Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbie fråga (Ändra php.ini)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-03-27 23:57

Tjenare!

Sitter här frustrerad över att jag inte kan ändra php.ini. Jag vet hur jag ska göra det men jag har inga rättigheter för att ändra den. Problemet är att jag inte har en superuser på datorn (vad jag vet). Jag har adminrättigheter på datorn, vilket är skumt.

Har förmig att jag skapade en förra gången jag hade detta problemet, men jag vill inte ha en massa andra använader på datorn, men det kanske man inte får när man skapar en? Hur skapar jag en?

Tacksam för svar!

.blomman

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-03-28 01:56

En admin-användare kan göra saker med superuser-behörighet genom att använda sudo. Så i ditt fall skulle det, om du använder vi för att redigera textfiler, kunna bli exempelvis:

sudo vi php.ini

När sudo frågar efter lösenord är det ditt vanliga lösenord du ska ange. Om du använder något annat program för att redigera textfiler anger du naturligtvis det istället för vi. Om du vill använda ett program med grafiskt gränssnitt för att redigera filen måste du även använda programmet open, ex:

sudo open -a TextEdit.app php.ini

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-28 12:39

Min erfarenhet är att det ofta inte fungera att använda TextEdit för att editer filer via sudo. Åtminstone /etc/httpd/httpd.conf säger den sig inte ha rättigheter att spara, trots att det går bra med vi.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-03-28 13:37

Sorry, lät inte alla hjärnceller vara med där. Felet är visserligen inte TextEdits, utan opens. Så som jag formulerade mig kommer open att köras som root, men sen körs programmet ifråga som den vanliga användaren. Lösningen blir att göra som i mitt första förslag och helt enkelt ange hela sökvägen, ända ner i programpaketet:

sudo -b /Applications/TextEdit.app/Contents/MacOS/TextEdit php.ini

(Flaggan -b anger att jobbet ska ske i bakgrunden, det är ju inte så lämpligt att använda &, eftersom man ska ange sitt lösenord.)

Om man ofta redigerar filer av den här typen kan man ju definiera ett alias för att effektivisera lite, eller varför inte helt enkelt lära sig en av de kommandolinjebaserade texteditorerna (vi, emacs, nano). Det finns också en del grafiska editorer som kommer med ett kommandolinjeprogram (SubEthaEdit, TextMate, BBEdit m.m. Ex: see php.ini öppnar filen i SubEthaEdit.) Slutligen kan man väl även använda sig av ett program i stil med Pseudo som hjälper en med att öppna program som root. (Finns nog även freeware-alternativ.)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-28 14:25

(sudo) bbedit <filnamn> är min nya vän. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-03-30 18:43

sudo va det jag va ute efter
tack!

1
Bevaka tråden