Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia/SE-banken e-legitimation fungerar på Mac

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-02-25 11:05

Har just laggt in Telia/SE-banken e-legitimation som nu fungerar på Mac.

Men bara i Firefox, trist.
Bortsett från att själva installtionsprocessen var allt annat än bra.
Så funkar det nu i firefox, ingen som vet hur man skall kunn fixa in certifikatet i Safari.

Ursprungligen av ne100:

Har just laggt in Telia/SE-banken e-legitimation som nu fungerar på Mac.

Men bara i Firefox, trist.
Bortsett från att själva installtionsprocessen var allt annat än bra.
Så funkar det nu i firefox, ingen som vet hur man skall kunn fixa in certifikatet i Safari.

Hej! Mitt första inlägg här på forumet, hoppas jag gör rätt nu
Men hur lyckades du med att få SEB/Telia e-leg att funka?
Firefox säger bara att det inte går att lägga in modulen och ger inte mer hjälp alls
kör tiger med firefox 1.5.0.1 (tror jag den heter)
Ringde support numret och fick till svar att de inte kunde mac så bra och att telia
nog släppt filerna för tidigt och "ring senare i veckan"

Alla tips mottages tacksamt, e-leg'et är det sista hindret för mig att bli en "switchare" till 100%

Mvh
gusten68

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 00:21

Jag vet faktiskt inte, men ska försöka beskriva ungfär hur.

Man loggar in på SEB och letar reda på e-legitmationen, klickar man rätt så får man upp en grå ruta med personuppgifter och lösenordsfält, funkar det bra så kommer man till.

Tänk att ordet Linux betyder MacOSX, rensa gärna history list innan du börjar

1. Utfärdande av Telia e-legitimation
Guiden består av 5 steg. (stämmer halvdant)
2. Steg 2: Installera programvara. OBS! läs noggrant de 5 punkterna på Steg2 och, klicka på länken i 1. "programvaran Net Id". När du kommit till punkt 5. Starta om Firefox. så gör det.

Det är nu det gäller att när man startar om firefox att i "browserns historylist" hitta till Telias Steg2, och klicka på Nästa (tror att den hoppade vidare av sig själv kan ha varit Steg 2)

3. Steg 3: Erhålla Telia e-legitimation, Obs! STORA-, SMÅBOKSTÄVER och SIFFROR i säkerhetskoden. Nu skall en blå stapel börja ladda tog en stund, minut kanske.
När jag lyckades komm igenom den så funkade nog steg 4 och 5 bara halvtaksigt

Jag gjorde säker om processen ett par fyra gånger innan jag lyckades.

Ursprungligen av ne100:

Jag vet faktiskt inte, men ska försöka beskriva ungfär hur.

Man loggar in på SEB och letar reda på e-legitmationen, klickar man rätt så får man upp en grå ruta med personuppgifter och lösenordsfält, funkar det bra så kommer man till.

Tänk att ordet Linux betyder MacOSX, rensa gärna history list innan du börjar

Aha!! detta måste jag prova! jag antog att linux var "linux -only" så den delen brydde jag mig icke om utan jag klickade glatt nästa!

vilket pucko man kan vara, tänkte inte på att ladda ner filen...
måste provas under kvällen, återkommer med ett resultat...

Ursprungligen av Gusten68:

Aha!! detta måste jag prova! jag antog att linux var "linux -only" så den delen brydde jag mig icke om utan jag klickade glatt nästa!

vilket pucko man kan vara, tänkte inte på att ladda ner filen...
måste provas under kvällen, återkommer med ett resultat...

blir inte klok på detta, laddar ner och packar upp och dubbelklickar... nada!:mad:
går inte att öppna .pkg filen.. får ringa supporten senare i veckan som de föreslog...
tack för hjälpen, det var värt ett försök

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 21:01

Du är inget puck det är en väldigt dålig lösning.

Ursprungligen av ne100:

Du är inget puck det är en väldigt dålig lösning.

Tackar för den vänliga kommentaren om mitt mentala tillstånd som dock försämras drastiskt
av Telia

ar nu kommit så långt att allt fungerar UTOM att signera:eek:
där är det tvärstopp, det kommer inte upp något att välja i rutan och givetvis har kundtjänsten stängt.... men jag har efter mycket om och men och mecklande kommit en bit på vägen, och den vägen fick
jag god hjälp att hitta av dig!!

jag återkommer med mina reultat

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 22:58

Själva signerandet, är det att skriva in lösenordet två gånger tror att jag fick strula ett par gånger innan de blå stapeln gick hela väg.

Tror till och med att jag avinstallerade ceritifikatet i firefox och istallerade om iidsetup någon gång.

Ursprungligen av ne100:

Själva signerandet, är det att skriva in lösenordet två gånger tror att jag fick strula ett par gånger innan de blå stapeln gick hela väg.

Tror till och med att jag avinstallerade ceritifikatet i firefox och istallerade om iidsetup någon gång.

nej det går inte att "skriva under" på f-kassan till exempel..
har pratat med supporten som inte hade en susning och som bad mig skicka in skärmdumpar
på hur det ser ut när det strular, så får vi se hur det löser sig.
de höll med om att installationen var knölig :rolleyes:
så jag får nog vänta ett litet tag till innan jag helt ger upp pc.....

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 22:22

Så långt har jag inte kommit så att jag försökt att använda det ännu

Vi heter SEB numera.... inte SE-Banken
Muahahahahahahhaha

Ursprungligen av ru4real?:

Vi heter SEB numera.... inte SE-Banken
Muahahahahahahhaha

Jo visst är det så... men tekniken för e-legitimation funkar som på den tiden ni hette SE-Banken
och jag har fortfarande inte fått svar/hjälp med VARFÖR det inte går att signera...

EDIT: Telia har inte svarat alltså

Senast redigerat 2006-03-09 22:32
  • Oregistrerad
  • 2006-03-10 08:21

Jag lyckades att singera på företagsregistrering.

Startar ett enskilt bolag, och har en svårt för pappersarbete, så e-legitimation är en dröm, bitvis ganska hemsk, installationen svårt att tolka drömmen, som surialistisk- eller mardröm, men i stort en bra dröm.

Men inloggning funkad.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-10 08:22

Igår, som jag tror jag skrev i annan tråd också, visade sig Ikanobanken fungera med Safari för första gången på bra många år.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-10 09:44

Har oxå, efter sju sorger och åtta bedrövelser, lyckats installera programvara och certifikat i Firefox (inte nog med att man är en alldeles färsk switcher, vad jag har förstått var inte installationen helt logisk/problemfri även för er vana MAC användare). Kan oxå verifiera certifikatet, inklusive signering, på Telias site. Däremot fungerar det inte att logga in mot Försäkringskassan, dom avvisar certifikatet... Har skickat mail till Telias support utan att få svar.

Jag använde tidigare PC/Windows mot FK med framgång. Nu blir jag dock osäker på vad som händer när jag försöker skapa ett nytt certifikat till min MAC. Vet ni om man kan ha flera aktiva certifikat på olika maskiner. Eller är det bara möjligt att ha 1 som är aktivt, därav problemet med inloggning mot FK. Nån idé ?

Bugg i Firefox 1.5.0.1

Tydligen finns det en bugg i den senaste versionen av Firefox (1.5.0.1) som man enligt Telias kundtjänst kommer runt på följande sätt:

1. Gå in under inställningar -> Avancerat -> Säkerhet
2. Välj "Fråga varje gång".
3. När frågan kommer om vilket certifikat du vill använda så välj det andra i listan. (I vart fall om du bara har de två certifikat som installerats i samband med Telias e-leg).

Lycka till!

Ursprungligen av Michanek:

Tydligen finns det en bugg i den senaste versionen av Firefox (1.5.0.1) som man enligt Telias kundtjänst kommer runt på följande sätt:

1. Gå in under inställningar -> Avancerat -> Säkerhet
2. Välj "Fråga varje gång".
3. När frågan kommer om vilket certifikat du vill använda så välj det andra i listan. (I vart fall om du bara har de två certifikat som installerats i samband med Telias e-leg).

Lycka till!

eeeh..nu kommer vi nog till avdelningen stort OOOOPS!! :eek:
jag såg att det lades in två cert... vad dumt tänkte jag och tog bort det ena...:eek: :eek: :eek:
dags att söka nytt eleg tror jag

och JA inga problem att ha ett e-leg per ägd dator, som tur är... för klantskallar som mig....
tur att e-leget på pc'n funkar :rolleyes:

Tillägg: Har nu provat att lägga in e-leg en gång till, gick efter omstart av firefox till telias testsida... och nu funkade allt!!! nu återstår bara det stora testet: försäkringskassan, men förhoppningsvis ska det dröja ett tag innan det är dags för
"vård av barn" igen!

Ursprungligen av Gusten68:

Tillägg: Har nu provat att lägga in e-leg en gång till, gick efter omstart av firefox till telias testsida... och nu funkade allt!!! nu återstår bara det stora testet: försäkringskassan, men förhoppningsvis ska det dröja ett tag innan det är dags för
"vård av barn" igen!

Nu citerar jag mig själv... :rolleyes:

Jag har nu tyvärr varit tvungen att vara hemma och vårda snuvigt barn, stackarn...
men det hade det goda med sig att jag varit tvungen att använda mig av min e-leg i skarpt läge
så att säga...
och jag kan meddela att det nu funkade klockrent!!!!!
är så glad! nu behöver jag ingen pc längre

ett stort tack till alla som följt mina turer i detta och kommit med ovärderlig hjälp under resans gång!
vad vore världen utan 99.mac's samlade kompetens??
/gusten68

Senast redigerat 2006-04-01 08:13

Jag har gjort allt enligt Michanek's beskrivning men den vill ändå inte installera bråtet.
Hur går jag till väga. Nån fiffig själ som kan hjälpa mig. Jag kör Firefox 1.5.0.8 på en G4 MDD med Panter-systemet.

/Thompah

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-29 23:45

var någonstans står det linux only?
Firefox lyckas ju inte installera någon tilläggsmodul

Fick det å fuka nu. Min maskin är lite flummo just nu. Jag ändrade bara ett internt IPnr så nu funkar det. Skumt som fan men fråga inte varför...:) Tack ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 09:13

E-leg och Firefox

Hej!

Någon som vet vad man gör för att kunna använd e-leg om man har Firefox ver 3 eller senare? Det går tydligen inte att installera Net ID från Telia om man använder Firefox 3. Man måste ha Firefox 2 tillvidare...

  • Medlem
  • 2009-11-15 22:49
Ursprungligen av SallyA:

Hej!

Någon som vet vad man gör för att kunna använd e-leg om man har Firefox ver 3 eller senare? Det går tydligen inte att installera Net ID från Telia om man använder Firefox 3. Man måste ha Firefox 2 tillvidare...

Pratade med Telia support förra veckan, och hon påstod att de nu har en version för Firefox 3 klar och paketerad, bara sluttestning kvar innan rullas ut. Hon trodde om en vecka eller två så skulle den finnas att ladda ned.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 01:07

"Seeing is believing…"

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2010-02-05 10:49

Senaste bud: ny version ute 9/2. Pratade precis med e-leg-supporten. Den ska stödja Safari 4.x och FF 3.x

Ursprungligen av nicky6:

Senaste bud: ny version ute 9/2. Pratade precis med e-leg-supporten. Den ska stödja Safari 4.x och FF 3.x

Oh boy, det var dagens bästa besked hittills! Men men, ta i trä, knack-knack etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-05 16:02
Ursprungligen av nicky6:

Senaste bud: ny version ute 9/2. Pratade precis med e-leg-supporten. Den ska stödja Safari 4.x och FF 3.x

Har du lust att länka till nedladdningen här sedan, så slipper alla leta?

Jag försökte just lägga in min e-leg i Safari men fick nobben av Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 13:11
Ursprungligen av kenjon:

Har du lust att länka till nedladdningen här sedan, så slipper alla leta?

Varsågod,

Telia E-legitimation

- Torkel

Net iD är klar idag men Telia har väl inte fått ändan ur och uppdaterat sina sidor ännu. Mer info om Net iD: Net iD version 5.3 är här

Bevaka tråden