Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du bytt fläktar i din QuickSilver?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 11:16

Hej,

Jag har tidigare moddat en Sawtooth 400Mhz med Papst (120mm) + ADDA (80mm PSU) fläktar med mycket gott resultat. Se tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73133

Nu i dagarna har jag blivit en lycklig ägare till en QuickSilver 733Mhz som jag vill få lika tyst som den gamla sågtanden.

Specar - och värmekällor:
"Apple orginal" 733Mhz G4 CPU
NEC/Apple DVD-RW
Radeon 7000 PCI
Radeon 9200 AGP
2x 7200 RPM ATA HD (Seagate + Fujitsu)
1Gb RAM (2x 256Mb + 1x 512Mb)

Inte överdrivet mycket, men ändå en hel del saker som värmer upp burken. Så efter ett rejält plåtslaktande är i princip alla former av galler bortkapade ur maskinen, alla saker som rör på sig har dessutom dämpats med vibrationsdämpande skummattor (hårddiskar, DVD-RW, alla fläktar). Dessutom har jag ersatt alla skruvar som håller fast ovanstående med plast-strips. Rejäl skillnad i ljud! Ska fixa bilder för er som är intresserade.

Men, den största förtjänsten finns som vanligt i att byta fläktarna!

Jag har för närvarande stoppat in följande snurror i maskinen:

120mm Chassie = Nexus 22,8 dBa, 36,87 CFM ( http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=NX120 )
80mm PSU = Papst 12 dBa, 19,4 CFM ( http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=8412NGL )
60mm CPU = Papst 16 dBa 5.9 CFM ( http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=FAPP105 )

Och med den här konfigurationen är datorn nästan lika tyst som en cube! Helt fantastiskt. Men, frågan är ju bara om jag vågar köra med så här lite luftgenomströmning?

Enkla mätningar vid 100% CPU, Halo på timedemo med allt på max och indexering av hårddiskarna = maxlast på maskinen. Visar att tempen vid PSU'ts utblås stiger från kring 29 grader till närmare 42 grader. Liknande fenomen vid 120mm fläktens utblåst, från dryga 28 grader till kring 42 grader. Vidare känns CPU-kylaren nu ganska varm, något som jag inte märkte tidigare. Inte så man bränner sig, men definitivt varmare än tidigare.

Vad säger ni? Jag vet att det finns folk här på forumet som bland annat har bytt PSU-fläkten till en 12dBa Papst - precis som jag gjort. Hur har era maskiner klarat det? Mår dom bra? Stabilitet?

Just nu funderar jag på att byta ut fläktarna till något kraftigare modeller för att få ner tempen, men, den är ju så jäkla tyst... arrr... tips och kommentater uppskattas varmt.

När jag moddade min QS933 så satte jag en termistor på kylflänsen på processorn.
Kan vara bra att veta hur varm processorn blir.
Annars låter 42 gr inte så farligt - om det är repr för processortempen.

Jag har gjort liknande med min mdd.

http://my.mac.se/marcus/mdd

Jag har också 42 grader PSU-utblås, och det var det i orginal också. Processorn har samma temperatur som förr (mäter med mjukvara), och jag köra Enermax 120 mm-fläkt, och sen två Adda i PSUn.

ENORMA creds till Aerofred här på forumet.

Men vad tycker du om Papstarna då? Jag har bilden av att de är dyra, och inte alls särskilt tysta.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 08:09

Papst

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men vad tycker du om Papstarna då? Jag har bilden av att de är dyra, och inte alls särskilt tysta.

När jag bytte ut orginalfläktarna i min sågtand för ett år sedan så tyckte jag att Papst 120mm (26dBa) var rena rama drömmen.

Efter en del ambivalens angående temperaturer gjorde jag några seriösare mätningar med en ir-temp-grejja.

Vid rejäl belastning fick jag:
CPU'n till cirka 40 grader
kylflänsarna i PSU't till närmare 40 grader
RAM mellan 40-45 grader
GPU på mina passiva Radeon 7000 och 9200 närmare 50 grader
HD ligger kring 30-35 grader

Jag tyckte att RAM och GPU var lite väl varma och bestämde mig för att byta min supertysta (ej hörbar) Nexus (22,5 dBa) mot Papst'en från sågtanden. Även om jag tidigare tyckte att papst'en var tyst.. alltså.. once you go really-tyst you can't go back

Det var stor skillnad. Men inte olidligt och inte alls särskilt störande. Stoppade in lite skumdämpning innanför äpple-plast-sidan för att dirigera om luften och skapa mindre drag i underkant av chassiet, vilket tog bort lite vindljud. Om det egentligen gjorde någon skillnad på temperaturen i maskinen kan jag inte säga ännu. För att lyckas kyla PCI-kort i den här maskinen skulle ha luftströmmen göras om och chassiet delas in zoner, Z1: In via PCI och ut genom 120mm och Z2: in via CPU och ut via PSU + ev ytterligare ett färskintag för PSU't.

Snygg, men Idiotiskt byggd låda kan man väl summera det hela med.

Övriga omdömmen på papst från min sida är väl att smakar det så kostar det. Visst, dom är otrevligt dyra. Men samtidigt så flyttar min 120mm sanslöst mycket luft på magra 26dBa. Funderar på att strypa den till kring 10V vilket borde innebära att den precis passerar gränsen för att skapa hörbart oljud.

Vad befattar mina andra två Papstfläktarpå CPU och i PSU't så ger dom 19dBa respektive 12dBa vilket är löjligt. Min 22,5dBa Nexus var som sagt ohörbar - tänk er då 12dBa i PSU't. Mina rejält tysta hårddiskar låter minst dubbelt så högt. Jag trodde inte att fläktarna gick - och det var klockan 22.30 - när huset är tyst och datorn alltid verkar leva om som tusan. Jag funderar till och med på att byta fläkten som sitter i PSU't till en Papst som låter 19 dBa (samma ojlud som CPU-fläkten) för att få ännu mer snurr på luften och förmodligen ändå hålla datorn näst intill cube-tyst.

Det handlar ju lite om hur man prioriterar tycker jag. Jag har lagt ut närmare 500:- på mina tre Papst-fläktar vilket kanske inte alla skulle göra. Men å andra sidan så har jag gått från att ha en dammsugare under bordet till att ha en viskande designmöbel

För övrigt så ska Marcus ha cred för sin MDD-hemsida. Snyggt och informativt. Det vore kul om vi som har gjort lite moddar och tempmätningar kunde sammanstråla i en "www.g4ojud.se" eller något :). Det är säkert fler som vill få ner ljudet men inte vet/vågar.

Senast redigerat 2006-03-29 08:39
Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

För övrigt så ska Marcus ha cred för sin MDD-hemsida. Snyggt och informativt. Det vore kul om vi som har gjort lite moddar och tempmätningar kunde sammanstråla i en "www.g4ojud.se" eller något :). Det är säkert fler som vill få ner ljudet men inte vet/vågar.

Tackar.

Det vore gött med en sådan site, som du säger. G4noise.com verkar ju ha dött.

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Vid rejäl belastning fick jag:
CPU'n till cirka 40 grader
kylflänsarna i PSU't till närmare 40 grader
RAM mellan 40-45 grader
GPU på mina passiva Radeon 7000 och 9200 närmare 50 grader
HD ligger kring 30-35 grader

Det var ju svalt och fint. Min dubbla 1,42 ligger på över 50 grader.

Citat:

För att lyckas kyla PCI-kort i den här maskinen skulle ha luftströmmen göras om och chassiet delas in zoner, Z1: In via PCI och ut genom 120mm och Z2: in via CPU och ut via PSU + ev ytterligare ett färskintag för PSU't.

Precis. Uppdelningen är nyckeln till all vettig kylning. Som de fattade när de byggde G5.
Jag tar ju luft genom högtalarhålet (enbart för PSU), och får dessutom in luft där nere i framkant. Sen går det ut där bak som vanligt, och dessutom mha en PCI-slotfläkt.

Citat:

Snygg, men Idiotiskt byggd låda kan man väl summera det hela med.

Ja, det håller jag med om.

Kul att du är nöjd med dina papst. 10 volt är ju en del. Jag har maximalt 7 volt.

Min PSU låter egentligen inte mer än vad fläktarnas vibrationsljud låter. Det är ju så trångt att hela lådan skakar. Vore gött med ett par millimeter extra runtikring, för lite silikon och så.

Jag har köpt fläktar för 600 kronor. Det är då en 120 mm, 2x60 mm och en PCI-slotfläkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 12:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kul att du är nöjd med dina papst. 10 volt är ju en del. Jag har maximalt 7 volt.

Ja, klarar sig "alla andra" så ska jag nog göra ett test ikväll och dra ner Papst-fläkten till 7 volt, främst pga det är så mycket enklare än att styra upp 10 volt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Min PSU låter egentligen inte mer än vad fläktarnas vibrationsljud låter. Det är ju så trångt att hela lådan skakar. Vore gött med ett par millimeter extra runtikring, för lite silikon och så.

Helt klart. Nu är det iof rätt gott om plats i min maskin, speciellt då jag kan ta ut zip-bay och endast använder 2 HDD. Funderade ett tag till och med på att plocka ut PSU't och sätta det nere i datorn, på HD-plats 3 och sen suga luft antingen genom ett nytt 120mm hål i sidan eller genom "golvet" i maskinen och sen flytta upp diskarna dit PSU't satt. Med ytterligare ett 80/120mm hål ovanför DVD'n skulle man sen kunna skapa bra temp-zoner och rejält flöde av kall luft.

Ett ritktigt bra sätt att få tyst på saker som jag hittat är självhäftande "skumplast" som man vanligtvis använder för att sljudisolera ventilationsanläggningar. Jag har en matta som är typ 15mm tjock som lätt kan klippas i bitar och även kapas för att bli tunnare utan problem. Helt genialiskt att klippa ut små tassar av och sätta under plattorna som man fäster HD'n på. I princip allt ljud från diskarna försvinner direkt. Fungerar perfekt även för att skapa luftspalter, isolera fläktar osv. De flesta seriösta järnaffärer brukar kunna leverera några kvadratdeci som tester dessutom - och det är i princip allt du behöver :).

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Ja, klarar sig "alla andra" så ska jag nog göra ett test ikväll och dra ner Papst-fläkten till 7 volt, främst pga det är så mycket enklare än att styra upp 10 volt.

Hur gör du för att fixa just 10 volt?

Jag tittade på sittdynor på clas ohlson idag. De är ju av lite styvare skumgummi eller nåt. Och verkar absorbera en del. Ska undersöka.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 09:03
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hur gör du för att fixa just 10 volt?

Jag tittade på sittdynor på clas ohlson idag. De är ju av lite styvare skumgummi eller nåt. Och verkar absorbera en del. Ska undersöka.

Err.. ja, jag är tyvärr inte något el-geni, men en polare på jobbet är det - så jag tänkte bara bygga nån liten krets/motstånd för att sänka volten lagom mycket. Kanske med en pot så man kan variera efter behov. Jag får återkomma när jag har schema och specar :).

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Err.. ja, jag är tyvärr inte något el-geni, men en polare på jobbet är det - så jag tänkte bara bygga nån liten krets/motstånd för att sänka volten lagom mycket. Kanske med en pot så man kan variera efter behov. Jag får återkomma när jag har schema och specar :).

Okaj. Tackar.

Christoffer Aronzon, du skrev att du kunde skaffa fram några bilder. Jag skulle uppskatta det oerhört! Är så trött på oljudet från burken så nu måste något göras.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 09:01
Ursprungligen av Butterfly:

Christoffer Aronzon, du skrev att du kunde skaffa fram några bilder. Jag skulle uppskatta det oerhört! Är så trött på oljudet från burken så nu måste något göras.

Men då lånar jag hem en digitalkamera från jobbet och sätter upp en liten hemsida. Åter igen, det vore kul att samla sån här info på ett ställe. Nån som vill bjuda på serverplats för ett sådant projekt?

I så fall har vi nyttig info om flera modeller som bara väntar på att läggas upp

Blue/White - Marcus
Yikes - Samma konstruktion som B/W
Gigabit - Christoffer
Digital Audio - Samma konstruktion som QS 2001
QuickSilver (2001) - Christoffer
QuickSilver 2002 - Ingen?
MDD - Marcus

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Men då lånar jag hem en digitalkamera från jobbet och sätter upp en liten hemsida. Åter igen, det vore kul att samla sån här info på ett ställe. Nån som vill bjuda på serverplats för ett sådant projekt?

I så fall har vi nyttig info om flera modeller som bara väntar på att läggas upp

Blue/White - Marcus
Yikes - Samma konstruktion som B/W
Gigabit - Christoffer
Digital Audio - Samma konstruktion som QS 2001
QuickSilver (2001) - Christoffer
QuickSilver 2002 - Ingen?
MDD - Marcus

Jag har 2002 QSLVR. Bidrar gärna när projektet är färdigt. Börjar förhoppningsvis på söndag.

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Åter igen, det vore kul att samla sån här info på ett ställe. Nån som vill bjuda på serverplats för ett sådant projekt?

I så fall har vi nyttig info om flera modeller som bara väntar på att läggas upp

Blue/White - Marcus
Yikes - Samma konstruktion som B/W
Gigabit - Christoffer
Digital Audio - Samma konstruktion som QS 2001
QuickSilver (2001) - Christoffer
QuickSilver 2002 - Ingen?
MDD - Marcus

Skulle kunna integrera det i min site. Göra en "mac-modd" del.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 21:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skulle kunna integrera det i min site. Göra en "mac-modd" del.

Geni! Jag har fotat som tusan ikväll .. sunkiga bilxtbilder och tyvärr så blev jag ju tvungen att ta sönder hela datorn - igen - då jag inte var smart nog att fota medan jag gjorde alla moddar. Suuuck. Även om bilderna inte blir "före - efter" så borde man kunna få en idé.

Men, 100 jpg att scanna genom och skriva text tar en stund.. så.. imorgon kanske? I bästa fall

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Geni! Jag har fotat som tusan ikväll .. sunkiga bilxtbilder och tyvärr så blev jag ju tvungen att ta sönder hela datorn - igen - då jag inte var smart nog att fota medan jag gjorde alla moddar. Suuuck. Även om bilderna inte blir "före - efter" så borde man kunna få en idé.

Men, 100 jpg att scanna genom och skriva text tar en stund.. så.. imorgon kanske? I bästa fall

Gött! Ska bli spännande att se.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-03-31 00:40

>>Christoffer
Du skriver att du har mätt temperaturen vid 120 mm fläktens utblås.
Det får mig att undra om du möjligtvis har vänt den fläkten fel?
120 mm fläkten skall ju blåsa in luft i lådan.
Vad är det för mening att mäta temperaturen på luften i rummet om du inte har ovanligt hög innetemperatur?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 22:14
Ursprungligen av Macus:

>>Christoffer
Du skriver att du har mätt temperaturen vid 120 mm fläktens utblås.
Det får mig att undra om du möjligtvis har vänt den fläkten fel?
120 mm fläkten skall ju blåsa in luft i lådan.
Vad är det för mening att mäta temperaturen på luften i rummet om du inte har ovanligt hög innetemperatur?

Så vitt jag vet kör följande maskiner med en 120mm fläkt som blåser IN luft..
Blue/White G3
Yikes G4
Sawtooth G4
Gigabit Ethernet G4

Men, iom introduktionen av Digital Audio och följande maskiner med samma konstruktion (QS 2001, QS 2002) så blåser 120mm fläkten UT luft ur maskinen. Detta för att skapa ett rejält undertryck i lådan, så att all kall luft ska dras in via CPU-kylaren.

För övrigt har jag haft fullt upp med jobb och en strulig uppgradering till Tiger så bilderna har inte hittat hit ännu. Men jag tänkte blåsa upp ett galleri med några kommentarer imorgon :). Håll i hatten.

Senast redigerat 2006-04-05 10:13
Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

För övrigt har jag haft fullt upp med jobb och en strulig uppgradering till Tiger så bilderna har inte hittat hit ännu. Men jag tänkte blåsa upp ett galleri med några kommentarer imorgon :). Håll i hatten.

Väntar med STOOR spänning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-25 18:02
Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Så vitt jag vet kör följande maskiner med en 120mm fläkt som blåser IN luft..
Blue/White G3
Yikes G4
Sawtooth G4
Gigabit Ethernet G4

Men, iom introduktionen av Digital Audio och följande maskiner med samma konstruktion (QS 2001, QS 2002) så blåser 120mm fläkten UT luft ur maskinen. Detta för att skapa ett rejält undertryck i lådan, så att all kall luft ska dras in via CPU-kylaren.

Nja. Det är skillnad på PM G4 Digital Audio och PM G4 QS när det gäller hur fläktarna blåser. I PM G4 DA blåser 120 mm:s chassifläkten in luft i lådan precis som på tidigare modeller. CPU-fläkten blåser ut luft. I QS-modellerna har man tydligen vänt på luftflödet, om det stämmer det du skriver.

CPU-fläkten på min PM G4 733 MHz är dessutom ganska bullrig. Jag har testat att byta till en ADDA-fläkt, men den var t o m ännu bullrigare.

Min chassifläkt är bytt till en Enermax 120 mm med variabel hastighet.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

I PSU:n har jag satt en ADDA-fläkt, Den låter lite mer än den 80 mm Papst 12 db, som jag har använt tidigare i en sawtooth.

Jag har även en gigabitethernet dual 450 med samma fläktar minus CPU-fläkt.

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Så vitt jag vet kör följande maskiner med en 120mm fläkt som blåser IN luft..
Blue/White G3
Yikes G4
Sawtooth G4
Gigabit Ethernet G4

Men, iom introduktionen av Digital Audio och följande maskiner med samma konstruktion (QS 2001, QS 2002) så blåser 120mm fläkten UT luft ur maskinen. Detta för att skapa ett rejält undertryck i lådan, så att all kall luft ska dras in via CPU-kylaren.

Är slutsatsen att man generellt bör dra ut luften, eller bara att maskinerna är avsedda för olika riktningar?

Min blådåres 120 mm-fläkt suger IN luft i lådan. Ungefär där PSUn blåser ut varmluft, och där allmänna luftutblåset är.

Så därför ska jag borra en massa hål i botten av lådan, och ta in kallare luft där istället.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 10:13
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Min blådåres 120 mm-fläkt suger IN luft i lådan. Ungefär där PSUn blåser ut varmluft, och där allmänna luftutblåset är.

Så därför ska jag borra en massa hål i botten av lådan, och ta in kallare luft där istället.

Ja, självklart. Jag = tryckfel. Jag har ju kört både B/W, Sawtooth och GBit Ethernet, så jag borde ju komma ihåg .. kan man tycka ;).

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 10:42

Galleri uppe.

Jorå, nu är bilderna uppe och jag jobbar på att lägga till anteckningar. När jag får tid ska jag markera viktiga saker på bildena så ni vet vart ni ska titta. Sen kommer en steg för steg guide till modden. Just nu är bilderna i serier för varje mod-del och i den ordning som jag gjorde modden. Tyvärr är bilderna för varje mod ev. i oordning en del, men kolla genom hela galleriet för varje sektion så fattar ni nog ungefär vad som ska göras. :).

Tempmätningar och mer text tillkommer senare...

Work in progress, men kanske kul för nördarna.

Adress: http://nebulus.se/quicksilver

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Work in progress, men kanske kul för nördarna.

Adress: http://nebulus.se/quicksilver

Suveränt! Tack!

Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Ja, självklart. Jag = tryckfel. Jag har ju kört både B/W, Sawtooth och GBit Ethernet, så jag borde ju komma ihåg .. kan man tycka ;).

Japp. Fast ett tag trodde jag också att det var tvärtom. Problemet var att jag inte fattade var luften tar sig in, i såna fall.

Christoffer, den där skumplasten; vad är det för nåt? Clas ohlson-vara eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-11 07:57
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Christoffer, den där skumplasten; vad är det för nåt? Clas ohlson-vara eller?

Jag har faktiskt fått tag på båda på jobbet. Men som sagt. Den tjockare varianten används för att isolera ventilationsanläggningar. Borde finnas på ev. clas olson, men, i alla fall på byggvaruhus. Kolla t.ex. Bygg Max och likande. Du borde dessutom kunna få hem ett "prov" på några kvadratdeci vilket sen ska räcka peerfekt för att isolera maskinen.

Den tunnare varianten borde väl finnas på samma varuhus med lite tur... jag ska göra lite research i den frågan.

Tidigare har Laitis sålt sånt här material (http://www.laitis.se) ev. kan Biltema (http://www.biltema.se) ha något? Annars har även Ljudia (http://www.ljudia.se) en hel del liknande material för att dämpa högtalarlådor. Jag ska intervjua killen som köpte in materialet som jag har använt senare idag för exakt inköpsställe.

Och vill du ha bara en liten bit att prova med så kan jag kapa nån deci och skicka.

Senast redigerat 2006-04-11 10:07

Tack för infon, christoffer, jag ska undersöka dina länkar.

Bevaka tråden