Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD till iMac DV 400

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-28 13:29

Hej, vet någon ett ställe där man kan köpa billiga interna eller externa dvd spelare/brännare som fungerar till en iMac DV 400 med 384 MB RAM?
Helst intern men extern går även bra.

Jag vet om det skulle fungera men kanske är det möjligt att byta ut den mot en vanlig slimline-enhet, alltså inte slot-in-modellen. Dessa är några hundralappar billigare än slimline.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48408&ref=Buggy
http://www.webhallen.com/prod.php?id=51543&ref=Buggy

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-03-28 19:01

Möjligt är det kanske med lite våld och en såg men det blir nog inte snyggt.

>Möjligt är det kanske med lite våld och en såg men det blir nog inte snyggt.

Uttala dig inte fullt så säkert, det är förmodligen en enkel sak att plocka ut "slotin-delen" och sätta fast på en normal läsare med lite dubbelhäftande tejp. Förmodligen kommer det inte ens att synas.

Ursprungligen av Hakro807:

>Möjligt är det kanske med lite våld och en såg men det blir nog inte snyggt.

Uttala dig inte fullt så säkert, det är förmodligen en enkel sak att plocka ut "slotin-delen" och sätta fast på en normal läsare med lite dubbelhäftande tejp. Förmodligen kommer det inte ens att synas.

Om man sätter en slädmatad DVD där det suttit slotin så måste man väl såga upp fronten! Klart att det inte blir snyggt, eller?
Kanske om man limmar fast den lössågade biten framtill på släden då, men ... ja jag é skeptisk.:cool:

Köp en vanlig 5.25tums-brännare och ett firewirechassi, borde inte kosta mer än en tusenlapp.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 06:42

Det bästa måste väl ändå vara att köpa en extern brännare istället för att lägga tid och pengar på en så pass gammal och trött iMac? Ingen vet hur länge den kommer att fungera. En extern kan man ju ha nytta av till andra burkar sen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-29 14:38

jag vill helst inte "bygga om" datorn utan bara buta delar. Men en extern är nog bäst så att man kan använda den på andra datorer också.
Datorn skulle bli mer kompakt och enklare om den var inbyggd i datorn.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-29 14:39

En sak till, behöver tips till externa brännare som funkar till min mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 16:51

Köp en LaCie D2 med FireWire. 1200 bagis nånting på Dustin.

Allt går förutom små klockor och trasiga barn.

Eller så var det tvärtom... :rolleyes:

Nä, seriöst. Det är inte omöjligt, men bara att skära rakt i plast är svårt. Sen ska man få tillbaka det snyggt med...

Ähh, kom igen nu och "think different", var inte så fega.. Jag har själv haft en likadan iMac som trådskaparen och hade själv funderingar på att byta ut cd-läsaren. En av möjligheterna som jag såg då var att plocka ut plastbiten.

Men som något föreslagit är förmodligen en Firewirebrännare ett bättre val eftersom en äldre iMac är mer eller mindre värdelös idag.

Ursprungligen av Hakro807:

...en äldre iMac är mer eller mindre värdelös idag.

Inte om du kollar på Blocket. De säljs till rätt bra pris faktiskt. (Letar efter en till min gamla mor)

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-30 12:17

LaCie D2 verkar bra men skulle den funka bra till min?

Den kan kanske hacka.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-30 15:41
Ursprungligen av iJack:

LaCie D2 verkar bra men skulle den funka bra till min?

Den kan kanske hacka.

Vadå hacka? Klart att den skulle funka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-30 14:37

jag köpte min iMac DV 400, 400 MHz, 64 MB RAM (har 384 MB nu), slotin cd och tangentbord och allt med.
Den kostade 1000 kr och var nästan inte använd. Kartong, plast och allt fanns med i orignal.

Jag såg en annons om en exakt likadan som kostade 3400 kr.

Man kan få en för 800 kr om man vill men då är dem mycket sämre.

>jag köpte min iMac DV 400, 400 MHz, 64 MB RAM (har 384 MB nu), slotin cd och tangentbord och >allt med. Den kostade 1000 kr och var nästan inte använd. Kartong, plast och allt fanns med i >orignal.

Lite dyrt om du frågar mig.

>Jag såg en annons om en exakt likadan som kostade 3400 kr.

Fast det finns inte en chans i helvetet att man får ut så mycket. Det tog mig flera veckor att bli av med en iMac DV 400 med 512MB och 40GB hårddisk. Annonsen satte jag ut på Tradera och slutpriset landade på 1100:-. Kanske är priserna lite bättre i större städer?

En dator som man får för 700-1000:- är vad jag betraktar som värdelös.

Ursprungligen av Hakro807:

En dator som man får för 700-1000:- är vad jag betraktar som värdelös.

Som alltid så är sånt olika från person till person. 1000 kr är mer än vad jag får in på en månad (studiebidrag).

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-01 13:03

Ett 512 MB SDRAM PC100 minne kostar mer än 700 kr. Och en 40 GB hårddisk runt kanske 200 till 300 kr. + allt annat på kanske 400 kr. Sålde du den för 1100 kr så fick någon den för ett jäkligt bra pris. Eller kan det vara så att den inte fungerade.

>Eller kan det vara så att den inte fungerade.

Det fungerade perfekt, hade kört med den i flera månader innan. Så över till din uträkning. Kanske hade jag kunnat få ut 700:- för minne och hårddisk - men vem skulle då köpa resterna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-01 21:39

C vill någon kanske köpa och sen är det kankse någon som vill ha nya högtalare eller nytt skal.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-01 21:40

Eller så skulle du ha sålt den på blocket för mycket mer.

1
Bevaka tråden