Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla upp via Airport till en PC-router?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag ställer sällan frågor på forum om jag verkligen inte vet själv, men tro mig jag har verkligen luskat runt efter ett svar på den här!

Här är mitt aber:
Jag har en G4 Titanium med Airportkort (äldre modellen, tror det är 11 mbit) och kör OSX 10.3.9 med alla mjukvaruuppdateringarna.
Jag försöker koppla upp mot en router (LevelOne WBR-3406TX) som jag har tillsammans med dom jag bor med. Nyckeln är krypterad med 40(64)-bitars hex, men får svaret att det uppstår ett error.

Nyckeln är, och måste tydligen vara, tio tecken långt. Jag har försökt knepet som står på apples supportsida att skriva in ett dollartecken ($) innan, då det tydligen ska lura routern att acceptera lösenordet, men då kan jag inte ens trycka på OK eftersom nyckeln är för lång!

Det står även på apples supportsida att man, när man väljer wep-nyckel, gör det enklast för sig att välja en med endast fem tecken, men det låter inte routern mig göra.

Routern verkar inte vara inställd på att använda MAC-adresser och jag vet att mina nätverksinställningar är okej.

Min fråga är alltså, vad kan jag ha missat?

Jag har funderat på att försöka använda WPA istället, men det vet jag inte hur man ställer in på mina kompisars PC:ar eller om mitt nätverkskort och/eller min operativsystemsversion stödjer det.

Jag har även kollat runt i forumet och läst liknande trådar utan att hitta svaret, men om jag har missat någon så får ni gärna peka mig dit!

Testa att som trådlös säkerhet välja "WEP-lösenord" istället för hex. Då borde dollartecknet fungera.

Jag har testat det men då blir OK-knappen inte aktiverad, dvs den är grå och går inte att trycka på...

1
Bevaka tråden