Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mozilla 1.0 är här

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter flera års utveckling finns den äntligen här - Mozilla version 1.0.

Förhoppningsvis är nu de sista buggarna fixade och stora företag som AOL och kanske Apple kan utveckla egna webläsare med Mozilla i botten. Nu kommer Internet Explorer få se lite konkurrens till sist.

Mozilla kräver
Mac OS 8.5 eller senare
PowerPC 604e 266 MHz eller snabbare, eller G3/G4
64 MB RAM
36 MB fritt hårddiskutrymme

Mozilla kan ej kör köras på en UFS-formaterad hårddisk.

Mer info
Mozilla.org

Tack till Ciryon för den här nyheten. Nu med rätt namn.

[ 06 Juni 2002, 10:38: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Mozillan har konkurrerat med framgång sedan ett antal versioner (i Mac OS X). Bättre prestanda etc jämfört med Explorer har gjort att jag kört den som primär läsare sedan 0.9.5.

Enligt min åsikt var Mozilla bättre redan då.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-06 09:17

Mozilla känns bättre och bättre även på den sega NT4:an jag sitter vid nu...

Instämmer, alla andra webbläsare känns som halvmesyrer vid jämförelse. Undantaget är då mozillabaserade läsaren Chimera (Navigator) som kändes extremt lovande, synd bara att utvecklingen verkar ha lagts på is...

Måste bara säga att jag är helt överväldigad. Hade lite problem att välja webläsare innan (Mozilla, Opera) men nu är saken helt klart avgjord.

Vilket mästerverk! Mozilla är en av mycket få webläsare som 100% stöder CSS1 standarden (IE gör det inte) och det finns massor med plug-ins. Jag rekommenderar t.ex. starkt Mouse Gesture plugin. Fem av fem i betyg.

Ciryon

Hur fungerar den med javascript o dhtml?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Måste bara säga att jag är helt överväldigad. Hade lite problem att välja webläsare innan (Mozilla, Opera) men nu är saken helt klart avgjord.

Vilket mästerverk! Mozilla är en av mycket få webläsare som 100% stöder CSS1 standarden (IE gör det inte) och det finns massor med plug-ins. Jag rekommenderar t.ex. starkt Mouse Gesture plugin. Fem av fem i betyg.

Ciryon

Gestures är vekligen bra, laddade hem det efter att ha läst ditt inlägg och gillar det skarpt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-06 13:10

Har kört Mozilla på heltid sedan rc1, helt klart bättre än Explorer! Det jag gillar mest är nog Tabbar, allt i ett fönster är mkt smidigare än en dröse med fönster.

Jag läste att Netscape7 fixar Bookmarks som öppnar flera tabbar med olika sidor. har inte hittat den funktionen i Moz, ngn som vet om det finns?

//mattan

[ 06 Juni 2002, 13:14: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Hur fungerar den med javascript o dhtml?

Finfint precis som Rog sa.
Den har 100% för DOM och ECMA-script standarden.
Äntligen en browser som stöder standarden! Äntligen!

Detta är browsern jag kommer köra. Nu ska jag installera Mouse Gestures.

Jättebra.. Men tyvärr så är IE defacto standrad...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Instämmer, alla andra webbläsare känns som halvmesyrer vid jämförelse. Undantaget är då mozillabaserade läsaren Chimera (Navigator) som kändes extremt lovande, synd bara att utvecklingen verkar ha lagts på is...

De kör på som vanligt, trots att huvudprogrammeraren tog ledigt (inte hundra på att han verkligen gjorde det dock...). De släpper nu nya versioner varje dag.

http://ftp34.newaol.com/pub/chimera/nightly/latest-trunk/Chimera.dmg.gz

[ 06 Juni 2002, 20:27: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-06 19:49

Tycker iof att Navigator är skönare att surfa med, tyvärr har dom inte kommit så långt med stabilitet o dylikt.

Men vi alla har ju olika smak!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jättebra.. Men tyvärr så är IE defacto standrad...

Jag tror du har missuppfattat det hela. Mozilla följer standarderna bättre och är roligare att använda. Vad väljer du?

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Har kört Mozilla på heltid sedan rc1, helt klart bättre än Explorer! Det jag gillar mest är nog Tabbar, allt i ett fönster är mkt smidigare än en dröse med fönster.

Jag läste att Netscape7 fixar Bookmarks som öppnar flera tabbar med olika sidor. har inte hittat den funktionen i Moz, ngn som vet om det finns?

//mattan

Japp, öppna alla siter du vill ha med i gruppen, gå in i menyn: "Bookmarks" > "File Bookmark" > klicka i "File As Group". Sedan är det bara att döpa den till ett lämpligt namn och spara.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jättebra.. Men tyvärr så är IE defacto standrad...

Jag tror du har missuppfattat det hela. Mozilla följer standarderna bättre och är roligare att använda. Vad väljer du?

Ciryon

Ehh.. Jo visst, men som webbutvecklare är det svårt att motivera en kund vars klienter kör med IE att ha en anpassning till en standard som endast Mozilla stödjer.. Även om man ska sträva efter det..

Jag tror det är du som inte fattar vad ordet betyder.. Läs istället igen. DEFACTO-standard. För du påstår väl inte seriöst att Mozilla har ca 90% av internets avändare?

Roligare vet jag inte. Går in på webbsidor. Det är ju roligt. Men det är ju knappast Mozillas, IE, eller Omniwebs förtjänst..

Sad but true M$ och även Netscape sabbade det där med standarder för länge sedan...

[ 07 Juni 2002, 03:08: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jättebra.. Men tyvärr så är IE defacto standrad...

Jaha. Och?

Jaha och? Tror du seriöst att alla världen utvecklare kommer följa standarder? Dom gör det inte alls nu och jag tror knappast dom kommer göra det mer nu..

Även fast det suger..

Gillar Mozilla 1.0 som attan! Mycket rappare än RC versionerna!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Tror du seriöst att alla världen utvecklare kommer följa standarder? Dom gör det inte alls nu och jag tror knappast dom kommer göra det mer nu..

Jag vet att utvecklarna (Jag har jobbat som en i 4 år) längtar efter standarder så de slipper göra speciallösningar för olika browsers. Så om M$ kunde anpassa IE efter W3Cs standarder skulle en hel värld av webbutvecklare sucka lyckligt.

För det har alltid varit frågan om att specialanpassa projekten efter IE, inte tvärtom.

Nu har IE blivit störst p.g.a. av att den följer med Win. Inte p.g.a. av att den är en bättre browser.

DOM var M$ med och skapade. Följer dom det? Nä!
ECMA var M$ med och tog fram. Följer dom det? Nä!

Jag blir alldeles våt i byxan av alla standarder som Mozilla har och jag blir alldeles yr om jag visste att om jag följde standarder så skulle det funka i alla browsers.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Ehh.. Jo visst, men som webbutvecklare är det svårt att motivera en kund vars klienter kör med IE att ha en anpassning till en standard som endast Mozilla stödjer.. Även om man ska sträva efter det..

Jag har lärt mig den hårda vägen att det lönar sig att följa standarder. Men kan utveckla bra websidor som följer standarder som t.o.m. IE följer. Det man ska akta sig för är att göra websidor som enbart fungerar i IE, just för att den använder vissa icke-standardiserade tillägg. Som Mattias skriver vill webutvecklare (även jag är en) ha standarder. Det är skitjobbigt att behöva få en site att fungera i flera olika webläsare.

Jag vet hur det är att få massa mails i inboxen om att siten inte fungerar, på grund av webläsaren. Även om det är under 10 % som inte använder IE, så har de flesta av dem gjort ett aktivt val. Det har ofta visat sig att användare som gör medvetna val ofta är mer intresserade av vad du erbjuder (se bara på Mac). Det är därför viktigt att se till att dessa "få" kan komma åt sidan. Eller vill du att företag inte ska utveckla drivrutiner eller porta spel för Mac ? Samma sak.

Ciryon

Håller med, det vore fin fint om man som webbdesigner/utveckare kunde gå efter de standarder som finns. Trist nog kommer det inte att hända än på ett tag tack vare M$ som inplementerat browsern i alla operativsystem och därmed fyllt webben med sidor som inte stödjer browsers utom IE.

Hur som helst, Mozilla 1.0 är bäst! Hur snabb som helst, älskar den!
/S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-07 13:28

En tanke.

Någonstans är det väl utvecklarna som lagt grunden för det här genom att anamma Exploderns egenheter (egna taggar etc) vilket gjort Explodern styv i korken och fortsatt sin egen väg?

Skulle man från början kört standard hela vägen hade det inte varit något problem för då hade Exploderns egna grejor inte använts och därmed hade inte Explodern blivit uppmuntrad på det sätt den blivit/är.

Nåja. Jag ska lira Mozilla seriöst nu. Synd att det är så fula knappar (dropmenyer etc).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Nåja. Jag ska lira Mozilla seriöst nu. Synd att det är så fula knappar (dropmenyer etc).

Byt tema (a.k.a Skin) på den då.

Jag kör Modern. Klart snyggt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-07 15:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Nåja. Jag ska lira Mozilla seriöst nu. Synd att det är så fula knappar (dropmenyer etc).

Byt tema (a.k.a Skin) på den då.

Jag kör Modern. Klart snyggt.

Jag menade html-dropmenyer som den här nere där det står "Kör", submitknappar och sånt. Men det kanske ändras med themes?

(även så "Skapa inlägg" nu när jag är så nära den och allt, urk)

Mac OS: There is a known incompatibility between Mozilla and WebFree, a Control Panel commonly used to block HTML based ads. When using Mozilla , disable WebFree. (Bug 13982)

Och därmed är det uteslutet att använda Mozilla. För inte finns det bra inbyggd funktionalitet i browsern som dödar reklam?

WebFree

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sandebert:
För inte finns det bra inbyggd funktionalitet i browsern som dödar reklam?

Jo, men den är ganska väl dold i någon inställningsfil. Vet ej var dock men det vet säkert någon annan här.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-07 18:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sandebert:
Mac OS: There is a known incompatibility between Mozilla and WebFree, a Control Panel commonly used to block HTML based ads. When using Mozilla , disable WebFree. (Bug 13982)

Och därmed är det uteslutet att använda Mozilla. För inte finns det bra inbyggd funktionalitet i browsern som dödar reklam?

WebFree

urk! Den funka juh inte i X, går då fet-bort för mig.

Hjäääälp!

Jag har ju totalt missat en världshändelse.
Med de orden menar jag verkligen världshändelse.

För mig som arbetar inom IT, support, webbutveckling så är min miss en total gåta och pinsamhet. Får väll skylla på tidsbrist. "Känner mig välldigt dum" Vet ej men dock
så sprakar ju denna browser hästlängder i snabbhet m.m framför IE på min G4! REKOMENDERAS SKARPT!
Samtidigt så uppmanar jag andra att verkligen testa denna browser. I min åtanke ligge var finns luckorna, säkerhetshålen i denna browser? Finns dom?

Hmmmm.... David sök lite innan du utesluter att köra under X. Den finns ju på ovanstående länk. Vad är problemet? Berätta jag blir helt till mig för att kunna värva en anti IE anslutare till Mozilla!

Jag kör under X:et & det fungerar ypperligt.

[ 08 Juni 2002, 04:30: Meddelandet ändrat av: Johan Way ]

Snälla Apple kan vi få se denna browser som ett kompliment i OS X?

[ 08 Juni 2002, 03:57: Meddelandet ändrat av: deeway ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
[quote]quote:
[/quote]Jag har lärt mig den hårda vägen att det lönar sig att följa standarder. Men kan utveckla bra websidor som följer standarder som t.o.m. IE följer. Det man ska akta sig för är att göra websidor som enbart fungerar i IE, just för att den använder vissa icke-standardiserade tillägg. Som Mattias skriver vill webutvecklare (även jag är en) ha standarder. Det är skitjobbigt att behöva få en site att fungera i flera olika webläsare.

Jag vet hur det är att få massa mails i inboxen om att siten inte fungerar, på grund av webläsaren. Även om det är under 10 % som inte använder IE, så har de flesta av dem gjort ett aktivt val. Det har ofta visat sig att användare som gör medvetna val ofta är mer intresserade av vad du erbjuder (se bara på Mac). Det är därför viktigt att se till att dessa "få" kan komma åt sidan. Eller vill du att företag inte ska utveckla drivrutiner eller porta spel för Mac ? Samma sak.

Ciryon[/QB]

Jepp, självklart ska man försöka så mycket som möjligt!

Problemet är väl snarare just det att det är mer och mer utvecklare (även om vi inte har gjort det) som har övergivit andra läsare än WinIE.

Och i och med nya IE för X (som kommer senare i år) så har dom sagt att den ska följa mer och mer hur IE för Win beter sig.

Och i och med att IE skeppas med OS X och att dom flesta kör IE på mac.. Ja, du ser skräckscenariot..

Jag är pessimistisk. Tyvärr. Tror att M$ har vunnit kampen. Även om jag kommer fortsätta att göra sidor som fungerar lika bra på Mozilla som på IE..

Många bäckar små..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-09 13:56

Computer Sweden är den webbsida jag har mest problem med. Hur sjuttsiken är den kodad egentligen? Ser ut som skräp i de flesta webbläsare och är TRÖG! Stor, blaffig, enormt irriterande popupannons - två emellanåt - och annonser MITT I den redaktionella texten. Fläskig logga, för säkerhets skull med texten "ComputerSweden" också n (både hängslen och livrem).

Animerade annonser upptill, bannerannonser till höger (i dubbla rader). Flikar i två nivåer högst upp, länkar till vänster, länkar till höger och mitt i. Länkar och fetstilar lite här och där, liksom på måfå. Lång förstasida så man måste bläddra en bit. Plottrigt och rörigt. CS bryter mot ungefär samtliga Nielsen-riktlinjer.

[ 09 Juni 2002, 14:12: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Bevaka tråden