Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TDC bredband, access till modemet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 21:44

Hej ni glada!

Fel forum möjligen för detta, men eftersom jag är en switcher så kanske detta ändå är rätt.

Har installerat TDC Bredband hemma nu. Just nu i skrivande stund så kör jag med kabel. Men modemet mitt klarar av trådlöst.

Problem 1: enligt instruktion så ska jag kunna skriva in st716.lan i webläsaren. Men det tar mig ingenstans, hittar inte servern.

Lösningen på det blev att jag surfar in på ip-adressen istället. och då fr jag upp inloggnings-rutan som jag förväntar mig.

Nu dock, så måste ja ha login information för att kunna komma in. Detta ska finnas på TDC's kundportal. Kan dock inte hitta åt denna information. Har även provat samma uppgifter som jag har för att logga in på TDC, men icke.

Någon som vet vart detta lösenord och namn finns att få tag i?

tack!

MITT FÖRSTA besök på 99mac PÅ en mac! grattis till mig själv!

Ursprungligen av martin.klasson:

Hej ni glada!

Fel forum möjligen för detta, men eftersom jag är en switcher så kanske detta ändå är rätt.

Har installerat TDC Bredband hemma nu. Just nu i skrivande stund så kör jag med kabel. Men modemet mitt klarar av trådlöst.

Problem 1: enligt instruktion så ska jag kunna skriva in st716.lan i webläsaren. Men det tar mig ingenstans, hittar inte servern.

Lösningen på det blev att jag surfar in på ip-adressen istället. och då fr jag upp inloggnings-rutan som jag förväntar mig.

Nu dock, så måste ja ha login information för att kunna komma in. Detta ska finnas på TDC's kundportal. Kan dock inte hitta åt denna information. Har även provat samma uppgifter som jag har för att logga in på TDC, men icke.

Någon som vet vart detta lösenord och namn finns att få tag i?

tack!

MITT FÖRSTA besök på 99mac PÅ en mac! grattis till mig själv!

Om det är SpeedTouch så är det admin/admin som gäller.

Det är precis som föregående talare säger..även på TDC's modem admin/admin.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 22:35

kunde varit admin/admin, men det godtogs inte alls av modemet. och japp, det är SpeedTouch som gäller. Några mer förslag?

Testa bara admin och Inget password ? Annars - testa med ditt telefonnummer och password som du har till mytdc sidorna, står det inte nåt om det i installationsanvinsingarna ?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 22:47

har testat bara admin, och även testat inloggningen till mydtc. även provat mitt telfonnummer utan lösenord. Mycket skumt. Har lusläst papper, försökt hitta åt något på kundportalen som det står i installations-pappret att man ska göra. men det finns ju inget där.

Hade gärna haft detta problemfritt som det mesta andra har varit

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 22:51

min IP-adress som är given på mytdc är: 81.216.214.132
men enligt min Network så är det 192.168.1.64 (min router är på 192.168.1.254)

Är detta ett problem, att ip-adressen på mydtc inte stämmer överens med det som jag egentligen har?

Nej, 81 adressen är adressen "utåt" på internet, du har inside adress som är 192.168.1.x , det är helt normalt. Det gör att du kan koppla fler datorer på ditt interna nät.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 23:19

Nu har det löst sig. Hur jag löste det går knappt att sammanfatta. Ideliga försök gjordes.

Jag satte nytt lösenord inne på TDC för bredbandet. resettade modemet och startade om det. kunde då med admin/admin komma in på modemets webgränssnitt. trots att jag hade satt annat lösenord. dock kunde jag inte komma ut på internet. hittade åt någon flik där jag "gissade", modemet startade om igen.. å nu så fungerar det som det ska med trådlös uppkoppling.

Nu vet jag att det går lösa även nästa gång.. bara man provar lite ologiska steg

tack för er hjälp. admin-tipset gav mig hjälp med användarnamnet. Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-29 21:43

Som TDC själva förklarar om man ringer deras support får modemet kontospecifika inloggningsuppgifter så fort det får kontakt med TDCs servrar. För att komma in och konfigurera modemet måste man, om man inte har fått uppgifterna i fråga från TDC, resetta modemet utan att ha det inkopplat på telefonjacket. Så fort modemet har vaknat till efter en sådan reset går det alldeles utmärkt att ta sig in på det på adressen 192.168.1.254 med "admin" på både namn och lösen. Efter det kan man applicera de sedvanliga säkerhetstipsen för trådlösa nätverk: Byt namn på SSID, slå på kryptering och tillåt endast MAC-adresserna för dina datorer att ansluta.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 00:56

ah, okey.

detta borde ju förstås finnas med i installations-angivelserna -annars så får ju TDC skylla sig själva att de blir nedringda och får höra otaliga kunder förklara problemet.

Synd att dem inte hade nått ut med denna info. Men tack för din hjälp!

Dagar, månader har gått och fortfarande ingen information på TDCs hemsida. Jag stötte på samma problem i dag och undrar om det kan vara så att dom på supporten är rädda att bli överflödiga, om nu all info finns att få på deras hemsida. Annars skulle jag bli trött på att svara på samma fråga dag ut och dag in.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-11-12 17:36

Mikael Tuborg: Det har nog inte att göra så mycket att göra med att de på supporten är rädda för att bli överflödiga som att ingen lyssnar på dem. Är ofta så att de på supporten vet flera "småproblem" som det rings om hela tiden som lätt skulle kunna läggas upp på hemsidan eller i installationsinstruktioner men som någon marknadsförare/ekonom högre upp i organisationen vägrar lägga upp på hemsidan då detta skulle vara att erkänna att tjänsten inte alltid är helt perfekt (och det är ju inte de som behöver förklara samma sak för irriterade kunder dagarna i ända..).

/mludd

1
Bevaka tråden