Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela mapp mellan XP & Tiger ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-17 11:09

Nu pratar vi basic nätvärkskunnande här, något jag aldrig varit bra på *host*

Jag vill ha en mapp på tjejens PC och en mapp på min iBook som vi kan slänga saker till varandra i hur som haver. Vi delar mellan Airport Express. Hur gör vi?

Hälsn.
/Fredrik

På Macen slå på Personlig Fildelning. Be henne ansluta med smb://ditt.ip.nummer
Hon kommer då landa i din Delat mapp, där kan hon lägga saker i Brevlådemappen.

På XP får du fråga någon annan... jag kan inte beskriva det riktigt. men höger klicka på en mapp du vill dela ut och följ instruktionerna eller så....
Från macen anslut med smb://henns.ip.nummer

  • Medlem
  • 2006-03-19 09:35

Hmm..

Ursprungligen av Mattias Hedman:

På Macen slå på Personlig Fildelning. Be henne ansluta med smb://ditt.ip.nummer
Hon kommer då landa i din Delat mapp, där kan hon lägga saker i Brevlådemappen.

På XP får du fråga någon annan... jag kan inte beskriva det riktigt. men höger klicka på en mapp du vill dela ut och följ instruktionerna eller så....
Från macen anslut med smb://henns.ip.nummer

Då ska vi se...eh....hur gör man alltså för att hon alltid ska se mappen som jag har utdelad + att hon även kan lägga saker i denna. Vi vill alltså ha en mapp på våra skrivbord där vi hejdlöst kan slänga över och dela saker

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-03-27 17:01

Njää..vill inte!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

På Macen slå på Personlig Fildelning. Be henne ansluta med smb://ditt.ip.nummer
Hon kommer då landa i din Delat mapp, där kan hon lägga saker i Brevlådemappen.

På XP får du fråga någon annan... jag kan inte beskriva det riktigt. men höger klicka på en mapp du vill dela ut och följ instruktionerna eller så....
Från macen anslut med smb://henns.ip.nummer

Njääää...vill inte fungera. Gjorde som du skrev på Macen. Gick sen in i hennes dator och försökt skriva det du sa, både i browsern och i "kör"-rutan. Funkar inte.

Nåt jag missat att göra på henns PC eller min Mac? Vi kör med AirPort som sagt...

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-27 17:29
Ursprungligen av Nifo:

Njääää...vill inte fungera. Gjorde som du skrev på Macen. Gick sen in i hennes dator och försökt skriva det du sa, både i browsern och i "kör"-rutan. Funkar inte.

Nåt jag missat att göra på henns PC eller min Mac? Vi kör med AirPort som sagt...

/Fredrik

På windows-burken ska du skriva \\macens-ip-nr i kör-rutan för att ansluta.

  • Medlem
  • 2006-02-17 12:55

Skapa mappen på tjejens dator, (högerklicka > ny mapp;) sedan högerklickar du på mappen och väljer "dela ut" (eller vad det nu står).

Från ibooken slipper du enklast dit genom att klicka på din desktop, välj Go i menyn, sen network. Då kommer nätverket upp i ett fönster. Där torde din tjejs workgroup/nätverksnamn synas. Klicka på den och där finns nu eran mapp. Förutsätter dock att ni har fildelning aktiverad på båda datorerna som herr Mattias hänvisade till här tidigare.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2006-02-17 13:01

Vi ska testa detta. Måste bara få tillbaka min lilla iBook från rep.
Tack för hjälpen!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-02-17 13:02

Vi ska testa detta. Måste bara få tillbaka min lilla iBook från rep.
Tack för hjälpen!

/Fredrik

Ps. En annan grej som vi ej testat innan...om vi skickar saker till varandra, låt säga via MSN - kommer filerna då gå via någon server, eller kan vi skicka direkt? Det är ju också en lösning...
Ds.

filöverföringar med MSN är hopplöst, även fast man kan ansluta till varandra så går det via servern allt som oftast.

I windows. Högerklicka på Nätverksplatser, välj "anslut nätverksenhet" och fyll där i informationen för att nå din utdelade mapp ( t.ex. 198.167.0.13/Delat) samt välj en enhetsbeteckning som mappen skall få i windows. När det är klart så har windows en ny enhet i stil med iMac ( Z: ).

På macen så klickar du dig till konton (under systeminställningar), väljer ditt konto. går till fliken startobjekt och drar dit mappen du har på ditt skrivbord (förutsatt att du anslutit till windows utdelade mapp)

  • Medlem
  • 2006-03-27 17:05

Provade nu att ändra till Windows fildelning, men det fungerar ändå inte..

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-03-27 17:47

jo...samt slash mitt namn väl?

Ska testa igen. Nåt annat som kan vara haken?
Ska man köra personlig, .- eller windowsdelning?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-03-27 17:51

Nej. Funkar inte. "Finns inte sådan mapp" bla bla... =(

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-28 13:27
Ursprungligen av Nifo:

Nej. Funkar inte. "Finns inte sådan mapp" bla bla... =(

/Fredrik

Har datorerna kontakt med varandra då? Prova pinga macen från pcn och tvärtom.

  • Medlem
  • 2006-03-28 18:27

Nej...de kanske inte har det. Den hittade ju inte iBooken. I vilken ände börjar vi då? Vi kör via AirPort Express. Firewall på hos Macen och på PC'n (via ZoneAlarm).

/Fredrik

Jag vet inte om detta kan hjälpa men så här har jag gjort för att alltid ha tillgång till utdelade mappar i XP och OS X
1. Tilldelade båda datorer fasta IP-adresser i routern (t.ex. 192.168.0.X och 192.168.0.X)
2. Delade ut en mapp i XP och startade Windows-delning i OS X
4. Ställde in brandväggen i XP (McAfee) att släppa igenom iBookens IP-adress
5. Tryckte äpple+K i Finder och skrev in smb://192.168.0.X (XP's IP-adress)
6. En inloggningsruta kom upp där jag angav XP's användarnamn och lösenord och sparade dessa i nyckelringen.
7. Mappen som jag delade ut i XP poppade upp och lade sig på OS X-skrivbordet
8. I XP valde jag att skapa en ny nätverksplats och skrev in Macens IP-adress (\\192.168.0.x\user)

Detta fungerar väldigt bra ifrån min iBook men jag upplevde ganska slö hastighet när jag arbetade med XP.
Så jag testade ett nytt tillvägagångssätt. Stängde av Windows-delning på iBooken och startade istället ftp-tjänsten. Sen skapade jag en ny nätverksplats i XP och använde iBookens IP-adress (ftp://192.168.0.1/user). Detta gjorde susen och nu flyttar jag filer med full hastighet. Snabbast går det ju att ansluta båda datorerna till routern med kabel eftersom AirPort bara fixar 54 Mbit/s.

Man kan gå till väga på ytterligare ett sätt där man i ett Finder-fönster väljer Nätverk och snällt väntar på att namnet på Windows-nätverket ska dyka upp. Välj det och klicka på anslut. Samma inloggningsruta som ovan nämda dyker upp och vips är du på rätt köl...

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon...

  • Medlem
  • 2006-03-29 07:53

sista exemplet..

Hej!

Det där sista exemplet du skrev, vad kräver det för inställningar på Macen och PC'n?

/F

..."Man kan gå till väga på ytterligare ett sätt där man i ett Finder-fönster väljer Nätverk och snällt väntar på att namnet på Windows-nätverket ska dyka upp. Välj det och klicka på anslut. Samma inloggningsruta som ovan nämda dyker upp och vips är du på rätt köl..."

jag kan förtydliga lite...

1. Kör den där guiden i XP som heter något i stil med "Network Setup Wizard" om du inte redan gjort det. Du kommer att behöva starta om datorn.
2. När detta är gjort öppnar du ett Finder-fönster. I vänstra kolumnen finns en jordglob. Markera denna. Efter ett tag dyker en lista med tillgängliga nätverk upp. (Ge det lite tid...)
3. Markera den mapp med namnet som du döpte nätverket till i XP. (I mitt fall MSHOME)
4. I nästa kolumn dyker sedan Windows-datorns namn upp som ett alias. Markera detta och du får upp en ikon som du kan välja att ansluta med.
5. Det ska komma upp en inloggningsruta där du anger användarnamnet och lösenordet till ditt konto i XP. Spara dessa i Nyckelringen så slipper du få upp inloggningsrutan igen.
6. En ruta ska komma upp där du kan välja vilken mapp du vill ansluta till. Denna mapp kommer att lägga sig på skrivbordet i OS X och öppnas automatiskt. Däri ligger filerna du vill åt på Windows-datorn...

Jag föreslår att du använder dig av ftp-exemplet i XP som jag nämnde tidigare i. Men det kanske varierar beroende på routertyp. För mig fungerar det klockrent. Det går snabbare än att vänta på att din Mac ska dyka upp i XP's Utforskare under Nätverk.

Lycka till!

Senast redigerat 2006-03-29 15:58
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-12 12:40

User anonumous

Ursprungligen av Bodhisattva:

Jag vet inte om detta kan hjälpa men så här har jag gjort för att alltid ha tillgång till utdelade mappar i XP och OS X
1. Tilldelade båda datorer fasta IP-adresser i routern (t.ex. 192.168.0.X och 192.168.0.X)
2. Delade ut en mapp i XP och startade Windows-delning i OS X
4. Ställde in brandväggen i XP (McAfee) att släppa igenom iBookens IP-adress
5. Tryckte äpple+K i Finder och skrev in smb://192.168.0.X (XP's IP-adress)
6. En inloggningsruta kom upp där jag angav XP's användarnamn och lösenord och sparade dessa i nyckelringen.
7. Mappen som jag delade ut i XP poppade upp och lade sig på OS X-skrivbordet
8. I XP valde jag att skapa en ny nätverksplats och skrev in Macens IP-adress (\\192.168.0.x\user)

Detta fungerar väldigt bra ifrån min iBook men jag upplevde ganska slö hastighet när jag arbetade med XP.
Så jag testade ett nytt tillvägagångssätt. Stängde av Windows-delning på iBooken och startade istället ftp-tjänsten. Sen skapade jag en ny nätverksplats i XP och använde iBookens IP-adress (ftp://192.168.0.1/user). Detta gjorde susen och nu flyttar jag filer med full hastighet. Snabbast går det ju att ansluta båda datorerna till routern med kabel eftersom AirPort bara fixar 54 Mbit/s.

Man kan gå till väga på ytterligare ett sätt där man i ett Finder-fönster väljer Nätverk och snällt väntar på att namnet på Windows-nätverket ska dyka upp. Välj det och klicka på anslut. Samma inloggningsruta som ovan nämda dyker upp och vips är du på rätt köl...

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon...

När jag testa FTP-alternativet som du beskriver så får jag felmeddelandet 530 User anonymous unknown. i XP..

Prova att ladda ned till exempel FileZilla ftp-klient till XP. Installera det. Och anslut till OS X genom att skriva in macens IP-adress. Användarnamnet är ditt OS X-namn och lösenordet är det du använder för att logga in med i OS X. Då får du full tillgång till ditt användarkonto

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-12 13:04

Klart!

Det funka hur bra som helst, tusen gånger pålitligare än windows delningen vad det verkar
Tackar!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 11:04
Ursprungligen av Nifo:

Nej...de kanske inte har det. Den hittade ju inte iBooken. I vilken ände börjar vi då? Vi kör via AirPort Express. Firewall på hos Macen och på PC'n (via ZoneAlarm).

/Fredrik

Prova att tillfälligt stänga ned ZoneAlarm och OSX brandvägg och se om det funkar då.

1
Bevaka tråden