruk och annat elände.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!°

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-06 22:31
Ursprungligen av MauserMan:

Ungefär som att inte släppa in Mac-användare på bolaget för att alkoholförsäljning skapar missbruk och annat elände.

Kanske skulle vara så: http://mac.feber.se/2006/04/vackrare_macboo.html

/E

Allvarligt talat: är någon förvånad?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-04-02 20:05

Kanske läge att klaga direkt hos Svenska spel, inte bara i denna tråden?

Ursprungligen av Snooze:

Kanske läge att klaga direkt hos Svenska spel, inte bara i denna tråden?

Läs mitt mitt första inlägg igen, fast denna gången lugnt och metodiskt, så kommer du att upptäcka något .

Ha det!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-02 22:01

Varför svenska spel? Andra aktörer, Betsson, Pokerroom etc, erbjuder en java-klient. Dessutom undrar jag om de verkligt duktiga spelarna spelar hos Svenska Spel...

Nej, om jag spelar, väljer jag en annan leverantör - jag är inget fan av monopol.

Ursprungligen av hicke:

Varför svenska spel? Andra aktörer, Betsson, Pokerroom etc, erbjuder en java-klient. Dessutom undrar jag om de verkligt duktiga spelarna spelar hos Svenska Spel...

Nej, om jag spelar, väljer jag en annan leverantör - jag är inget fan av monopol.

Så du menar att riktigt duktiga spelare undviker svenska spel? Med andra ord suger de som spelar på svenska spel? Med andra ord vore det ganska smart att spela där…?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-03 01:30

Tråkigt att de inte stödjar mac, man får väl hoppas på det bästa och försöka köra vpc (som vanligt). Mac-skaran känns ändå som ett växande släkte.

Varför måste folk förstöra tråden genom att posta sina egna åsikter kring något som för trådskaparens fråga är helt off topic?

Om jag nu tycker det är kul med poker och vill ha en macklient ska moralnisse inte kommentera vad han anser om detta, för sådant kan man hålla för sig själv eller i en annan tråd, det är ren hyfs.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 15:14

Jag har skrivit till Svenska Spels kundtjänst och frågat om pokerklient till mac, jag också. Jag har fått svar, där de säger att en pokerklient för mac inte är planerad, och att de rekommenderar VPC.

Suger litet, tycker jag. Men å andra sidan sparar jag pengar på det eftersom jag är oerhört oskicklig som pokerspelare .

Ursprungligen av evillordvader:

Jag har skrivit till Svenska Spels kundtjänst och frågat om pokerklient till mac, jag också. Jag har fått svar, där de säger att en pokerklient för mac inte är planerad, och att de rekommenderar VPC.

Suger litet, tycker jag. Men å andra sidan sparar jag pengar på det eftersom jag är oerhört oskicklig som pokerspelare .

japp, fick svar från svenskaspel idag, och dom skriver precis som du säger:

Svar (Mattias) - Måndag-04-03 14:46 PM
Hej!

Tack för ditt e-mail.

Inledningsvis fungerar endast PC då våran klient är windowsbaserad, man kan prova med att använda programmet "Virtual PC" men det finns idag ingen garanti att pokerklienten stödjer det.

Vi framför ditt önskemål om att även Macintosh skall fungera.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Kundservice via e-post eller telefon 0770-11 11 11 och begär Poker.

Inte nog med att jag har betalat för windowsklienten, jag förväntas dessutom att köpa VPC.
Vilken värld vi lever i

Ursprungligen av MauserMan:

Inte nog med att jag har betalat för windowsklienten, jag förväntas dessutom att köpa VPC.

Lovade nyss att hålla mig borta med retliga kommentarer men något säger mig att det här är ungefär som om man gick till sportaffären för att köpa en puck men inte kunde se att man istället fick en bandyboll

  • Medlem
  • 2006-04-03 15:44

Det är ett principellt problem med att inte göra monoplbegränsade tjänster tillgängliga för alla trots att det är möjligt. Det är som om skattemyndigheten skulle kräva knapptelefon för att man skulle kunna ringa dem över huvud taget.

Den som nu tycker att det är viktigt att ett statligt styrt företag ska släppa en client för mac kanske skulle kunna tänka sig att köra Virtual PC ( dvs. före Tiger ). Tycker för övrigt att det är fullt rimligt att dom ställer utvecklingskostnaden för en mac client emot den marginella vinst som dom skulle kunna göra från mac användarna. I övrigt tycker jag att tråden är en sandlådetråd, alla kan inte få allt genast.

Nog tjötat om detta, nu lägger jag tiden på något vettigare - CU

Olle@mac

Du har inte direkt som person betalat för Windowsklienten. Sluta vinkla det så.
Staten finansierar Svenska Spel genom skattepengar.
Svenska Spel har tagit beslutet att för närvarande inte erbjuda mac-användare möjligheten att spela poker hos Svenska Spel med 100% mac-anpassade program.

Ursprungligen av art vandelay:

Du har inte direkt som person betalat för Windowsklienten. Sluta vinkla det så.
Staten finansierar Svenska Spel genom skattepengar.
Svenska Spel har tagit beslutet att för närvarande inte erbjuda mac-användare möjligheten att spela poker hos Svenska Spel med 100% mac-anpassade program.

jag har definitivt varit med och betalat för windowsklienten. den är framtagen med hjälp av skattemedel, och jag är skattebetalare, svårare en så är det inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-04-03 18:10
Ursprungligen av MauserMan:

jag har definitivt varit med och betalat för windowsklienten. den är framtagen med hjälp av skattemedel, och jag är skattebetalare, svårare en så är det inte.

Så om du använt en Amiga 500 då, hade du krävt en Amiga-klient till deras pokertjänst då också?

Ni är så löjliga. Så jävla löjliga.

Ursprungligen av Jogin:

Så om du använt en Amiga 500 då, hade du krävt en Amiga-klient till deras pokertjänst då också?

Ni är så löjliga. Så jävla löjliga.

Nä, jag känner inte till så mycket vad gäller Amiga 500, men jag tror den var ny samtidigt som min gamla Atari 1024st, alltså i slutet på 80-talet någon gång. Så svaret på din fråga blir väl i så fall nej. men jag tycker nog att en klient bör finnas till Windows, Mac Os X och Linux åtminstone.

Sedan behöver du inte bli så upphetsad, vi diskuterar ju bara. ta det piano.

Bevaka tråden