Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 stängs plötsligt av!?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sitter här på lördagkvällen och med ojämna mellanrum stänger datorn bara av sig helt plötsligt. Är det nätagg. i datorn som är slut eller vad kan det bero på? Kan sådant i så fall bytas ut?
Inte bra alls hur som helst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 22:23

Stänger av sig helt - inte bara går i vila?
konstigt låter lite läskigt

/Tangen

Japp, stänger av sig helt och hållet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-09 00:23

Hej,

Jag har samma problem, skrev nyss ett längre svar till dig men precis när jag var klar så stängdes datorn av. Börjar bli så trött på det här nu....

Det enda jag kunnat hitta om det är nedanstående... kanske kan vara till nån hjälp?
http://www.apple.com/se/support/imac/repairextensionprogram/

Apple telefon support och ett par service ställen verkade dock inte hört talas om problemet, men dte verkar ju som det blir vanligare och vanligare nu....

Min burk är en iMac G5 20" rev 2.

Mvh,
Rikard

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-29 21:09

Jaha, jag har ett liknande bekymmer. Först så stängdes den av efter kanske 20-30 minuter, sedan efter 10 minuter, sedan bara några minuter. Nu starter den några sekunder bara för att sedan dö innan den ens hinner starta upp.
Allt detta har skett inom loppet av 3 dagar.

Mycket riktigt är min iMac G5 rev 1 av den modellen och serienummer som omfattas av ovanstående program...jaha...bara att ta burken till närmsta Mac-fixar-plejs....

Nån som vet var man kan ta datorn närmast Jönköping??
Redigerat: Hittade själv att enligt Apple är närmsta Machuset AB i Borås.

Detta är min första negativa Macerfarenhet som switcher sedan ett drygt år tillbaka...annars har det varit ett år av datorglädje.

Ursprungligen av DaWolf:

Detta är min första negativa Macerfarenhet som switcher sedan ett drygt år tillbaka...annars har det varit ett år av datorglädje.

När man tänker på detta så inser man hur grymt bra Mac är ... PC datorer strullar mer eller mindre varje dag ... en Mac kanske en gång per år

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 22:34

Suck...jag lider med er, vänner....

Läs denna tråd så vet ni att ni inte är ensamma. Jag startade den för ca 4 månader sedan. Då var jag nästan ensam om problemet.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90526

Min maskin (iMac G5 rev2) bor just nu hos InLife reparationsverkstad. Nytt strömaggregat hjälpte inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-04 22:44

Jag har en Imac G5 rev 2 och igår stängde den av sig själv för första gången.
Efter någon timme hände det igen och nu ikväll har den redan stäng av sig tre gånger :((

Prova med följande och se om det löser sig:

1. Jordat utag kan hjälpa - om inte, se nästa punkt.
2. Resetta SMU enligt följande variant. ( Hmm.. heter det PMU ?? )
3. Lossa all kablar då iMacen är avstängd i minst 15 sekunder. Håll in startknappen när du trycker tillbaka strömsladden på baksidan av iMacen. Släpp startknappen och tryck sedan in den så att datorn startar. OM det inte hjälper första gången så försök några gånger. ( Andra gången som jag hade problemet så behövdes det märkligt nog göras två gånger ).

Jag har haft detta problem men service kunde inte finna några fel, fick då hem den och den fungerade plöstligt helt klanderfritt i 2 månader efter att ha använt jordat utag. Härom veckan så inträffade felet ytterligare två gånger men efter att ha följt det jag kallade för punkt 3 så är nu allt snällt igen. Var ganska hård och bestämd när du/ni strycker tillbaka elkablaget på datorns baksida.

Lycka till,

Olle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-05 22:17

Tack för tipset Olle.

Jag har nu precis testat att resetta SMUn så som du skrev.
Nu återstår det bara att se om det hjälpte

Datorn har stängt av sig flera gånger idag så jag bör ganska snart veta om det hjälpte.

/Peter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-05 22:33

Hjälpte inte

Får väl prova igen..

Hittade denna sidan som jag tänkte läsa först dock:
http://www.gibbilicious.com/gibbilicious/2006/02/troubleshooting_the_mysterious.html

/Peter

Ett litet långskott från min sida är att jag upplevde att själva strömkabeln behövde en lite hårdare behandling när jag tryckte i den igen. Allt är lite utav en gåta för mig efter som min stod på service hos MacForum som aldrig hittade något fel, väl hemma så funkade den via jordat utag i 2 månader och sedan uppstod omotiverade avstängningar ett par gånger. Det var då jag upprepade resettning av PMU och andra gången då jag var hårdare med hur el-kabeln tvingades på plats baktill på iMacen så blev allt bra igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-06 11:26
Ursprungligen av Olle@mac:

...Det var då jag upprepade resettning av PMU och andra gången då jag var hårdare med hur el-kabeln tvingades på plats baktill på iMacen så blev allt bra igen.

Hur länge har allt varit OK nu då? Ska man ta bort alla kablar inklusive tangentbordssladden också? Det får jag testa och se. Skönt att slippa bli av med sin burk på service isåfall...speciellt om de inte hittar nåt ändå.

DaWolf, Efter att jag fick hem den så fungerade den i 2 månader ( fast då med jordat utag ) Härom veckan så bottade den om sig själv 2 gånger och då lossade jag SAMTLIGA sladdar, typ USB, fw, tangentbord, strömen. Efter första försöket med att resetta SMU så hjälptre inte detta men när jag så vid andra försöket var betydligt hårdare med att trycka in själva strömkabeln så har den nu fungerat helt problemfritt i 2 veckor. Att detta fungerade på min iMac (inköpt sensommaren 2005 ) betyder inte att detta är en universallösning som kan hjälpa andra... men hur som lycka till.. Jag ska i kväll flytta datorn till det rum som inte har jordat utag och hoppas på att det fungerar lika bra där...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-06 23:10

Provade att resetta SMUn igen och trycka i strömsladden ordentligt. Det verkade till en början som att det fungerade men efter tre - fyra timmar så stängde datorn av sig igen

Har surfat runt på nätet och läst massor av rapporter från folk med samma problem. Det verkar ju vara hur vanligt som helst.
De flesta får rådet att det är nätdelen i datorn som är trasigt och måste bytas ut.

Såg att Apple har ett "Repair Extension Program" (http://www.apple.com/support/imac/repairextensionprogram/) pga defekta nätdelar men det gäller tydligen bara första generationens iMac G5.

Min ettåriga garanti är dock kvar i en månad till så jag ringer nog Apple imorgon och hoppas att de vill laga min dator.

Ingen aning om vad som är felet men i stort sett alla mina lufthål på undersidan av datorn var igensatta av damm, så jag tog bort bakpartiet och sprutade sen luft med en sån där sprayburk på hela datorn, som hade MASSA damm i sig båda här och där.
Sen dess, ett par veckor tillbaka har det inte hänt någon mer gång, peppar peppar ta i trä!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-06 23:47

Testade också ovanstående reset men det stängs av efter en stund ändå verkar det som.

Min iMac är revision 1 och omfattas av Apples program så kanske lika bra att lämna in den då....vill inte vara utan datorn dock...

Nån som lämnat in en rev1 iMac G5 och fått problemet löst?

(Puh..hann lägga inlägget innan datorn dog...)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 15:15

Det här känner jag igen från en polares G5. Den Macen stängde av sig själv efter EXAKT lika lång tid varje gång. Men BARA när han körde Logic 7! Verkar som om vissa program har den effekten. Efter en tid började snubben ställa mobilen på alarm strax innan den tid det brukade ta innan den stängde av sig. Så sparade han sin låt, väntade några sekunder, datorn stängde av sig, och så slog han på igen. Sjukt.

Appropå möjligheten till att damm skulle kunna skapa för hög värme så kan jag nämna att min iMac 20" rev2 har följande specar: CPU 68°C /// Hårdisk 52°C - den har varit igång 11 dygn i sträck och har troligen inget damm med tanke på att MacForums service hade den öppen för 2-3 månader sedan. Just nu så är enbart Safari igång så den jobbar alltså inte hårt. Använder widgeten iStat Pro för att kolla hur allt mår. Fläkten är i mitt fall bara som en svag bris i rummet...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-19 11:09

Nu har jag haft min dator på service i snart 2 månader, fick livstecken ifrån dem igår då dom ringde och ansåg att det var hårddisken som var trasig, att det är därför den stänger av sig. jag har lite svårt för att se kopplingen, men men... måttligt road just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 14:10

Jag fick veta nu att MacHuset i Borås inte kunde få min dödende iMac (dandy...) att stänga av sig. De hade testat ca 3 dygn med lite iTunes igång för att lasta den, men icke. Han kunde därför inte hitta något att laga. Typiskt!

Jag lovar, det kommer ta 20 minuter hemma så kommer den att börja dö igen. Jag byter gärna en hårddisk om det skulle hjälpa men hur kan man vara säker på det? Är det svårt att byta HD själv?

DaWolf, har du provat med att låta den stå på något dygn med enbart installations-cd:n som uppstarts skiva - dör den då så är det knappast hårdisken, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-23 07:53

Nej, jag tror inte så mycket på enbart HD-problem egentligen.

Den står på MacHuset i Borås just nu så jag kan inte testa så mycket...
Jag tror mitt problem är exakt samma som du beskriver i
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90526&page=2

I slutet innan jag lämande in den så startade den om sig som bara den för att sedan inte vilja komma igång igen. Men när MacHuset körde den fanns det inga problem! Då hade den ju stått oanvänd ett par veckor vilket tror jag gör att den fungerar ett tag...

Vad jag sett i ditt fall i den andra tråden var det i slutändan ett nytt kraftaggregat som fixade problemet. Tänkte be snällt att MacHuset undersöker den möjligheten. Vi får se vad de säger.

/Ulf

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-05-23 13:48

Jag känner mig lite orolig att min iMac G5 rev B ska börja uppföra sig så här. Min ett-åriga garanti är snart slut och jag har inte applecare. Frågan är om jag ska investera i det, för jag är inte så sugen på att sitta med en dator som inte fungerar och kostar en massa pengar att laga. Är det värt att köpa till applecare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-24 11:52

MacHuset skall testa att byta kraftaggregatet på min iMac. Får vi se om det räcker. Trevligt nog så godtog de min önskan även om de själv inte hittat själva felet.

Ursprungligen av DaWolf:

MacHuset skall testa att byta kraftaggregatet på min iMac.

Hmm... "kraftaggregat" är det ett mellanting mellan Ringhals 2 och nätdel Blir nog bra - grattis, håll oss andra uppdaterade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 11:29
Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... "kraftaggregat" är det ett mellanting mellan Ringhals 2 och nätdel Blir nog bra - grattis, håll oss andra uppdaterade.

Japp, min iMac suger mycket kräm...jag tror den kommer ligga på några kW...:)

Det enda sura är att det tar sån tid och vänta på sin riktiga dator...min gamla PC laptop som legat och dammat igen och knappt kommer ut på nätet gör ingen glad...
Till och med frun börjar sakna burken...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-24 00:26

Japp, har äntrligen fått tillbaks min iMac och har byt nätdelen. Jag lyckades dock inte få det hela på nån förlängd garanti så jag slantade upp, har inte ork eller kyla nog att tjabbla med AppleSupport och så...

Allt verkar nu snurra på, inga avstängningar, men vi får väl se om nåt år igen hur den mår....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-05-24 17:13

jag tycker det är oroväckande att de inte verkar ha en aning om vad som är fel, trots att det verkar bli ett allt mer vanligt problem. känns ju som det bör vara samma fel som orsakar dessa nedstängningar....

Installation av Adobe CS 2 inklusive Version Cue får Intelmacarna att stänga av sig, en konflikt mellan QuickTime och Adobes program är konstaterad, Adobe och Apple jobbar akut på problemet. Läste om detta på någon amerikansk länk som jag tyvärr inte hittar i hastigheten.

Bevaka tråden