Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express blinkar bara orange, jag får inte till Airtunes

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, alla glada -eller olyckliga- ägare av en MPB. Jag är inte bara en ny användare av denna -eminenta- dator... jag är dessutom en fatal nybörjare av Airport Express. Där fick ni! Handen på hjärtat; jag har en MBP2 och då tänkte jag att jag skulle styra min musik från datorn (itunes) till stereon. Bra tanke, kanske, men det gick inte riktigt som jagt tänkt. Jag kopplar min nya "AirPort Express" till stereon -med ett oroväckande litet glapp till den "röde" och "vite" i stereon. Sedan kopplar jag allt -via guiden- i AirPort. Den hittar min station (det kommer en massa siffror) och min MBP signalerar full styrka. Min lilla larviga -AirPot Express- dosa vid stereon blinkar orange hela tiden, dock.

Så... är det någon som har ett tips (förrutom att ställa datorn 5 cm brevid airporten, vilket jag har provat) vad jag eller Apple gör för fel. Jag har ju läst om att folk har problem med AirPort men inte att någon INTE har fått det att funka.

Fastochförsig; följande gäller; jag hör -extremt lågt- att jag -via stereon- streamar musik. Så jag har ju en viss kontakt till stereon. Jag tycker även att de röda och vita kontakterna kanske glappar men hoppas och tror på en "standard", för det är väl så att AirPort skiter väl i om själva stereon är inkopplad!? Den vill väl bara ha kontakt med sin egen enhet, oavsett vilken den är!?

SÅ: kontenan är; 1) jag är dum i huvudet (eller mindre smart). 2) Jag har inte hajjat AirTunes vilket kan föranleda till punkt 1. 3) Jag har fått en defekt AirTunes 3) Jag har fått en defekt MBP.

Är det någon som vet en lösning på detta problem, kan ge ett tips... har varit i samma situation eller bara vill "tråka" en olycklig -trådlös- användare så är ni -alla- välkomna:

Med förhoppning om ett positivt ställningstagande

"Guldmusen>"

Grattis till macbooken!

Börja med att ställa in din airport express med programmet Airport Inställningsassistent som ligger i mappen Verktygsprogram i mappen Program. Återkom sen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 09:13

Att den blinkar orange betyder bara att den inte har någon nätverkskontakt. Dvs ingen ethernetkabel i hålet.

Det är inte säkert att det är glapp i förstärkaren. Jag hade ett härrans brum när jag hade kopplat in min APX första gången. Jag låg i en halvtime och svettades när jag försökte trycka in RCA-pluggarna i min förstärkare. När jag hade gett upp på den sidan tittade jag lite snabbt på APE:n och tryckte lite på 3,5 mm-kontakten och blev av med brummet. Det är inte ett kännbart glapp men det finns där och det är väldigt känsligt. Stöter jag till min Airport det minsta så sätter brummet igång.

En annan sak jag märkt är att signalen från Airporten är mycket lägre än från min DVD eller CD så man får kräma på lite extra på NADen.

  • Medlem
  • 2006-03-30 09:20

Ändrar rubriken från "MacBook – Airport???" och flyttar från MacBook-forumet. Försök gärna att formulera en någorlunda beskrivande fråga redan i rubriken.

Mod

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 10:05

Hade samma problem med min AP i början. För att kunna installera sin AP på rätt sätt och för att den ska känna att allting ligger rätt till så måste du ha en sån där 3.5mm stereokontakt i APn, annars känner den av att någonting saknas och blinkar orange. Alltså: den skiter inte i om stereon är inkopplad eller ej.

Fick bråka en hel del med min innan jag fick den att fungera. Har du laddat hem senaste programmen till din AP från Apple? Jag kopplade upp min PB mot det trådlösa nätverket som APn skapar och körde därefter det där setup & manger programmet som man får med. Efter några försök så fungerade det bara.

Min setup var bara att ha APn inpluggad i ett vägguttag samt en stereokabel inkopplad. Kan vara värt att testa att reboota APn och börja om från början.

/Erik

Jag hade samma problem:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=89468

Jag hoppas något av de tips jag fick kan vara till hjälp.

Min fick jag aldrig liv i min. Har aldrig orkat lämna in den utan den ligger frtf slängd under soffan utan att en kB någonsin passerat den. (Och nu har den ändå bara 1 1/2 år kvar till sin inbyggda självdestruktion. APn är en hit!)

Hoppas du har bättre tur i din tråd!

/ kalle.

  • Medlem
  • 2006-03-30 18:35

Men kan man inte använda APE som förlängare av ett nätverk? Man kan i alla fall ställa in den för det. Ska man då behöva ha en lös stereokabel inpluggad för att den öht ska gå igång?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 18:49

APX:n behöver egentligen bara ström om man vill utöka ett befintligt trådlöst nätverk. Den behöver inte stereoplugg för att fungera som basenhet. Den behöver heller inte nätverk (trådlöst eller trådbundet) för att AirTunes ska fungera. När jag väntade på att BBB skulle koppla in mitt ADSL körde jag Airtunes hela tiden trots att den blinkade orange hela tiden.

Att APX skulle vara en dålig apparat är helt fel. Sen att det förekommer måndagsex som inte fungerar är ju nästintill självklart. Har man rätt till garanti men inte utnyttjar den kan man väl inte klaga över att det inte fungerar?

Ursprungligen av Kasaen:

Har man rätt till garanti men inte utnyttjar den kan man väl inte klaga över att det inte fungerar?

Jag antar du menar mig?
Det hör till historien att jag bor i ex-Sovjet. Jag har inte tid och ork med en lång "Herr K-process".
Kan man bara slinka ner till Macsupporten på hörnan är ett måndagsex. ett mindre problem så klart. Det fungerer inte så här, tyvärr.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-02 19:29

Jo, det var dig jag menade.

Det kanske är lite skillnad mot vad det är i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 09:06
Ursprungligen av Baron:

Men kan man inte använda APE som förlängare av ett nätverk? Man kan i alla fall ställa in den för det. Ska man då behöva ha en lös stereokabel inpluggad för att den öht ska gå igång?

Vad jag vet kan den endast förlänga ett AirPort Extreme nätverk, i alla fall av vad jag kunde utläsa från apple.se och mina egna försök. Behöver bara ha en stereokabel inkopplad om du vill kunna få den att lysa grönt när du ställer in den för att streama musik. Inte för att vara extender eller dela en skrivare. Den behöver inget nätverk, den skapar ett trådlöst lan själv.

/Erik

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-03 09:34
Ursprungligen av Erik Lindström:

Vad jag vet kan den endast förlänga ett AirPort Extreme nätverk, i alla fall av vad jag kunde utläsa från apple.se och mina egna försök. Behöver bara ha en stereokabel inkopplad om du vill kunna få den att lysa grönt när du ställer in den för att streama musik. Inte för att vara extender eller dela en skrivare. Den behöver inget nätverk, den skapar ett trådlöst lan själv.

/Erik

Konstigt då att min fungerar perfekt som ensam basstation kopplad till mitt modem...:rolleyes:

1
Bevaka tråden