Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OTROLIGT (du kommer bli förvånad!) långsam Mac mini

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ta dig en titt på dessa siffror:

Öppna nytt finder fönster 15 sekunder
Öppna textredigeraren (med finder fönster öppet) 20 sekunder.
Visar alla program i program mappen ( med de tidigare öppna också) 10 sekunder
Dra i program mappen, varje drag 2 sekunder, hackar ordentligt.

Cocktail 59 hopp!! Och en minut till för att fråga om lösen.

Finns det något jag kan göra? 512 minne, tänker inte uppgradera.. 1,25Ghz, 3 gig kvar på hd'n.

Extremt seg alltså. Finns det tips på rengöringsprogram och sådant som förbättrar min mini?
Min iBook 600Mhz 384mb är så enormt mycket snabbare..

Ursprungligen av martin_stenmark:

Ta dig en titt på dessa siffror:

Öppna nytt finder fönster 15 sekunder
Öppna textredigeraren (med finder fönster öppet) 20 sekunder.
Visar alla program i program mappen ( med de tidigare öppna också) 10 sekunder
Dra i program mappen, varje drag 2 sekunder, hackar ordentligt.

Cocktail 59 hopp!! Och en minut till för att fråga om lösen.

Finns det något jag kan göra? 512 minne, tänker inte uppgradera.. 1,25Ghz, 3 gig kvar på hd'n.

Extremt seg alltså. Finns det tips på rengöringsprogram och sådant som förbättrar min mini?
Min iBook 600Mhz 384mb är så enormt mycket snabbare..

Segheten beror helt klart på för lite minne och möjligtvis för lite hd-utrymme ledigt, den billiga lösningen är att starta om...

Men vänta lite. Har den alltid varit sån?

Så fasen heller att det där beror på för lite minne. Inte en chans. Det där är något helt annat.

Dra igång programmet aktivitetskontroll och titta igenom alla processer på jakt efter något skumt.

Det kan vara att hårddisken börjar ge upp. Men det kan också vara att det är för lite ledigt lagringsutrymme. Tumregeln är att alltid ha minst 10 % ledigt. Min iBook har en hårddisk som rymmer 28 GB. Jag kan ganska tydligt märka skillnader i hur responsen sjunker om det lediga utrymmet börjar hamna en bit under 3 GB.

För lite minne tror jag inte alls på. Det går att köra en Mac fint på mindre än det där.

Ursprungligen av Björn Leander:

För lite minne tror jag inte alls på. Det går att köra en Mac fint på mindre än det där.

Beror lite på vad man gör med sin mac men 512MB minne är oftast för lite för OSX speciellt om man använder fler program samtidigt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Beror lite på vad man gör med sin mac men 512MB minne är oftast för lite för OSX speciellt om man använder fler program samtidigt.

Som jag uppfattade det var det Finder, Textredigeraren och Cocktail.
Dessutom verkar ju hans iBook med 384 MB minne vara ännu snabbare.

Ursprungligen av Björn Leander:

Som jag uppfattade det var det Finder, Textredigeraren och Cocktail.
Dessutom verkar ju hans iBook med 384 MB minne vara ännu snabbare.

Men frågan är vilken uptime han har haft på minin...

Ursprungligen av irrelogical:

Men vänta lite. Har den alltid varit sån?

nope, hänt nu i en period på kanske en vecka. Men den har alltid varit seg, snabbare än iBook ofta. Men hallå, den har ju en dubbelt så stark processor, borde man inte märka stor skillnad?

Ursprungligen av Björn Leander:

Som jag uppfattade det var det Finder, Textredigeraren och Cocktail.
Dessutom verkar ju hans iBook med 384 MB minne vara ännu snabbare.

Nej, asså jag orkade bara inte öppna typ photoshop (en halv timme eller något) så det är alla program. Gjorde allt man kunde i cocktail, känns lite bättre nu. Snart ska jag ränsa hdn, har hört talas om det där at den blir segare när det blir lite kvar. Shit också, att lacie inte kan göra grejor som håller! (160gb på lagning)

Uptime 8 dagar. Loggat ut några gånger..

Hmm, haft bittorren igång ett tag, hela tiden om jag ska vara ärlig (MEN med kanske 10 avbrott) laddat ner "en del". Kan det vara ett problem? Jag låter alltid datorn stå och köra på nätterna när jag har nåt jag vill få ner.

Men jag ska skita i mini crap snart när jag får mina hundratusentals försäkringspengar, då blir det en MacBook Pro - det ska ni ha klart för er! Är den snabbare? ( )

PS. Kul att ni är så engagerade!! DS.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Hmm, haft bittorren igång ett tag, hela tiden om jag ska vara ärlig (MEN med kanske 10 avbrott) laddat ner "en del". Kan det vara ett problem? Jag låter alltid datorn stå och köra på nätterna när jag har nåt jag vill få ner.

Det kan vara problemet om det tar mycket lagringsutrymme. Som sagt är det inte bra om mängden ledigt lagringsutrymme sjunker under 10 %. Det kan mycket väl vara något sådant som ligger bakom, dock har jag aldrig varit med om att det gjort datorn så här pass seg.

Men kolla i Aktivitetskontroll (Hårddisken > Program > Verktygsprogram) och kolla hur många procent av processorkraften som används. En idé kan vara att en process har gått in i en loop som äter upp all ledig processorkraft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 20:49

Jag har en mini med motsvarande spec. Fast 18 av 80 GB ledigt på disk just nu. Det funkar alldeles utmärkt, så det är nog inte pga för lite minne. TextEdit startar på 1-2 sek.

Däremot kan ju nåt program sluka stora mängder minne. Och du kanske borde ha mer diskutrymme ledigt för bättre prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 21:04

Uptime, minne osv är tror jag helt irrelevant. Att reboota en unixmaskin är sällan lösningen.

Titta på top, vad det är som äter cpu. Om den swappar osv. Slå ihjäl processer som tuggar cpu, även fast den borde vara idle!

Jag tycker många borde inse att Apple och osx inte längre har något kvar från MacOS <X-tiden.
Det här är ett unixsystem. Glöm inte det! Det finns oerhört mycket man kan göra utan att ta i med plånboken det första man gör. Jag skulle rekommendera att man traskar ner på Akademibokhandeln och köper en bra unixmanual, startar upp ett terminalfönster och börjar reda ut hur det _egentligen_ fungerar!

PM:a om du kör fast!

/Henric

Ursprungligen av hicke:

Uptime, minne osv är tror jag helt irrelevant. Att reboota en unixmaskin är sällan lösningen.

/Henric

Henric uptime och minne spelar givetvis roll ju mer minne desto raskare dator och färre problem med SWAP och minnesläckande program o.s.v.

Ursprungligen av Simon Templar:

Henric uptime och minne spelar givetvis roll ju mer minne desto raskare dator och färre problem med SWAP och minnesläckande program o.s.v.

Jo, men tiden man har igång datorn har i ett UNIX-system i princip ingen påverkan alls. Möjligen minimal. 512 MB minne är dessutom inte så lite att det ska ge sådana effekter som han talare om. Han säger ju till och med att han äldre iBook har mindre mängd minen men är snabbare.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jo, men tiden man har igång datorn har i ett UNIX-system i princip ingen påverkan alls. Möjligen minimal. 512 MB minne är dessutom inte så lite att det ska ge sådana effekter som han talare om. Han säger ju till och med att han äldre iBook har mindre mängd minen men är snabbare.

Björn självklart så har tiden man har igång datorn betydelse för datorns (och hårddiskens) prestanda och desto mindre minne man har desto snabbare så märker man av det, men som sagt det beror ju även på hur många och vilka program man har igång.

Ursprungligen av Simon Templar:

Björn självklart så har tiden man har igång datorn betydelse för datorns (och hårddiskens) prestanda och desto mindre minne man har desto snabbare så märker man av det, men som sagt det beror ju även på hur många och vilka program man har igång.

Jo, men jag tror inte att den eventuella försämringen han kan ha fått har lett till att ett nytt Finder-fönster tar 15 sekunder att öppna, att Textredigeraren tar 20 sekunder och att Cocktail behöver 59 hopp samt en minut för att köra igång. En så stark försämring får man inte genom att låta datorn stå igång länge.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jo, men jag tror inte att den eventuella försämringen han kan ha fått har lett till att ett nytt Finder-fönster tar 15 sekunder att öppna, att Textredigeraren tar 20 sekunder och att Cocktail behöver 59 hopp samt en minut för att köra igång. En så stark försämring får man inte genom att låta datorn stå igång länge.

Jo det kan hända p.g.a. hårddiskens swappande som i sin tur beror på guess what? Jepp, för lite minne...

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo det kan hända p.g.a. hårddiskens swappande som i sin tur beror på guess what? Jepp, för lite minne...

Menar du att Finder, Textredigeraren och Cocktail skulle behöva mer än 512 MB minne?

Ursprungligen av Björn Leander:

Menar du att Finder, Textredigeraren och Cocktail skulle behöva mer än 512 MB minne?

Nej, men han hade ju bittorent igång också ( plus eventuellt fler program*)
och 8 dagars uptime.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej, men han hade ju bittorent igång också ( plus eventuellt fler program*)
och 8 dagars uptime.

Jag uppfattade inte att han hade Bittorrent igång, bara att han har haft det igång.

8 dagars uptime är förresten inte mycket för Mac OS X. Först vid ett par månader kan man börja klassa det som länge. Till och med Mac OS 8 och 9 kunde klara sig fint i ett par veckor utan omstart.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag uppfattade inte att han hade Bittorrent igång, bara att han har haft det igång.

8 dagars uptime är förresten inte mycket för Mac OS X. Först vid ett par månader kan man börja klassa det som länge. Till och med Mac OS 8 och 9 kunde klara sig fint i ett par veckor utan omstart.

Klyschor, eftersom det helt beror på vad man gör med datorn. OSX med 512MB börjar swappa ganska omgående vilket sänker prestandan, när datorn använder hårdisken som virtuellt minne går det 100-1000-tals gånger långsammare än "riktigt" minne.

Ursprungligen av Simon Templar:

Klyschor, eftersom det helt beror på vad man gör med datorn. OSX med 512MB börjar swappa ganska omgående vilket sänker prestandan, när datorn använder hårdisken som virtuellt minne går det 100-1000-tals gånger långsammare än "riktigt" minne.

Jo, men det får det omöjligen att ta 15 sekunder för att öppna ett Finder-fönster.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jo, men det får det omöjligen att ta 15 sekunder för att öppna ett Finder-fönster.

Nej det är inte omöjligt har hänt mig ett flertal gånger på olika OSX macar med för lite minne som tokswappat, efter att de har varit igång lite för länge utan omstart.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 23:00

Skulle nog tro att problemen försvinner rätt omgående om du stänger ner din bittorrentklient. Ta en titt på Transmission som är lite snällare mot processorn, så vida habegäret hålls på måttlig nivå;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-30 21:04

Det går att köra Mac OS underhållsscript genom att öppna Terminalen och skriva "sudo periodic daily weekly monthly". Dock är jag skeptisk till att det kommer att lösa ditt problem men det skadar ju aldrig att testa. Det är nog en bra ide att först köra daily scriptet och sedan weekly mm eftersom din dator inte är helt hundra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 21:37

Vi skall inte hänga upp oss på minnet (som iofs borde räcka till), även ett program som kräver massor med cpu kan ju slöa ned datorn på ett liknande sätt.

Men Aktivitetskontrollen ger nog mer info. Eller top i Terminalen - enklare om du vill kopiera över infon till den här tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 22:38

En maskin med tillräckligt med minne swappar naturligtvis inte. Skulle den göra det ändå, måste du titta på vilka processer som lastar cpu, minne och därför kan åstadkomma swapaktivitet.
Om maskinen står orörd, dvs utan interaktiva processer igång (minimum iaf) och den visar mätdata som pekar på hög aktivitet, måste man gå till botten med orsaken. En mini med 512MB mini ska inte vara 'seg'. Det är en riktigt pigg maskin! Jag har en själv, iofs med 1.5GHz-CPU och den spinner egentligen bara upp om jag har aktivitet mot min externa fw-disk. Annars är den otroligt kvick och stabil.
Om du bara har 3GB ledigt, är mitt tips att du tittar på vad som sväller datat till de mängderna. Som nämndes ovan, är 10% en bra riktlinje för en systemdisk. Helst ännu mer ledigt!
Lagring bör man ha på en annan disk än systemdisken eller rootfilsystemet.

My two cents!

Som jag sa innan, PM:a gärna mig om du har frågor om hur man kan optimera sin unixhost.

Ursprungligen av hicke:

En maskin med tillräckligt med minne swappar naturligtvis inte. Skulle den göra det ändå, måste du titta på vilka processer som lastar cpu, minne och därför kan åstadkomma swapaktivitet.
Om maskinen står orörd, dvs utan interaktiva processer igång (minimum iaf) och den visar mätdata som pekar på hög aktivitet, måste man gå till botten med orsaken. En mini med 512MB mini ska inte vara 'seg'. Det är en riktigt pigg maskin!

Återigen 512MB är inte tillräckligt med minne för OSX så tyvärr så kan man inte kalla en mini med 512MB för en pigg maskin någon längre stund, det räcker ju med att köra safari eller något annat program ett tag så kommer badbollarna. Med 1GB minne så funkar det klart bättre men är man kräsen så vill man nog ha ännu mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-31 18:08
Ursprungligen av Simon Templar:

Återigen 512MB är inte tillräckligt med minne för OSX

Det är bara FUD. 512 MB funkar alldeles utmärkt för mig och många andra. Det funkar till och med att köra en massa applikationer förutom OS X.

Det kanske inte funkar för dina behov, men det är en annan sak.

Ursprungligen av oskard:

Det är bara FUD. 512 MB funkar alldeles utmärkt för mig och många andra. Det funkar till och med att köra en massa applikationer förutom OS X.
.

Inte alls FUD. OS X funkar visserligen med 512MB men funkar betydligt bättre med 1GB eller mer minne för de flesta OS X användare. Med tanke på att extraminne är relativt billigt idag så är det för mig en gåta att någon frivilligt kör med bara standardminnet. Det är lite som att köpa en soppatörstig bil för 300.000 som man bara tankar med 3 liter bensin åt gången. Då blir det många bensinmacksbesök..,

Bevaka tråden