Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte ut skivan från superdriven...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag testat allt.

Hålla musknappen nere vid omstart
Provat Open Firmware
Och via terminalen :drutil eject
Även försökt mata ut via skivverktyg
T.o.m. öppnat iTunes för att se om dvd läggs till som en musikfil eller nåt.. ja, inte vet jag längre:(

Problemet är att skivan syns inte någonstans- på skrivbordet eller min iMac via finder eller under skivverktyg.

Vid en av omstarterna så kom det en ruta upp: att skivan stöds inte.
En vanlig dvd film som jag klantigt nog tryckte in (inte med våld) när den hade matats ut direkt första gången.

Hjälp....

Hélène som sitter vid en iMac G5 17" 2 GHz 1 Gb DDR SDRAM

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-04-02 14:24

Terminalkomandon

Mata ut cd som fastnat: Skriv i terminalen "drutil tray eject" och tryck retur.

Ursprungligen av onnyt:

Terminalkomandon

Mata ut cd som fastnat: Skriv i terminalen "drutil tray eject" och tryck retur.

Det funkar inte heller......:(

Det låter som om driven försöker, men det tar stopp på något sätt.

Har sådan lust att börja pilla inne i driven.....

Hélène

Ursprungligen av onnyt:

Terminalkomandon

Mata ut cd som fastnat: Skriv i terminalen "drutil tray eject" och tryck retur.

Hur många gånger ska jag försöka med det? Har provat massor av gånger...

Kan det påverka drivern på något sätt? (negativt, menar jag)

Finns det inte ett litet, litet hål precis bredvid "sloten" där skivan kommer ut?

Om så är fallet, tryck in änden av ett gem (lite motstånd blir det) så att skivan ploppar ut.

Lycka till!

Ursprungligen av StyleWars:

Finns det inte ett litet, litet hål precis bredvid "sloten" där skivan kommer ut?

Om så är fallet, tryck in änden av ett gem (lite motstånd blir det) så att skivan ploppar ut.

Lycka till!

Nej...inga hål någonstans...

Hélène

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-04-02 14:34

Det låter i mina öron som att skivan har hamnat snett på nått vis. Mixtra inte för mycket med superdriven utan lämna den på service i stället.

Ursprungligen av onnyt:

Det låter i mina öron som att skivan har hamnat snett på nått vis. Mixtra inte för mycket med superdriven utan lämna den på service i stället.

Ok verkar som om det låter vettigast.. Tack för all hjälp!!

Hélène

Ursprungligen av ladyhelene:

Ok verkar som om det låter vettigast.. Tack för all hjälp!!

Hélène

Måste berätta för er vad jag gjorde..... eftersom jag bor långt ute i skogaran i Roslagen, kändes det som en evighet och vänta till jag skulle åka till en större stad + att jag upplevde det som att superdriven hela tiden i samband av uppvaknadet och i uppstarten körde på och snurrade. Och i vissa fall i ca tjugo min.

Så jag tänkte att det kunde inte vara bra, för övriga datorn började bete sig lite lustigt. Jag tog ut superdriven (som ni andra säkert skulle ha gjort utan att lämna in datorn) och tänkte helt enkelt plocka ut skivan. Det fanns en jättebra manual för det på http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300205 Do it yourself. (Hur man plockar ur superdriven och installerar om den)

Men jag stoppade in superdriven utan skiva och när jag skulle prova med en ny skiva var det totalt kört att överhuvudtaget få in skivan i slotten. Den var låst. Så det var bara att öppna igen lägga in en skiva i superdriven som jag visste hade fungerat tidigare (dotterns älsklingsfilm IceAge 1) och prova.

Det funkade!! Gissa om jag känner mig lite stolt:p
Maken är väldigt taknisk UTOM när det gäller datorer så han ville inte ta i datorn så då blev jag tvungen.

Kanske det kan hjälpa någon annan som råkar ut för samma sak, utan att behöva lämna in den (det kändes så fånigt också)

Ha en bra em/kväll önskar en mycket glad Hélène

(För övrigt så tittar vi på Manne och Sid just nu och vill ha fullskärmsläget....;) )

  • Medlem
  • 2006-04-04 00:39

Grattis!!!

Kanske:

Omstart>håll in>Command+Option+O+F. I promptern som kommer upp skriver du "eject cd" (utan citationstecken).
När jag hade ett liknade problem matade jag in en skiva med lite självhäftande grejs på. Tryckte på eject knappen och fick ut båda ihoplimmade som en kaka! Sådana risktagningar kanske inte låter så kul på en så ny och fräsch Mac förstås...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 20:59

Nu har jag precis samma problem, fast med min MacBook Pro, skivan sitter fast. Jag hör att den försöker spotta ut, men den stöter emot något och åker tillbaka in. Provat alla standardknep, supporten föreslår service.

Frågan är om jag vågar göra som Helene... Det fanns ingen liknande DIY för MacBook Pro. Förvisso för Powerbook, men inte något om den optiska enheten. Kanske en mer avancerad operation...?

Jonas, har du testat att hålla MacBooken upp och ner och prova att ejecta CD:n? Skaka inte för mkt bara, hårddisker brukar inte riktigt gilla sånt. Jag har även lyckats med andra alternativa placeringar, på högkant och så (inte specifikt med MacBook men med andra laptops).

1
Bevaka tråden