Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 Sawtooth 350Mhz startar ej...tror jag..

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 21:54

Hej!

Har en PowerMac G4 350Mhz (Sawtooth). Den har tydligen ett Geforce 2 grafikkort. Jag skulle koppla in min Daewoo 15" Pc-skärm när jag lade märke till att kontakten såg likadan ut på graffikkortet som på skärmens kontakt. Så jag tänkte att "jaja då passar det väl" och satte dit kontakten.

Och kopplade in min Creative mus och mitt pc-tangentbord. Startade datorn. Den gröna lampan tänds och fläktarna går igång och det där Mac-ljudet "Dååååån" hördes. Men sen händer det inget. Hårddiskarna är pc hårddiskar som ej är macformaterade. Och det sitter 2st 128mb stickor i den. Skärmen har en tvåfärgslampa som visar när den är på och av. Den lyser rött när den är av och grönt när den är på (får signal från grafikkortet).

Den skiftar aldrig om till grönt. Vad är fel på min dator? Behöver jag skärmadapter trots att kontakten passar? Är det något som är sönder på datorn? Inga fel-ljud hörs.

Här är bild på grafikkortets kontakt och på sladdens kontakt:

Grafikkort:

Skärmsladden:

har även testat att ta ut ett minne och en hårddisk och försöka starta utan mus o t-bord.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 21:59

Har det fungerat innan med det grafikkortet? Har du provat att stoppa i en skiva i datorn, starta om och hålla ner C under uppstart för att få den att starta från CDn?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 22:03
Ursprungligen av Scumpi:

Har det fungerat innan med det grafikkortet? Har du provat att stoppa i en skiva i datorn, starta om och hålla ner C under uppstart för att få den att starta från CDn?

Jag har aldrig haft igång den tidigare. Köpte den för 800kr av en polare för att det saknades minne och hd i den. Jag har fixat fram minne o hd nu. jag hade i en OSX Tiger cd men jag vet inte om den är universal. Det verkade inte fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 22:29

Okay... Du fick inte med några systemåterställningsskivor när du köpte datorn av din kompis? På dem ligger det oftast alltid ett OS, eller så följde det med ett, annars så finns det att köpa både begagnat och nytt.

Vet du förresten om grafikkortet är kompatibelt med den datorn? Annars kan det bli väldiga problem, bara för att det passar så behöver det inte funka... Men jag tror nog att du får lite mer liv i datorn om du får igång den via en CD.

Har din Powermac DVD-spelare?

  • Medlem
  • 2006-03-27 22:44

Men... har du PC-diskar i den som inte är formaterade har du ju inget fungerande system och kan därför inte starta. Som redan sagts så är det ju inte säkert att Geforce 2-kortet funkar som det är, det är inte original till den modellen, men det finns macvarianter av det kortet (och en hel del PC-geforcekort går att flasha om till att funka i Mac). Du måste nu hitta en CD med rätt OS på och starta från den, först då kan du se om ditt kort funkar. Om det inte funkar så får du ingen bild och måste ha ett annat grafikkort som tillåter dig att formatera diskarna och installera ett fungerande system - först därefter kan du isf försöka flasha grafikkortet, om det behövs.

(ursäkta om jag upprepat en del som redan sagts)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 23:20

Tänkte precis säga det... Tiger (10.4.x) ligger på DVD skiva original, men fanns (finns?) att köpa som CD för en högre kostnad. Jag kan råda dig till att ta ett lägre OS, 10.2.x eller kanske rent av 9.x att testa med. Får du ingen bild av det så är inte grafikkortet kompatibelt och då får du leta efter ett som passar... Massor med upprepningar här, men man måste ju börja från början...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 02:06

skärmen reagerar inte alls när man slår på datorn....

Ursprungligen av Elajtenworld:

skärmen reagerar inte alls när man slår på datorn....

Det gör den inte på grund av att startprocessen inte har kommit till det skedet ännu (grafikkortet väntar fortfarande på signal från processern m.m.). Minnet räcker bra till att bärja med - nema problema - även om 1-1,5 GB aldrig är fel (max i din burk). Om du inte har satt i grafikkortet själv alldeles nyss skall det säkert också fungera utan problem.

Som redan har nämnts ovan har du inget fungerande operativsystem och måste därför starta från en cd (eller dvd som din modell bör ha inbyggt). Kolla med din kompis om han inte har några skivor liggande. Din modell kom med antingen OS 8.6 eller 9.0 i original, men alla versioner av OSX fungerar också.

Tänk bara på att systemet antingen måste vara till just din datormodell eller ett generellt "butikssålt" system ("boxed", "retail" etc). Du kan alltså INTE använda dig av skivor som någon kompis fick tillsammans med sin iBook, PowerMac G5 etc.

När du har fått tag på system-cdn/dvdn kan du gärna återkomma hit med frågor och tips om formatering, partitionering, installation m.m. Mycket finns också att tillgå om du gör en sökning på forumet.

Själv har jag modellen som kom alldeles innan din burk (PM G4 "Yikes" med PCI-grafik, 350 MHz, 768 MB RAM, 40 + 120 GB HD) och kör OS 9.2.2 och 10.3.9. Rullar på helt ok med tanke på sin ålder (sju år nu i höst).

Man kan göra en hel del kul med Sawtooth-modellen när det gäller uppgraderingar av CPU och grafik. Läs mer på www.lowendmac.com som skriver om Sawtooth här

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 12:32
Ursprungligen av johan_tanying:

Det gör den inte på grund av att startprocessen inte har kommit till det skedet ännu (grafikkortet väntar fortfarande på signal från processern m.m.). Minnet räcker bra till att bärja med - nema problema - även om 1-1,5 GB aldrig är fel (max i din burk). Om du inte har satt i grafikkortet själv alldeles nyss skall det säkert också fungera utan problem.

Som redan har nämnts ovan har du inget fungerande operativsystem och måste därför starta från en cd (eller dvd som din modell bör ha inbyggt). Kolla med din kompis om han inte har några skivor liggande. Din modell kom med antingen OS 8.6 eller 9.0 i original, men alla versioner av OSX fungerar också.

Tänk bara på att systemet antingen måste vara till just din datormodell eller ett generellt "butikssålt" system ("boxed", "retail" etc). Du kan alltså INTE använda dig av skivor som någon kompis fick tillsammans med sin iBook, PowerMac G5 etc.

När du har fått tag på system-cdn/dvdn kan du gärna återkomma hit med frågor och tips om formatering, partitionering, installation m.m. Mycket finns också att tillgå om du gör en sökning på forumet.

Själv har jag modellen som kom alldeles innan din burk (PM G4 "Yikes" med PCI-grafik, 350 MHz, 768 MB RAM, 40 + 120 GB HD) och kör OS 9.2.2 och 10.3.9. Rullar på helt ok med tanke på sin ålder (sju år nu i höst).

Man kan göra en hel del kul med Sawtooth-modellen när det gäller uppgraderingar av CPU och grafik. Läs mer på www.lowendmac.com som skriver om Sawtooth här

men borde inte skärmen starta och visa en grå bild med en vit macsymbol på att den ej har en hårddisk eller saknar systemmapp eller nåt? Den kan väl inte bara vara svart utan tecken på att fungera??

kan man koppla in ett pc-tangentbord i usb och använda sig av det direkt eller det kommer inte att gå kanske?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-28 17:36
Ursprungligen av Elajtenworld:

men borde inte skärmen starta och visa en grå bild med en vit macsymbol på att den ej har en hårddisk eller saknar systemmapp eller nåt? Den kan väl inte bara vara svart utan tecken på att fungera??

Inte om inte grafikkortet är Mac-kompatiblet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 18:50
Ursprungligen av Gunnar B:

Inte om inte grafikkortet är Mac-kompatiblet.

F.A.K.K också då.....>=(

Här kommer bilder på grafikkortet urmonterat och monterat. Går det att se på kortet vad det är för ett kort?

Grafikkort ovansida:

Grafikkort undersida:

Grafikkort kontakter:

Monterat i datorn:

Senast redigerat 2006-03-28 19:44

Jo, det kortet är gjort för Mac. Observera ADC-kontakten.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 00:20

Hittade lite mac grejor på vinden idag. Däribland en orginal OS 8 skiva. Stoppade i denna i datorn och tryckte igång den. Först hände inget, sen slog lampan på skärmen om från rött till grönt och en grå bild dök upp på skärmen, sen hände inget mer. Efter 1 minut eller nåt så krafsade det till från diskarna och dvd:n varvade upp som fan. Och då dök det upp en mapp mitt på skärmen som blinkade mellan frågetecken och en OS symbol (de dubbla ansiktena i mörk och ljusblå färg). Sen hände det inget på 2-3 minuter. Sen dök det upp två knappar, en till vänster med en pil som gick som en cirkel (antagligen "restart"-knapp) och en med en pil som pekade höger och datorns vanliga pekare övergick från den svartvita armbandsklockan till den svarta pilen längst upp till vänster. Sen hände inget mer. Mitt usb-pc tangentbord och pc-usb-mus fungerade inte under OS 8.

G4 kräver 8.6 och förmodligen en med diverse tillägg så det måste vara det 8.6 som Sawtooth levererades med inte en generisk 8.6

  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 12:58
Ursprungligen av DrBoar:

G4 kräver 8.6 och förmodligen en med diverse tillägg så det måste vara det 8.6 som Sawtooth levererades med inte en generisk 8.6

jaha (surt) kommer mitt pc-usb-t-bord och pc-usb-mus att funegera då?

1
Bevaka tråden