Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slave / master ? Eller Master/Master?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 20:48

Hej, jag köpte en begagnad Powerbook 1ghz 17" för en månad sen. Det visade sig att superdrivern inte fungerade. Säljaren, som dessutom var en appletekniker i ett applecenter, beställde en ny till den och installerade den samtidigt som han installerade en ny seagate hårddisk (som jag hade köpt till den för att boosta upp den lite). Han installerade sedan via firewire OSX 10.4.5 och skickade mig Powerbooken (han bor 1000km bort).
Men igen, så fungerar inte superdrivern (den spottar automatiskt ut alla skivor, köpta, brända, dvd, cd...).
Jag demonterade då Powerbooken för att se om det var något som var dåligt konnekterat etc... inget verkar vara fel, updaterade firmwaren också. Ingen skillnad.
Men, så i datorns specificationer och efter egen koll på hårddisken ser jag att både Hårdisken och Superdrivern (Matshita uj-815) är satta i MASTER. ID= O.
Är det någon som har en liknande powerbook och superdrive som skulle kunna informera mig om de har hårddisken i SLAVE? Och tror ni att superdrivern inte fungerar på grund av MASTER -MASTER förhållandet?
Dessutom, hur kan jag sätta hårddisken i SLAVE? Jag tror att säljaren som installerade den då tog bort en plastplupp (?) som låter dig välja om du vill ha den i SLAVE. Är det något man kan trixa med själv?:cool: ???

Skriv gärna om ni har några idéer!;)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-30 22:29

Det kan inte vara det. Hårddisken och Superdriven sitter på varsin bus. Då kvittar det om de sitter på slave eller master. Det måste vara något annat.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 00:02

okey, det är vad jag också anade. Då blir det bara att byta ut superdrivern igen!
tack ialllafall!

1
Bevaka tråden