Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

80 iPodar stulna i Göteborg

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I morrse då jag satt i bilen och lyssnade på radion så nämndes att en affär på Avenyn i Göteborg hade haft inbrott, där ska ha stulits 80 iPodar. Mig veterligen så finns det troligen bara ett företag på Avenyn som säljer iPodar, dvs. MacForum. Kan någon bekräfta och berätta mer? OM det stämmer så kan det vara ett gott råd att ha ögonen öppna och hjälpa till att sätta fast de som bröt sig in i affären.

Kanske MacForum (?) själva publicerar serienummren så skulle det underlätta spårningen efter dom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-28 20:02

hmm... de får försäkringspengar för 80 iPods... klart de inte vill ha igen dem...

Ursprungligen av Jonaz:

hmm... de får försäkringspengar för 80 iPods... klart de inte vill ha igen dem...

Anar en viss ironi, men med tanke på hur höga självriskerna vanligen är på företagsförsäkringar och hur eländigt låg marginal det är på en iPod så tror jag nog att man föredrar att få tillbaka iPodarna.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-28 20:09

Nä men försäkringsbolaget vill det nog.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-28 20:17
Ursprungligen av onnyt:

Nä men försäkringsbolaget vill det nog.

Förmodligen kör de XP oxå...

Hmm, ingen som funderat på om det kan vara bra att sätta dit banditerna som snodde dem?

Ursprungligen av irrelogical:

Hmm, ingen som funderat på om det kan vara bra att sätta dit banditerna som snodde dem?

Trådskaparen?

Ursprungligen av Kristofer:

Trådskaparen?

Jag må vara naiv men jag trodde faktiskt att det speciellt hos macanvädare fanns något som vi hade gemensamt, dvs. vad som är rätt och vad som är fel eller om man så vill en något högre moral då det gället tjyverier typ inbrott - tydligen inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 20:57
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag må vara naiv men jag trodde faktiskt att det speciellt hos macanvädare fanns något som vi hade gemensamt, dvs. vad som är rätt och vad som är fel eller om man så vill en något högre moral då det gället tjyverier typ inbrott - tydligen inte...

Du är långt från naiv, det är klart att vi ska kolla om dom vill göra nåt åt det

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-28 21:00
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag må vara naiv men jag trodde faktiskt att det speciellt hos macanvädare fanns något som vi hade gemensamt, dvs. vad som är rätt och vad som är fel eller om man så vill en något högre moral då det gället tjyverier typ inbrott - tydligen inte...

Jorå, hög moral & en utpräglad känsla för rätt & fel. Dessutom uppfuckad av försäkringsbolag så från min sida får de gärna rulla ihop sig till en boll & brinna i helvetet.

Synd på Macforum dock.

Ursprungligen av Jonaz:

Jorå, hög moral & en utpräglad känsla för rätt & fel. Dessutom uppfuckad av försäkringsbolag så från min sida får de gärna rulla ihop sig till en boll & brinna i helvetet.

Synd på Macforum dock.

Det paradoxala är att få bolag tjänar lika mycket på brottslighet som försäkringsbolag. Utan brottslighet skulle det inte säljas lika många försäkringar....

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 17:10
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag må vara naiv men jag trodde faktiskt att det speciellt hos macanvädare fanns något som vi hade gemensamt, dvs. vad som är rätt och vad som är fel eller om man så vill en något högre moral då det gället tjyverier typ inbrott - tydligen inte...

Jag vet inte om jag litar mer på någon eller tror att någon har högre moralbara för att han/hon
använder Mac. Tyvärr så finns det nog lika mycket skumt folk bland macanvändare som hos andra....

Ursprungligen av Fredrik:

Jag vet inte om jag litar mer på någon eller tror att någon har högre moralbara för att han/hon använder Mac. Tyvärr så finns det nog lika mycket skumt folk bland macanvändare som hos andra....

Kan så vara... jag gör nog lite ( men bara lite fel ) i att tanken när jag resonerar så.. tanken finns där i och med att ingen tycks vilja skriva virus till MacOSX... ja en annan hederlighet finns kanske bland de som för många år sedan valde mac, vill gärna tro så. Möjligen beror virus skapandet på att de med PC är så dominerande bland datoranvändarna, och att vi med mac är så pass få i rellation till de som ännu inte har switchat. Ibland oroas jag över själva switchandet och OM det kommer att föra med sig det som ingen av oss vill bli drabbade av, dvs. virus.

Jag håller helt med dig Olle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 20:56

Klart att dom ska åka dit, arbetar med en fd Anställd på MForum ska kolla med den personen vad dom i GBG tänker/vill göra åt stölden.

/Tangen

Senast redigerat 2006-03-29 13:48
  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 22:06

Jag tror att självrisken är halva ersättningen i detta fallet. Antagligen är MacForum väldigt glada om de får tillbaka dem.

Det som också är trist är att de kommer kunna sälja dessa relativt lätt. Många är nog beredda att inte ställa frågor om kvitton om de får chansen att köpa en statuspryl som iPod billigt.

Vi lär nog inte se någon annons på de vanliga Mac-forumen om "- Vi har massor av iPod till salu, mycket billigt vid snabb affär"

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-03-28 22:30

Vore roligt om de skulle försöka sälja iPoddarna i denna tråden

Självrisken är sjukligt hög i sånna lägen vad jag vet.

Dessoutom - hur lyckades de ta sig in i butiken? Vore intressant att veta hur de hade tagit sig in och hur det hade gått till

Senast redigerat 2006-03-29 15:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 13:13

Dom har i alla fall haft inbrott, vill ni att jag ber dom att kommentera stölden?

Senast redigerat 2006-03-29 13:49
Ursprungligen av Tangen:

Dom har i alla fall haft inbrott, vill ni att jag ber dom kommentera stölden?

Gärna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 14:15

det är upp till dom, dom vet säkert redan om att tråden finns. den som lever får se

/Tangen

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-03-29 14:41

Vet inte om vi ska börja jaga annonser som verkar misstänkta, men jag råkade just ramla över den här:

http://www.blocket.se/vi/7693352.htm?ca=15_s

Verkar misstänkt billigt för helt nya iPod Nano samt inte ett ord om varför de säljs eller om kvitto finns. Vore intressant att veta hur många personen har, kan ju ha flera fast han anger 1 st 2Gb och 1 st 4 Gb.

Ursprungligen av gurne:

Vet inte om vi ska börja jaga annonser som verkar misstänkta, men jag råkade just ramla över den här:

http://www.blocket.se/vi/7693352.htm?ca=15_s

Verkar misstänkt billigt för helt nya iPod Nano samt inte ett ord om varför de säljs eller om kvitto finns. Vore intressant att veta hur många personen har, kan ju ha flera fast han anger 1 st 2Gb och 1 st 4 Gb.

Visst låter det skumt - men jag skulle vara försiktig innan jag mer eller mindre hängde ut personer så där.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-03-29 15:21
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Visst låter det skumt - men jag skulle vara försiktig innan jag mer eller mindre hängde ut personer så där.

Visst, du har rätt. Det var därför jag skrev att jag inte visste om vi skulle börja jaga annonser. Kanske borde ta bort länken. Ville mest ha någon annans åsikt på annonsen eftersom jag tyckte att det lät alldeles för billigt.

Om tjuvarna finns på detta forum så:
-Skrapa ihop pengar och köp eget!

Hej Allihopa,

Vi kan bekräfta att ett inbrott ägt rum hos oss.
Det uppskattas så klart att ni bryr er och är angelägna att tjyvvar sätts dit.
Angående säkerhet, stöldens omfattning, försäkringsfrågor etc så väljer vi att inte kommentera detta på ett internetforum. Skälen till detta förstår ni säkert.

Senast redigerat 2006-03-29 15:49

Hade jag gjort inbrott i macforum hade jag inte tagit ipodsen, utan datorerna.

Men det är sant som ni säger. Jävla dålig stil.

Ursprungligen av MakeMeRun:

Hade jag gjort inbrott i macforum hade jag inte tagit ipodsen, utan datorerna.

Förmodar att du egentligen menade att om du hade frestats av några av apples och Macforums produkter så hade du köpt dom istället

Ursprungligen av Olle@mac:

Förmodar att du egentligen menade att om du hade frestats av några av apples och Macforums produkter så hade du köpt dom istället

SItter på min nya intell 17" så ^^

Bevaka tråden