Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första telefonjacket -finns inte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 00:49

Hej alla mackor

Jag har problem, har i min nya lägenhet beställt in 28mbit från TDC. Modemet har man fått, och internet är igång. Dock chansade jag på att hallen hade första telefonjacket, då detta är lite av som -det-brukar-vara.

Men mitt internet avbryts varje gång man svarar i telefon, eller att man ringer ut själv.

Problemet är att jag har gjort testet där man lägger av luren, och kopplar in annan lur.. men inget funkar. Jag får signal i båda lurarna hela tiden.

Hur fasen går man till väga?
jag har skruvat upp telejacken, men det jag ser hjälper mig inte.

4 teleuttag har jag. Ett av dem skiljer sig i modellen, samt att det bara har EN gul och EN blå tråd till sig. De andra 3 har 2 av vardera färg på sladdarna.

Hur ska jag gå till väga för att lösa detta. Jag kan inte se hur man ska göra-det-själv så att det kommer att funka -jag har sett hur telejacken ser ut, men dem passar inte in tilll att enkelt göra egna chansningar.

Kan ni tipsa mig, så jag får bukt med problemet?

ring telia

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 01:05

När jag har testat med två telefon för att se vad som bryter vad.. så har jag en lur som är trådlös.. så jag flyttar runt på basenheten för den.

Kan det vara ett problem att jag har en trådlös och testar med?

Jag får la höra av mig till telia å hoppas på att de kan bistå, men jag hoppas ni hinner före. .för telia är ingen favvis här hemma efter vad de lyckas strula till med emellanåt sen förr..

tack

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 01:21

Enklast:

Lossa alla sladdar, mät vilket par som har spänning.

Spänning - första jacket!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 01:28

låter kul, kan du bara ge mig länk vad som behövs för att göra detta. gärna en länk till en produkt på clas ohlsson, och kanske ett tips sen HUR man ska nyttja den.

men det bör väl vara spänning i alla jack? eller är det verkligen bara i första jacket?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-02 02:37

När allt fungerar som det ska (och alla lurar är pålagda) finns spänning i alla jack, men om alla ledningar (interna) lossas från jacken så har bara sladdparet som går till telestationen spänning. Om du har ljud i flera telefoner samtidigt är några jack parallellkopplade, se skisserna på denna sida. Det är inte så farligt att ha parallellkopplade jack, men Telia tillåter inte det. Se i alla fall till att det första uttaget är rätt kopplat (kaskadkopplat), detta behövs för att ADSL-splittern (i ditt fall antagligen inbyggd i ADSL-modemets stickpropp) ska få separat tillgång till såväl ledningen till telestationen (genom nedre stiften) som resten av lägenhetens telefoner (genom övre stiften).

Du frågade om det kan vara problem med din trådlösa - Ja, den kan parallellkoppla ditt jack om den inte är anpassad för kaskadfunktionen. Saknar den plastpinnen på stickproppen är det definitivt så. Prova hellre med så omoderna och svenska telefoner som möjligt. På vissa nyare teleproppar visar en triangelsymbol att utrustningen stödjer kaskadkoppling.

om du har en separat splitter till modemet så prova att koppla modemet utan splittern.

Hade parallelkopplat här hemma, detta löste sig med att vi tog hit en person på telia som var här en halvtimme. Sedan var det klart och vart inte speciellt dyrt heller, klart värt det.

Allt var paralellkopplat hos mig = alla jack var förstajack. Det fixade jag med en extrasladd från förgreningen så att önskat jack blev förstajack. Den extra sladden anslöt jag sen från första jacket och vidare till alla de andra jacken som jag hade kopplat bort i förgreningen.

Inte svårt att göra alls men man fick tänka till lite. Om jag inte minns fel så har leverantörerna ingående beskrivningar hur jacken ska vara kopplade.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 11:28

NU har jag löst problemet.

Istället för att göra testerna då man går runt med två telefoner, så gick jag nu runt med modemet och en telefon istället -och provade alla konstellationer.

Så nu har jag "första jacket", TROR jag. för nu bryts inte internet när man lyfter på telefonluren. DOCK fick jag inte det resultatet med telefon-testet som jag noga utfört 2 gånger om i lägenheten.

Men jag måste väl anta att jag nu har gjort rätt, även om det inte är by the book.. så är det nu en fröjd.

nu måste jag bara koppla in min AriportExpress så att den tillhör modemet, och inte datorn.. för annars måste jag välja mellan att spela musik på högtalarna i vardagsrummer, elller att kunna surfa.

tack för hjälpen, nu har man lärt sig mer om telejack..

1
Bevaka tråden