Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du problem med Airport i din Intel-mac?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-03-17 22:17

Min nya Intel iMac har enorma problem med Airportuppkopplingen. Jag har förstått att det finns fler med liknande problem med sina nya Intel-macar.

I mitt fall är jag uppkopplad några minuter men tappar kontakteen med en gammal grå Airport när jag börjar belasta den. Jag kan bara ta hem småfiler på några Mb. Att uppdatera progremmen och systemet är inte att tänka på, varken genom att ta hem stand alones eller i programuppdateraren.

Hur har ni det?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 22:45

Här flyter det på fint. Macbook & Express...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-18 09:20

Min iMac 20" har också liknande problem, fast för mig kopplar det inte ner, jag får bara gräsligt låg hastighet. Kan t.ex inte längre köra videokonferens i iChat...
På Apples diskussionsforum verkar problemet vara vanligt. Undra just när Apple har tänkt släppa uppdatering... Vad jag förstått ska det vara denna kombination som strular:

Typ av kort för trådlös anslutning: AirPort Extreme (0x14E4, 0x89)
Fast programvaruversion trådlöst kort: 101.3 (3.120.28.3)

  • Medlem
  • 2006-03-19 14:38
Ursprungligen av UrbanP:

På Apples diskussionsforum verkar problemet vara vanligt.

Har du nån länk till de aktuella diskssionerna?

*lat i dag...*

  • Medlem
  • 2006-07-10 16:47
Ursprungligen av UrbanP:

Min iMac 20" har också liknande problem, fast för mig kopplar det inte ner, jag får bara gräsligt låg hastighet. Kan t.ex inte längre köra videokonferens i iChat...
På Apples diskussionsforum verkar problemet vara vanligt. Undra just när Apple har tänkt släppa uppdatering... Vad jag förstått ska det vara denna kombination som strular:

Typ av kort för trådlös anslutning: AirPort Extreme (0x14E4, 0x89)
Fast programvaruversion trådlöst kort: 101.3 (3.120.28.3)

i mitt fall är det:

Typ av kort för trådlös anslutning: AirPort Extreme (0x14E4, 0x89)
Fast programvaruversion trådlöst kort: 103.2 (3.120.28.3)[/QUOTE]

Men samma problem.

Kört mot en Airport Base Station running V5.7

Någon idé om lösning på problemet?!?

  • Medlem
  • 2006-03-19 00:26

Det verkar fungera bättre i Firefox. Undelrigt, och jag har inte mätt, men jag får i alla fall hem hela uppdateringsfiler.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-19 13:24

Jag har en iMac 20" Intel, men ännu har jag inte haft behov av att köra trådlöst. Men den kombinationen som UrbanP sade strular, det är den jag har. Får se om jag provar senare med mitt trådlösa nät och se om det strular eller inte. I början kunde jag inte ansluta till mitt nätverk, men det var bara att starta om routern.

Hur länge varar avbrotten?

Har laddat hem flera stora filer utan några problem, har BBB och en andra generationens basstation (grafit tror jag) med senaste uppdateringarna. För min del verkar det fungera som det ska, kan vara online flera dygn i sträck enligt ICQ, men den kanske inte störs av korta avbrott?

  • Medlem
  • 2006-03-19 15:09

Avbrotten varierar i läng från några sekunder till någon minut. Tilräckligt för att Safari ska sluta ladda hem och för att Programuppdatering ska tro att det är kört.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-20 08:50

Jag har inga problem med AP på min Intel iMac 20".

Inga probs jag heller men jag kör mot en dlink 624+ har dock satt signalstrengt till "highest" och slagit av allt vad "speed burst", Mega Giga snabbt heter. Den kör endast "g" läget 54Mbit och det flyter utan problem...

Min Macbooks airport presterar dåligt . Var nyligen med ett gäng kompisar i Linköping och bodde 5 pers i en stor lägenhet, alla med egen laptop. Alla som hade pc kunde surfa utan problem medan min mac enbart funkade om den stod i fönstret i köket.

Även hemma har jag problem trots att jag har den trådlösa sändaren (en Dell-trådlös router 22mbit) i min lägenhet. Jag kan t ex inte spela upp en divx-film över nätverket utan måste då föra över filen till macens hårddisk först. Att föra över säg ett Scrubs-avsnitt på 180 MB tar typ en halvtimme. Katastrof... Att spela musik över nätverket i Itunes fungerar dock, thank god.

Jag har också problem med min Airport, jag kommer inte upp i mer än 2 MB/s i nätverk. fast jag sitter 4 Meter från den. Snyft!!

Airport @ intell

Tjenare, blev en lycklig ägare till en intell core duo 17" i tisdags och allt funkade galant, airporten också. Men nu har den tappat i hastighet, ett ex är när jag laddar saker från polare (som jag alltid legat i 400-600 kb ner av) så ligger det i runt 40-100 kb, samma sak när jag drar på ett spel på gameranger. Ligger på en ping på ca 250.

Någon som har ett förslag på vad jag skall göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 13:02

Granne med samma radiokanal på sitt trådlösa nätverk?
Här är en trevlig Widget som scannar av omgivningen: http://www.spintriplet.com/

Man kan lätt kryptera sin radiokanal och slippa problem med eventuella grannar!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 08:47
Ursprungligen av Hunter78:

Man kan lätt kryptera sin radiokanal och slippa problem med eventuella grannar!

Visst kan man det, men det hjälper ett jota om de kör på samma kanal/radiofrekvens. De stör ut varandra.

Ursprungligen av MakeMeRun:

Någon som har ett förslag på vad jag skall göra?

Det pågår massa diskussioner om intelmacarnas airportprestanda just nu. Ett tips från Apple själva är att stänga av IP6 (Systeminställningar->Airport->TCP/IP->Ställ in IPv6) i väntan på en fix från Apple. Detta har hjälpt somliga, men inte alla. Det verkar bero på vilken firmware-version man har på sitt inbyggda Airportkort.

  • Medlem
  • 2006-04-01 17:32
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det pågår massa diskussioner om intelmacarnas airportprestanda just nu. Ett tips från Apple själva är att stänga av IP6 (Systeminställningar->Airport->TCP/IP->Ställ in IPv6) i väntan på en fix från Apple. Detta har hjälpt somliga, men inte alla. Det verkar bero på vilken firmware-version man har på sitt inbyggda Airportkort.

gäller detta ENBART iMac med inbyggt Airport? - eller också den tidigare modellen?

Jag har den tidigare - men upplever samma "tröga" trådlösa kommunikation.

Jag kör wlan mellan min iMac och pc-laptop, och delar då ut iMac:ens internet för att kunna surfa på laptopen. Det trådlösa nätverket pajjar stadigt ihop en gång per dygn.

Någon med samma problem?

Bra tips!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det pågår massa diskussioner om intelmacarnas airportprestanda just nu. Ett tips från Apple själva är att stänga av IP6 (Systeminställningar->Airport->TCP/IP->Ställ in IPv6) i väntan på en fix från Apple. Detta har hjälpt somliga, men inte alla. Det verkar bero på vilken firmware-version man har på sitt inbyggda Airportkort.

Efter några timmars test så kan jag säga att tipset ovan verkar förbättre det hela avsevärt! Inte för jag förstår vad som det här "fixet" gör men det blir bättre!

Kan man förvänta sig en firware uppdatering?

Tack som fan Per, funkade skitbra

Jag har haft stora problem med airporten på min MacBook med oregelbunden ping och problem med 802.1x anslutningen. Jag har hittat en lösning som fungerar mycket bra för mig i alla fall.

Lösningen är att ta 802.11 kernel extension filen från en Intel MacMini och ersätta den befintliga. Efter omstart fungerar allt felfritt för mig hittils.

Här finns en länk med mer information: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=425113&tstart=0

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-04-04 10:42
Ursprungligen av Björklund:

Jag har haft stora problem med airporten på min MacBook med oregelbunden ping och problem med 802.1x anslutningen. Jag har hittat en lösning som fungerar mycket bra för mig i alla fall.

Lösningen är att ta 802.11 kernel extension filen från en Intel MacMini och ersätta den befintliga. Efter omstart fungerar allt felfritt för mig hittils.

Här finns en länk med mer information: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=425113&tstart=0

bästa är att macmini intel är den som haft mest problem med airport
Hur som hellst skall allt detta vara löst i 10.4.6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 10:45
Ursprungligen av Buckner:

bästa är att macmini intel är den som haft mest problem med airport
Hur som hellst skall allt detta vara löst i 10.4.6

Vilken kom som uppdatering idag!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-04-04 10:52

Har någon testat?

  • Medlem
  • 2006-04-05 09:25

Mitt problem är löst i och med uppdateringen. Jag har inte mätt hastigheten, men uppkopplingen är i alla fall utan avbrott.

intel imacaran har fortfarande hastighets problem med nätverk och bredband!
Hur är problemet med Macbook pro?

Testa att kopiera stor fil typ 700 -1000 MB eller större och samtidigt övervaka hastigheten med trafic meter alt traficstat som Dashboard widget.
Om du kör i 54mbps läge och har max i signalstyrka så ska du ha en överföring på ca 39 – 47 mbps = 3.9 - 4.7 MB/s via det trådlösa nätverket allt under det så funkar inte ert trådlösa nätverket som det ska, enligt tekniska supporten och apple.

Testa ert trådlösa nätverk och se om det fungerar som det ska! Hastigheten bör vara ca 80% till 90% av den teoretiska hastigheten av nätverket hastighet!

Uppge gärna ert avstånd till basstationen och vad ni har för basstation när ni har gjort ert test / tester!

Senast redigerat 2006-04-16 15:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-13 14:07
Ursprungligen av Hunter78:

intel imacaran har fortfarande hastighets problem med nätverk och bredband!
Hur är problemet med Macbook pro?

Testa att kopiera stor fil typ 700 -1000 MB eller större och samtidigt övervaka hastigheten med trafic meter alt traficstat som Dashboard widget.
Om du kör i 54mbps läge och har max i signalstyrka så ska du ha en överföring på ca 39 – 47 mbps = 3.9 - 4.7 MB/s via det trådlösa nätverket allt under det så funkar inte ert trådlösa nätverket som det ska, enligt tekniska supporten och apple.

Testa ert trådlösa nätverk och se om det fungerar som det ska! Hastigheten bör vara ca 80% till 90% av den teoretiska hastigheten av nätverket hastighet!

Uppge gärna ert avstånd till basstationen och vad ni har för basstation när ni har gjort ert test / tester!

Jag vet inte vart du har fått de siffrorna och procentantalen ifrån, men jag kan säga att du kommer inte komma upp i 3.5MByte hemma, oavsett vad du gör. Varför tror jag det? Jo, i mitt arbete hade vi ett uppdrag att undersöka WLAN och om det var möjligt att använda det i kommunaktionen mot bil.

Våra tester (vi var 5 ingenjörer, och hade tillgängligt i princip varenda WLAN router/AP på marknaden, inkl. Apples grejer) visade att de nuffrorna tillverkarna uppger är i princip omöjliga att uppnå.

Vi hade ett nästan förslutet rum att tillgå, och tester gjordes även i kontorslandskap. Alla tester gjordes utförligt enligt testprotokoll, med och utan andra radiosignaler (inkl. DECT-telefoner, stora gamla tv-aparater osv)

Och vi kom aldrig upp över 4MByte i överföringshastighet oavsett.

I våra simulerade "villor/lghter" kom vi upp i max 3.4, och jag har hemma max 3.2Mbyte, och då har jag optimerat vart stationen står osv.

Varför jag skriver allt detta? Jo, som sagt, stirra er inte blinda på tillverkarnas angivelser, de är mycket svåra/nästan omöjliga att uppnå, och de siffrorna kommer man fram till oftast genom beräkningar, dvs. högst teoretiska!

Som nån annan skrev innan, det finns tips på hur man kan optimera hemma utan nån avancerad utrustning, och bästa tipsen är att vara på en kanal så långt ifrån andra nät (om det finns andra nät dvs.), ha inte stationen för nära mikron eller trådlösa telefoner, och försök skaffa extern/bättre antenn till routern/APn om det är möjligt.

mvh
b0bben

Bevaka tråden