Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar spel på Intelmac?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 00:36

Tänkte byta ut mina barns 17" iMac G5 till en 20" Intelmac, hur är det med spel, funkar dom OK med denna maskin. Det är inga tunga spel dom har, mest barnspel typ Sims, Incredibles etc.
Fick skrota 25-30 spel sist när jag bytte från OS 9. Inga av speltillverkarna erbjöd några uppdateringar då, blir väl inga nu heller antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 00:58

Spel fungerar väldigt bra, även nya.
Se till att ha gott om minne, minst 1 GB.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-29 08:00

Håller med. Rosetta duger för många spel, om än inte de allra mest krävande.
Universal Binary-spel, som t.ex. WoW, fungerar MYCKET bra.

Sims och Incredibes är inte direkt extrema lättviktare. Director-spel är tekniska lättviktare som är jättelätt att porta. Ändå gör tillverkarna inte det.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 10:42

Tror ni Sims och Incredibles kommer att fungera? Bara dom funkar så är det OK, har just köpt dom.

ALLA spel funkar inte, men jag kan iaf meddela att TigerWoods 2005 fungerar bra på min Intel iMac 20". Det släpps ju också en del patchar till nyare spel så de fungerar "native".

Här finns mer info om vilka program som går att köra i Rosetta, men listan är nog långt ifrån komplett.
http://www.macintouch.com/imacintel/rosettacompat.html

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 19:49

Ja då har jag beställt en 20" Intelmac på Inwarehouse, 1.5BG RAM men när jag får se leveransaviseringen så har dom skickat mej en G5:a... suck

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-29 21:01

Jag testade att installera The Sims på en intel Mac Mini igår, utan att lyckas...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 15:29

Det är ingen som vet om Warcraft 3 finns som universal, eller hur det flyter på en 1.5 solo?

Jorå-- Warcraft 3 finns redan som Universal och ska flyta på riktigt riktigt bra !

Ursprungligen av lilledanne:

Jorå-- Warcraft 3 finns redan som Universal och ska flyta på riktigt riktigt bra !

Nej, Warcraft III finns inte som universal binary än, det är World of Warcraft som gör det.

Håller inte med dom som säger att World of Warcraft flyter mycket bra på de Intel-Macar som finns ute nu. Jag testade på en MacBook Pro 1.83 GHz, 1,5 GB RAM och 128 MB VRAM och även om det gick värdigt mycket bättre än på tidigare Mac-modeller så är det inte i närheten av hur en motsvarande PC skulle köra spelet. Hoppas Apple lyckas få bättre fart på OpenGL under detta år (det ryktas visst om det...).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-03 08:07
Ursprungligen av star-affinity:

Håller inte med dom som säger att World of Warcraft flyter mycket bra på de Intel-Macar som finns ute nu. Jag testade på en MacBook Pro 1.83 GHz, 1,5 GB RAM och 128 MB VRAM och även om det gick värdigt mycket bättre än på tidigare Mac-modeller så är det inte i närheten av hur en motsvarande PC skulle köra spelet. Hoppas Apple lyckas få bättre fart på OpenGL under detta år (det ryktas visst om det...).

Har du experimenterat med inställningarna? På min Intel-iMac funka WoW mycket bra, men man måste mixtra lite med inställningarna (och då menar jag inte att dra ner på kvaliten), eftersom standardinställningarna inte alls funkar bra. T.ex. ökar prestandan oerhört om man ändrar till 2x anti-aliasing. Googla runt lite och hitta de optimala inställningarna så kommer det att flyta på rejält mycket bättre.

Ursprungligen av mratin:

Har du experimenterat med inställningarna? På min Intel-iMac funka WoW mycket bra, men man måste mixtra lite med inställningarna (och då menar jag inte att dra ner på kvaliten), eftersom standardinställningarna inte alls funkar bra. T.ex. ökar prestandan oerhört om man ändrar till 2x anti-aliasing. Googla runt lite och hitta de optimala inställningarna så kommer det att flyta på rejält mycket bättre.

Har mixtrat och micklat. Rullar ändå kass. 70 FPS inomhus, men sjunker rätt ofta till runt 13 FPS ute i exempelvis Hillsbrad Foothills.

Warcraft III går inte heller bra. Kanske kan verka så i början, men när det blir ordentlig batalj med många gubbar och mycket action så segar det ner. Men det bror säkert mycket på Rosetta.

Ni som tycker spel flyter fint i Mac OS X borde testa att spela spel i Windows.

Ursprungligen av star-affinity:

Har mixtrat och micklat. Rullar ändå kass. 70 FPS inomhus, men sjunker rätt ofta till runt 13 FPS ute i exempelvis Hillsbrad Foothills.

Warcraft III går inte heller bra. Kanske kan verka så i början, men när det blir ordentlig batalj med många gubbar och mycket action så segar det ner. Men det bror säkert mycket på Rosetta.

Ni som tycker spel flyter fint i Mac OS X borde testa att spela spel i Windows.

Mitt byte till Mac innebar en del uppoffringar för ett bättre operativsystem, dit hör givetvis bland annat spelvärlden i PC. Varför skulle jag då installera Windows på min Mac? Troligtvis så lär det ju också bli bättre att spela på Mac inom en viss tid när allt fler går över till Mac. Tillverkarna måste ju så småningom se ett stort intresse i att utveckla för Mac, och då borde även Apple haka på rent hårdvarumässigt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Mitt byte till Mac innebar en del uppoffringar för ett bättre operativsystem, dit hör givetvis bland annat spelvärlden i PC. Varför skulle jag då installera Windows på min Mac? Troligtvis så lär det ju också bli bättre att spela på Mac inom en viss tid när allt fler går över till Mac. Tillverkarna måste ju så småningom se ett stort intresse i att utveckla för Mac, och då borde även Apple haka på rent hårdvarumässigt.

Säkert så.
Kikar ibland på det amerikanska World of Warcraft-forumet där Blizzard postar emellanåt.

En kille som inte heller är nöjd med MacBook Pro WoW får svaret:
"Did you update to 10.4.7 yet?

It has some nice OpenGL improvements, and there are more coming in the not too distant future. "

http://forums.worldofwarcraft.com/thread.aspx?fn=wow-mac-tech-support&t=28394&p=1&tmp=1#post28394

Jag testade att instalera The Sims 2 på Macbook, och det fungerade förutom att jag upplevde att det hackade hela tiden, någon mer som tänkt på det? känns som om man sitter på en gammal pc,

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 16:42

Gött, tack så mycket, är det en patch då?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 22:45

Fick min 20" Intelmac idag, körde över allt data/inställningar från den gamla G5 iMacen vi FW, Incredibles funkade bra på en gång, Sims funkade inte alls, skall testa installera om det. Alla andra program verkar funka bra, dockan hänger sej ibland.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-01 21:01

Jaha, när jag kom hem idag så hade min 11 åriga dotter fixat Sims, ingen aning om hur hon gjorde... Det funkade bra i alla fall.

Ursprungligen av Ken:

Jaha, när jag kom hem idag så hade min 11 åriga dotter fixat Sims, ingen aning om hur hon gjorde... Det funkade bra i alla fall.

hur tolkar man det

sen äre som vanligt, om det funkar, fråga inte varför det bara gör det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-02 12:20

Det flumiga med prestandan på Apples maskiner, och primärt intel-satsning är, att i Cinebench prestar CPU:erna lite bättre än liknande hårdvara på Windows. Men vad gäller OpenGL accleration så är Wintel maskinerna 2X snabbare än Apples/OSX maskiner (liknande hårdvara). Liknande problem finns nog på spelsidan.

Rosetta är nog en stor bov när det gäller prestanda i grafikintensiva spel, jag testade det gamla hederliga "Halo" på en intelmac och prestandamässigt var det snäppet bättre än en PowerMac G4 2 x 867 Mhz. Jag hoppas att Halo blir Universal Binary så man kan testa hur pass mycket Rosetta slöar ner.

Halo (Universal Binary) är på gång!

Ursprungligen av MacSoft:

Hi Martin,

We are working on a UB for Halo right now. I don't have an estimated release date yet. It's on the way, though.

Thanks,

Greg Grimes
MacSoft Technical Support

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 00:35

Hejsan!

Är i startgroparna för att köpa min första mac och undrar då hur det går att spela i windows om man har installerat det på macen?

Om det inte går skulle inte det vara en jättenackdel då jag fortfarande har kvar min pc, men det vore bra att kunna spela allt på båda då jag har två bostäder.

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 20:02

tja! jag försöker installera ett gammalt spel (heroes of might and magic 3) men det kommer upp "det går inte att öppna programmet eftersom det saknar stöd på den här datorn"...
vet nån vad det betyder? nåt jag kan åtgärda?

Jag tror att det betyder att du försöker installera en Mac OS 9-version av Heroes of Might and Magic 3.
Om du har tur så har tillverkaren lagt upp en installer för OS X på sin hemsida.

1
Bevaka tråden