Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så sitter jag på drömjobbet...

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min arbetssituation ser lite si och så ut just nu, vet inte om jag blir kvar på min nuvarande arbetsplats så jag har gett mig ut i jakten på nya jobb.

Idag och resten av kvällen sitter jag på en tidning som redigerare, det som jag en gång i tiden utbildade mig till men som det är toksvårt att få jobb som. Eller vad säger du Baron?

Så ikväll gäller det att köra järnet för att visa att jag är värd en springvik plats och sommarvik.
Efter det ska jag visa hur bra jag är!

Så ikväll ska jag ha roligt i alla fall.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-03-29 16:06

Lycka till!!

  • Medlem
  • 2006-03-29 16:14

Kör så det ryker! Akta dig för halvfeta horungar!

Ursprungligen av Baron:

Kör så det ryker! Akta dig för halvfeta horungar!

de halvfeta horungarna skickar jag till de hungriga änkorna så löser det sig. *hehe*

Hur har begreppet 'horunge' uppkommit egentligen?

'horunge' måste ju vara ett begrepp för en biprodukt av en arbetssyssla. Typ som avgaser för en lastbilschaufför.

Men det var ju inte det tråden handlade om. Lycka till Mattias!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 16:46

Det finns dubbla horungar också, det är ännu värre.
Änkor finns det också, de ska man också passa sig för.

Och nu trillade polletten ner...

Från http://www.jonasweb.nu/sidor/text/skrivregler.html:

Citat:

8. Änkor och horungar

Ställ också in änke- och horungekontroll när du ändå är inne och rotar bland inställningarna. Änkor säger man om spalter eller sidor som slutar med ett ensamt ord.

Horungar kallades tidigare "ombrytningsfel" och innebär att sista delen av ett avstavat ord (eller rad) hamnar på en egen rad. Enkel horunge betyder att orddelen hamnar på en egen rad, längst ner på en sida eller i en spalt. Dubbel horunge innebär att orddelen hamnar på en egen rad överst på nästa sida.

Om du inte kan förhindra änkor och horungar bör du försöka formulera om det skriva. Man kan också lägga in extra radbrytningar eller, i nödfall, minska avståndet mellan orden. Ändra dock aldrig teckenbredden, eftersom det mänskliga ögat är mycket känsligt för sådana störningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 16:57

Jag brukar kerna och ändra teckenbredden, det är ingen jävel som ser. De frågar om jag gjort det, men jag brukar blåneka. Och sen är alla glada ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-29 17:13

Kan det inte vara svårt att blåneka horungar nu när de kan göra DNA-tester?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 17:34
Ursprungligen av axpax:

Kan det inte vara svårt att blåneka horungar nu när de kan göra DNA-tester?

Mycket rolig kommentar...

Varför tror du ni att jag alltid har eget tangetbord och mus med mig? Jag skyller på bacillskräck.

Jäklar! Jag är mer ringrostig än jag trodde. 90 min för första sidan. Tabloid också... jag skyller på att jag inte känner den specifika tidningens regler och layout tricks.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jäklar! Jag är mer ringrostig än jag trodde. 90 min för första sidan. Tabloid också... jag skyller på att jag inte känner den specifika tidningens regler och layout tricks.

Ringrostig? du sitter väl och surfar bort tiden med tanke på att du hinner göra inlägg här!

  • Medlem
  • 2006-03-29 20:35

Hur går det? Posta en liten skärmdump. Du kan väl maska rubrikerna om du är orolig att nån ska sno scoopen...

Jodå fasen innen på tredje sidan nu - rubriksättningen har gått förvånasvärt bra tills nu... politiker besöker barn... argh!
Många redigeringsvitsiga rubriker har passerat kan jag säga...

Är ruggit impnerad av Newspilot och hur man kan bygga upp system tillsammans med InDesign.

Rubrik? Det diskuterades ju horungar nyss!

Det var ett exempel vad jag jobbade med just då!
Änkor, horungar dubbla eller inte är inte det som ställer till det... däremot när hjärnan slår stopp när man ska hitta på en rubrik som passar. Till slut läste det sig med denna sida också även som slutresultatet ser helt annourlunda ut än detta exempel som inte alls ser bra ut någonstans.

Jag roade mig med att layouta om den när jag inte kunde hitta en rubrik.

Då ska jag arbetsprova på nästa tidning här i stan...
Jisses vilken skillnad i professionalism mellan tidningarna.
Vilket mottagande detta känns som proffs och den andra som ad hoc varje kväll.
Nu är det inte så men det är bara min känsla.

Nåja jag ska ta och börja jobba lite efter ha studerat redigeringsmanualen på 25 sidor.

  • Medlem
  • 2006-04-24 20:56

jasså, finns det fler i byn? Ja, lycka till då! Vilka program jobbar ni i? Och vilkentidning är det, förresten...

Jodå... nu är det på draken i stan... Sundsvalls Tidning.
De som förövrigt äger den andra tidningen Dagbladet som jag varit på.
Just nu sitter jag och lär mig de har en redigeringsmanuall första gången jag ser en sådan.
De har någon tidningsdesignkändis smo jobbar här... coolt att få instruktionen av honom idag.

Då kan man tolka in dig i Emma Valls romaner nu då...

  • Medlem
  • 2006-04-25 17:35

Hur gick det nu då?

Det gick bra även om det verkligen var ett test på om jag kunde Indesign/Newpilot.
Nattchefen hade tagit in en extra person som skulle hjälpa mig men han tyckte nog det var bra att jag hade frågat så lite.
Att sedan få veta att jag har känsla för form och tidingslayout är nog inte ett minus på listan heller.
Frågan om jag kunde detta med datorer som jag självklart svarade osvenskt på (Jag är bäst typ) var heller inte en minus.
Allt detta avgjorde han på en pluggsida som jag gjorde - men men allt är inte över än.
Nästa tisdag ska jag köra på riktigt.
Då får de se hur jag fungerar under "stress".

Sedan får jag nog möjlighet att välja mellan dag- eller nattredigering.
Dagen gör de mindre tidsbudnasidorna som nöje, feature etc etc.
Åh vad tråkigt att göra de sidor som jag verkligen gillar att göra....
Plus att jobba dag.

1
Bevaka tråden