Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.1.5 släppt!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är dags för nästa OS X-uppdatering. Apple släppte precis version 10.1.5 via mjukvaruuppdateraren. 10.1.5-uppdateringen väger in på hela 22.4MB och nyheterna är:

"Uppdateringen till Mac OS X 10.1.5 innehåller förbättringar av Mac OS X-programmens tillförlitlighet, liksom för säkerhet och nätverksfunktioner. Uppdateringen ger även stöd för PC Card-enheter för seriell kommunikation och utökat stöd för externa enheter. Bland förbättringarna märks följande:

Stöd för externa enheter:
– Utökat stöd för nya digitalkameror från Canon.
– Förbättrat stöd för FireWire-utrustade Nikon-kameror.
– Utökat stöd för SmartDisk, EZQuest och inspelningsenheter från LaCie.
– Förbättrat stöd för MO-enheter.

Programförbättringar:
– Mail och Sherlock är stabilare.
– E-brev bevaras på rätt sätt när du bygger om brevlådan Utkast.
– Stöd för maskinvaruaccelerering för 2D och QuickTime för Rage Pro.
– Uppdaterade Carbon-program kan använda sig av kantutjämningsteknik från Quartz för högkvalitativ textpresentation.

Nätverks- och säkerhetsförbättringar:
– Förbättringar för nätverksarbete via AFP vid anslutning till flernivåkataloger på Windows NT-servrar.
– Viktiga förbättringar för filsökning på lokala och externa skivor.
– Inkluderar en generisk PC Card-drivrutin som ger stöd åt en mängd PC Card-modem.
– Mail-konton kopplar ner anslutningen som indikation på att SSL-kryptering inte stöds av e-postservern.
– Inkluderar Säkerhetsuppdatering april 2002.

WebDAV-förbättringar:
– Effektivare iDisk-anslutning och filnavigering.
– Möjligt att ansluta till iDisk med förvalda DNS-inställningar för AirPort.
– Stöd för att lägga WebDAV-skivor på skrivbordet från http-portar som inte är standard.

Förbättringar för asiatiska språk:
– Viktiga uppdateringar för koreansk inmatningsmetod, vilket är särskilt viktigt för AppleWorks.
– Programmen Internetanslutning och AirPort har fått kinesiska och koreanska språkversioner."

Förbättringar? Försämringar? Tala ut nedan...

[tack till medlem [b]nixon[/b] som var allra kvickast med denna nyhet]

[ 05 Juni 2002, 01:46: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Vissa av oss körde 10.1.5 redan i förra veckan...

Datorerna på AppleStore Miami hade 10.1.5 installerat upptäckte vi.

Vad hände med alla mina diskar ??

- Slice -

Körde uppdateringen hemma på iMacen. Märkte ingen större skillnad de få minuter jag han testa det.
Allt flöt på fint inga som helst problem. Det enda program som reagerade direkt på uppdateringen vad Norton. Den tyckte att jag borde kolla i fall Norton också släppt en uppdatering.

Annars är det lungt.

Tänkte ta ner den här på jobbet nu... oj vad sakta det går! Fasen 9600 modem hade gått snabbare eller om alla andra slutar ladda ner den så jag kan få den snabbare så vore det bra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Tänkte ta ner den här på jobbet nu... oj vad sakta det går! Fasen 9600 modem hade gått snabbare eller om alla andra slutar ladda ner den så jag kan få den snabbare så vore det bra.

Förlåt.. Ska genast avbryta min nedladdning..

Mattias!

Det går inte att ha fler diskar i en iMac, därför har du inte stött på problemen.

Din dag som servicetekniker kommer att bli välldigt jobbig, räkna med det!

Släng dig på telefonen och ring alla som har fler än en disk i sina maskiner och säg åt dom att vänta med uppdateringen!

- Slice -

Hehe!

Det vara bara att köra en fsck -y så löste det sig!

Tack och lov!

- Slice -

Ringde Apple Partner Support för att kolla om de hade nån aning.
Skönt att veta att de får uppdateringen samtidigt som oss. De har alltså inte suttit med den en vecka för att testa och lära sig.

Deras råd är följade.
1) Start i target disk mode mot en annan dator. (Oj alla som har Apple datorer har väl alltid två eller hur?)

2) Flytta diskarna rent fysiskt till en annan maskin. (Oj alla som har Apple datorer har väl alltid två eller hur? Speciellt likadana)

Vad säger Slice? Provade du detta innan du körde det enkla fsck?

Jag orkar inte ens bli arg. Det är bara en ren katastrof. Att de inte säger kör Single User Mode. Kör fsck. Är det inte det som Single User Mode är till för?
När ska Apple Supporten lära sig OS X?

Tack, Insulin, jag märkte en liten skillnad. Men fler måste hjälpa mig.

[ 05 Juni 2002, 09:20: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Uppgraderade min iBook smärtfritt. Jag blev väldigt glad när jag läste "Stöd för maskinvaruaccelerering för 2D och QuickTime för Rage Pro." eftersom det betyder ett klart lyft för oss som sitter med just Rage Pro-grafikkretsar. Min första uppfattning är att det mycket riktigt är snabbare också, men det är väldigt subjektivt. Men MOSR har testat också:

Among other highlights, 10.1.5 includes hardware accelerated drivers for 2D and QuickTime functions on ATi Rage Pro hardware, a long dreamed-for improvement but lacking the 3D acceleration users were also hoping for. Regardless, this update will bring major changes to users of the original iBooks, iMacs, Beige PowerMac G3s, Powerbook G3 Wallstreets, and PBG3 Lombards. Hardware accelerated 2D and QuickTime alone are vital features that will enable virtually all of the everyday needs of users owning these systems.

In reality, modern applications requiring hardware 3D acceleration demand far in excess of what any 64-bit ATi product ever attained. Even the most basic and common of modern 3D games, Quake III, requires at least a 16MB Rage 128 PCI for any meaningful gameplay. Today´s performance leaders, the ATi RADEON 8500 and nVIDIA GeForce 4 Titanium, put out tens of times more memory bandwidth and textured pixels per second than anything Mac OS X doesn´t bother to support. So while there are compromises that will inevitably rub some users of older systems the wrong way, in reality what we´ve received so far is a pretty good package.

And 10.1.5 really shows that...on an original tangerine iBook with a 300MHz G3 processor, 96MB of memory, and an ATi Rage Mobility 4MB graphics accelerator on a 2X AGP bus, the performance difference was dramatic. Even common tasks like startup were clearly faster by a few seconds, and high-demand functions like full-screen video at 800x600 were a world apart from just fifteen minutes before, running system 10.1.4.

Kudos, Apple, you plugged one of the most glaring holes in the OS X battleship. Now knock ´em dead with the economical eMac, and some really powerful new desktops this summer.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-05 16:51

Körde 10.1.5 på min blåbärs iBook idag och jag måste säga att hastighetsskillnaden känns dramatisk, den känns nästan som en TiBook just nu , nu slippar man boota om till 9:an för att se Quicktimefilmer och findern känns också kvickare. Bra jobbat av Apple! Först QT6 preview och sedan det här...det är nog min bästa dag på mycket länge

[ 05 Juni 2002, 16:52: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 19:15

Har installerat 10.1.5 har dock inte märkt någonting speciellt. Jag har två diskar och det fungerade bra ändå. Ingen hastighets skillnad har jag märkt, använder en QS 933.a

Har installerat 10.1.5 och kört hela dagen som vanligt. Kör också med QT 6 preview.

Inga incidenter att rapportera. Flyter på bra.

  • Medlem
  • 2002-06-06 00:23

Hmm den enda tabben i var att min ändrade Login-panel har blivit helt förändrad skumt den måste ha ändrat i filerna på nått vis…men det ordnar la sig!! :rolleyes:

10.1.5 uppgraderingen är borta! När jag skulle köra software update på en PB 550 med 10.1.4 så kom den inte upp som ett alternativ. Går man in på apples sida så kan man ladda ner den där fortfarande. Är det någon som har hört något om detta?

Pratade med min pappa idag och han sa att han inte kunde tanka ner 10.1.5 för att den inte fanns. Jag trodde det berodde på att han kör svenskt, men detta är alltså inte fallet?

  • Medlem
  • 2002-06-08 20:17

Systemuppdateringarna släpps samtidigt för alla språk.

1
Bevaka tråden