Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte en beg G5a, är den stulen?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-02 11:03

Köpte precis en G5a av en ganska skum typ, inget tangentbord följde med, ingen mus, ingen låda och kvittot hade han "tappat bort", strömkabeln var inte original och på den plats där jag misstänker att serienumret suttit så saknas det. (antar att det ska sitta längst ner under luckan...)
Har inte hunnit koppla in den ännu så att jag kunnat ta en titt på serienummret genom sys-inf men så fort jag gjort det så ska jag posta nummret.
Finns det något register för stulna datorers serienummer? Dom brukar ju kunna postas på tex macnytt...

Polisen har ett utmärkt register.

/M

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 11:08
Ursprungligen av Zaphod:

Köpte precis en G5a av en ganska skum typ, inget tangentbord följde med, ingen mus, ingen låda och kvittot hade han "tappat bort"

eh, varför köpte du den då?

Även Apple kan "flagga" datorer som stulna i sina register. Men detta endast ifall ägaren själv ringer in och "flaggar" den. Så kolla även med Apple's support.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2006-04-02 11:14

Den frågan borde du ju ställt innan du köpte datorn... Du lär ju aldrig mer lyckas få tag i den killen om den nu var stulen, dessutom riskerar du själv att åka dit för häleri.

gav han dig något kvitto på ditt köp?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-02 11:27

Verkar ju inte helt lyckat att köpa datorn under de omständigheter du beskriver...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-02 11:36

Kanske inte det smartaste köp men att tacka nej till affären och bara gå därifrån såg inte ut som ett alternativ för honom efter att ha kört i två timmar för att möta mig. Jag tog nummret på hans registreringsskylt dock, det var det bästa jag kunde komma på just då.

Att jag riskerar att åka dit för häleri låter ganska avlägset, det skulle till en redigt korkad polis/åklagare för att gå vidare med det mot en person som försöker göra det rätta

Får ta och kolla upp nummret på måndag

Ursprungligen av Zaphod:

Kanske inte det smartaste köp men att tacka nej till affären och bara gå därifrån såg inte ut som ett alternativ för honom efter att ha kört i två timmar för att möta mig. Jag tog nummret på hans registreringsskylt dock, det var det bästa jag kunde komma på just då.

Att jag riskerar att åka dit för häleri låter ganska avlägset, det skulle till en redigt korkad polis/åklagare för att gå vidare med det mot en person som försöker göra det rätta

Får ta och kolla upp nummret på måndag

Förr kunde man klara sig undan häleri anklagelsen om man agerat i godtro. Nuförtiden så räcker det inte med att spela korkad man riskerar att åka dit ändå. Om du misstänker att det är stöldgods och hjälper polisen att ta fast tjuven så hjälper du polisen att lösa två brott på en gång. Vad har du för peronnummer?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-03 00:12
Ursprungligen av Zaphod:

Att jag riskerar att åka dit för häleri låter ganska avlägset, det skulle till en redigt korkad polis/åklagare för att gå vidare med det mot en person som försöker göra det rätta

med det lilla jag vet om hur det svenska rättsväsendet fungerar, så skulle jag inte tro att de bara ger dig en klapp på axeln och säger bra jobbat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-12 16:41
Ursprungligen av Zaphod:

...men att tacka nej till affären och bara gå därifrån såg inte ut som ett alternativ för honom efter att ha kört i två timmar för att möta mig...

Kom han på motorcykel med ett klubbmärke på ryggen..?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-04-12 18:56
Ursprungligen av Wire:

Kom han på motorcykel med ett klubbmärke på ryggen..?

Å va fan menar du med det då?
Menar du att alla som är bikers med ryggmärke håller på med stöldgods?

Ursprungligen av iMoz:

Å va fan menar du med det då?
Menar du att alla som är bikers med ryggmärke håller på med stöldgods?

Det tror jag inte han menar, men alldeles oavsett vilket så kommer alla följande inlägg om bikers/stöldgods i allmänhet att raderas som varande off-topic, från vem de än kommer.

De redan gjorda får vara kvar, men var vänlig att inte spåra ut tråden i allmänt gruff.

// RR i egenskap av seniormoderator

  • Oregistrerad
  • 2006-04-12 19:34
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det tror jag inte han menar, men alldeles oavsett vilket så kommer alla följande inlägg om bikers/stöldgods i allmänhet att raderas som varande off-topic, från vem de än kommer.

varför då? vilket av gängen har hållhake på 99mac (jag menar eftersom det inte får skojas med den gruppen).

Ursprungligen av DaPhox:

varför då? vilket av gängen har hållhake på 99mac (jag menar eftersom det inte får skojas med den gruppen).

inget utav dem, men ingen tjänar på att trådar spårar ut pga tjafs om småsaker och missuppfattningar så därför förbehåller vi oss rätten att stämma i bäcken snarare än i ån.

Har man synpunkter på moderering så är man välkommen att ge dem i feedback-forumet men vi uppskattar att ni håller trådarna så rena som möjligt från även detta.

Tack på förhand

Jadu, det låter skumt. Att serienumret är borta på chassit gör ju inte saken trevligare heller.
Bara att hoppas på att det var en paranoid person du köpte den av, och inte en skurk.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 12:00

I systeminformation kan du få fram serienumret. Posta det här!

Fattar jag rätt eller tog du inget kvitto och bad inte om att få se hans legimitation !!! ??? OM den är stulen så lär du knappast kunna lämna in den på reparation utifall att den skulle gå sönder, kort och gott så har du gjort ditt livs sämsta och värsta affär - hoppas att du lärt dig något och blivit ett par procent visare efter detta. ( offtopic: detta var det snälla inlindade svaret som hade kunnat skrivas på ett helt ANNAT sätt ).

Visar det sig vara stöldgods så blir man av med prylen och troligen står man utan ersättning, dvs skillnad mot förr. Men menar ni att man som köpare råkar ut för något mer än så?

Vad händer om Polisen tar datorn men inte får tag i någon rättmätig ägare? Får man tillbaka den då. Så blev det för mig en gång när jag lämnade in en cykel som låg slängd strax utanför vår tomt. Efter två månader så fick jag cykeln och dessutom ett kvitto på att jag nu var ägare.

  • Medlem
  • 2006-04-03 00:46

Bara som ett tips i all välmening. Så här går jag ALLTID tillväga när jag skall köpa begagnad dator över nätet;
1 få serienumret. Kolla här http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html att det verkligen är rätt sorts dator.

2. jag ringer polisen och ber dem göra en slagning i det nationella godsregistret.

3. Kräver att säljaren legitimerar sig och skriver på ett kvitto, där han/hon med sin namnteckning skriver under på att "datorn är lagligen införskaffad".

Mycket mer än så här kan man inte göra. Skulle man ändå vara blåst så är väl sannolikheten minimal att man själv blir åtalad vid eventuellt brott. Man kan även be att få namnet på den polis som gjorde slagningen åt en och skriva ned datum och tid för slagningen. Mer paranoid än så här kan man inte vara men då garderar man sig mot att endast förlora pengarna om datorn visar sig vara stulen.

Gör man inga som helst undersökningar och går med på att "slippa" kvitto och att se legitimation.... då skulle man kunna ligga rätt pyrt till. Men det beror säkert litet på omständigheterna och hur polisen och åklagaren i ditt län agerar.

Hoppas bara att du inte köpte en 20 000 kronors dator för 5000 eller nåt som verkar oskäligt. Då blir det svårare att bevisa sin oskuld om man skulle ha otur.

Hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig!

  • Medlem
  • 2006-04-03 01:03
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hoppas att allt ordnar sig till det bästa för dig!

Och även för den som datorn är stulen från!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-04-03 11:26

För att bli dömd för häleri så kravs det uppsåt. Om du går till polisen så lär åklagaren ha svårt att hävda att du hade uppsåt att begå brottet häleri. Däremot så får du räkna med att pengaran är förlorade i det fall maskinen är stulen. Omständigheterna talar ju starkt för att den är det....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-03 12:43
Ursprungligen av gpd:

För att bli dömd för häleri så kravs det uppsåt. Om du går till polisen så lär åklagaren ha svårt att hävda att du hade uppsåt att begå brottet häleri. Däremot så får du räkna med att pengaran är förlorade i det fall maskinen är stulen. Omständigheterna talar ju starkt för att den är det....

Njaee...."uppsåt" är ju nuförtiden uppdelat i fyra grader. När jag läste juridik var det bara tre. Den mildaste (eller strängaste, hur mna nu ser det) var då "eventuellt uppsåt" vilket innebar att en person BORDE ha fattat att det KANSKE var olagligt och nåt lurt och skulle därfär har struntat i att fullfölja utan att förvissa sig om att allt var OK...ungefär.

Så enligt Zaphods första inlägg, så har han ju själv beskrivit sitt eget uppsåt.

Däremot tvivlar jag starkt på att en åklagare skulle bry sig...

  • Medlem
  • 2006-04-03 16:02

det jag inte förstår är varför du först köper en stulen dator och sen frågar här hur du ska göra..
du kan väl inte göra så mycket mer än att ha den hemma och aldrig berätta för någon var du fått den ifrån..
bor du i malmöområdet förresten? det har stulits minst 10 g5or från mitt jobb från och till det senaste halvåret.. hehe, man undrar ju var dom blir av..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-12 13:20

Ok, min lösning på det hela: Behålla min väl fungerande PMG5a och njuta av den till fullo och strunta i om det är stulen eller inte. Är den det så har dom utsatta redan blivit kompenserade av försäkringen. Kan inte påstå att jag gjort allt enligt lagboken i allafall.

Om det är så som en del här verkar vilja få det att verka som, att jag kommer att åka fast för att vilja hjälpa polisen/brottsoffret så känns det ju som att det är ett fundamentalt problem i systemet. Lite som att man inte kan få förlängt straff om man rymmer/försöker rymma från ett fängelse eller att man inte kan få strafflindring om man "tjallar"... Skulle inte bli förvånad om det var så visserligen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-12 14:55
Ursprungligen av Zaphod:

Ok, min lösning på det hela: Behålla min väl fungerande PMG5a och njuta av den till fullo och strunta i om det är stulen eller inte. Är den det så har dom utsatta redan blivit kompenserade av försäkringen. Kan inte påstå att jag gjort allt enligt lagboken i allafall.

Om det är så som en del här verkar vilja få det att verka som, att jag kommer att åka fast för att vilja hjälpa polisen/brottsoffret så känns det ju som att det är ett fundamentalt problem i systemet. Lite som att man inte kan få förlängt straff om man rymmer/försöker rymma från ett fängelse eller att man inte kan få strafflindring om man "tjallar"... Skulle inte bli förvånad om det var så visserligen...

Var hittade du annonsen på G5: an ? På mactorget ?

Om alla skulle ha din inställing så kan vi sluta betala försäkringar och börja sno all grejer vi kan, och lära barnen snatta så fort dom kan börja gå.

Barnen är ju minderåriga så dom kan sno lite grejer åt mig tills dom åker fast. Dom får inga straff dom är ju inte straff myndiga.

hallå yxskaft. puuuuhhh.......

habegäret verkar i detta fall vara större än förståndet !

För häleri krävs ett uppsåt och även om det som Danne säger finns varianter på uppsåtsbegreppet så är gränsdragningen svår. Att kvitto och kablar saknas är visserligen en varningsklocka, men leder inte spikrakt till slutsatsen att det är stöldgods. Men om du inte passerat gränsen så ligger du snubblande nära.

Oavsett ditt uppsåt riskerar du att få ge tillbaka datorn till den rättmätige ägaren/försäkringsbolaget som ersatt denne.

Summa summarum: Det är förbannat dumt, och möjligen kriminellt, att köpa saker utan att vara rimligt övertygad om att det är sjysta prylar

Du kan ju ganska enkelt kolla upp om den är stulen genom att slå en signal till polisen och se om den finns med i deras register? Anonymt eller inte.. Så kan du i alla fall sova med rent samvete.

/M

Här var de de många präktiga stenkastare som aldrig gjort ett enda snedsteg i hela sitt liv

Jag säger inte att Zaphods förfarande är att rekomendera men ja tror han har fattat vinken.

Bevaka tråden