Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lurad?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag köpte en Powerbook G3 (rev2) tror jag.. den är utan USBport. av en kille på mactorget.

Han utlovade 400mhz Processor och 384MB ram, men när jag kollar systeminformationen i OSX 10.2 så står det att processorn snurrar i 233mhz och minnet ligger på 256mb. Jag kontaktar då killen som bor nere i visby och konfronterar honom och till svar får jag följande.

1. Systemuppgifterna är missvisande i OSX pga att processorn är bytt
2. 256mb minnet skulle tydligen vara ett "low-end" minne och därför visar datorn 128+128 när den i själva verket ligger på 256+128.

Finns det något program som jag skulle kunna ladda ner för att snabbt kolla systeminformationen och kan det hela stämma.. är bara lite orolig.

Jens.

du är nog lurad, ja

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-31 08:04

Nu är jag inte så jättekunnig om hur Powerbooken är, men minnet är väl ganska enkelt att komma åt och kolla vad det är för något?

På båda dessa saker kombinerat låter som att du blivit lurad, men jag vill inte dra förhastade slutsatser...

Jag laddade ner några program för att kolla prestandan på cpu minne osv.. och alla visade desamma (256mb ram och 266mhz processor.. så nu har jag mailat personen jag köpte datorn av och kräver återköp.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-31 10:03

Gjorde du rätt i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-31 11:56

Finns annonsen kvar? Vore intressant att se den.

Har aldrig hört talas om att det skulle gå att byta processor så det lutar åt att du blev lurad eller blåst och även om det gick att byta själva moderkortet så skulle den visa rätt hastighet.

Ursprungligen av Olle@mac:

Har aldrig hört talas om att det skulle gå att byta processor så det lutar åt att du blev lurad eller blåst och även om det gick att byta själva moderkortet så skulle den visa rätt hastighet.

Det går att uppdatera processorn på en PowerBook G3 (även på Wallstreet och PDQ) men jag skulle anta att informationen i systeminfo skulle ändras då (men jag är inte säker)

Jag har då för mig att den ändras men är inte 100% på det.

Trsit att luras - jag trodde vi hade varnat nog för mactorget här.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 19:03

Jag vet att gamla grå G3-maskiner bara kunde utnyttja 128MB på ett 256MB-minne av någon anledning som någon som är mer leet än jag får svara på. Dock så gällde det bara vissa minnen, andra fungerade bra. Som ägare av en gammal G3 så vet jag.

Klockfrekvensen borde dock visas korrekt. Alla uppgraderade maskiner som jag sett har visat de korrekt, och då snackar vi om gamla 8100:or uppgraderade till svindlande 110MHz och diverse maskiner som fått sig en 604e eller G3 istället för originalprocessorn.

Angående minnet så bygger en minneskrets på mindre moduler och det är storleken på dessa moduler som är det viktiga. Det är dock den siffran som systemet visar upp som är den mängd minne som man får ut. Även om minnet mycket väl kan vara på 256 MB kanske datorn bara kan ta del av 128 MB.

Hej, annonsen finns inte kvar tyvärr.. och mactorget handlar jag aldrig mer på.

Allt löste sig iallafall och pengarna är tillbaka i min ägo efter lite påtryckningar.

Ska söka efter en seriös datorförsäljare nu

T ack.

Otroligt skönt att se att det löste sig

1
Bevaka tråden