Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig Apple Cinema Display?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 23:46

Jag köpte en begagnad PowerMac G4 idag och fick med en defekt(?!) Apple Cinema Display på 20" som säljaren skulle slänga. Det jag är nyfiken på är om det finns hopp för denna gamla skärm, eller om jag ska kasta den?

Felet: När skärmen är kall "brusar" skärmen riktigt ordentligt, men efter att den varit aktiv i några timmar försvinner problemen helt. Är det ett vanligt ålderstecken på en sådan här skärm eller finns det botemedel?

Om du syftar på att bilden darrar så tyder det på att nätdelen sjunger på sista versen.

Edit: Yay, äntligen får jag posta

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 14:11

Nja, bilden darrar inte, mer att pixlar i en rad förskjuts åt vänster. Runt muspekaren ser det ut som en grupp lösa vita pixlar som dansar omkring

Har du lust att ta en bild på fenomenet?
Jag tror mig veta vad felet ligger.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 18:03

Det slog mig just attt det kan vara grafikkortet som jag kan ha problem med!? Skärmen har fungerat felfritt hela dagen, men när jag startade om den nyss så dök störningarna upp igen. Jag har tyvärr ingen orginalskiva till PowerMacen så jag kan inte köra en hårdvarudiagnostik.

Så här ser störningarna ut (tog ett foto med kameran på mobiltelefonen):

Det låter nästan som om det vore en gammal CRT-skärm när den vid "kallt" läge är dålig men sedan blir bättre och bättre.
Jag tycker inte det finns nån anledning att slänga en 20" TFT skärm, även om den fungerar bra först efter någon timme. (Om inte annat skänk bort den om du inte orkar krångla med den, om du bor nära Piteå tar jag gärna emot den:p)

Nu är jag riktigt förvirrad här, var nästan säker på att du hade problem med nätdelen i skärmen med det där ser ut som pixelförskjutning

Det där är riktigt sällsynt och bottnar till största del i fel på grafikkortet, hoppats att mågon annan kan stiga in i tråden och kasta lite ljus över fenomenet.

Det låter konstigt att bilden är dålig runt muspekarn.... Det borde då inte vara fel på skärmen utan grafikkortet eller mjukvaran... Som sagt bara spekulationer.....
Enklast hade kanske det varit att testa skärmen på en annan dator med ADC utgång....

  • Medlem
  • 2006-04-02 13:27

Jag har exakt samma fel på min 20'' cinema display tillsammans med Geforce 4MX. Det hela började vid någon systemuppdatering, kommer inte ihåg vilken. Det verkar vara något fel på drivrutinen eller liknande. Problemet är dock lätt avhjälpt, antingen genom att ändra upplösning fram och tillbaka eller att sätta datorn i vila och sedan upp igen.

Mvh Felix

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 13:43

För mig fungerar det inte med att sätta datorn i vila, men ändra upplösning fungerar. Tack!!!

Varför har inte jag sån tur när jag köper begagnat?

Vad är det för grafikkort i burken? Kan du inte prova och se vad som händer om du sätter in ett annat grafikkort i den? Om du bor i Sthlm får du gärna komma förbi mig och låna ett gammalt ATi Rage (med ADC-kontakt) som suttit i min Cube för att prova lite.

1
Bevaka tråden