Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips: Miglias "TVmini" eller Elgatos "EyeTV for DTT"?

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller på att kasta ut DVD- VHC-spelare samtidigt som analognätet kommer släckas snart i Uppsala. Nya lösningen blir en MacMini (DVD-film via Frontrow), men sen behöver jag en bra digitalTV-mottagare. Detta är mina önskemål:

1. Behöver inte ha kortplats - nöjer mig med gratiskanalerna.
2. Fjärrstyrning i soffan.

Två alternativ har jag kollat på.
elgatos EyeTV DTT eller miglia's TVMini.

Vilken ska man köpa?!

* Priset är typ det samma - 1000:- plus moms.
* Liknande fjärr.
* Samma software - EyeTV 2.

Fundering:
*Fjärrmottagningen på TVmini:n om den sitter på Mini:n baksida i TV-bänkhyllan? Elgatos lösning med en lite låda + USB-sladd kan ju stå ovanpå/ vid sidan om Mini:n.
*Klarar någon av dom marksänd HDTV när det kommer (till sommaren)?

Brainstorm efterfrågas!

Ursprungligen av morgan_a:

Sant, men den är dyr. Jämförelse mellan andra två vore intressant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-28 12:26

Isn't this only for the American broadcast format?

Ursprungligen av morgan_a:

That was what I got when I was researching digital T.V. for the Mac. The TVMini is Euro-friendly.

El Gatos programvara är sjukt bra i vilket fall. Hårdvaran är förmodligen nästan samma sak, men El Gatos är snyggare och smidgare. Kör på El Gato!

Ursprungligen av Christopher Anderton:

El Gatos programvara är sjukt bra i vilket fall. Hårdvaran är förmodligen nästan samma sak, men El Gatos är snyggare och smidgare. Kör på El Gato!

EyeTV 2 ingår i Miglia också, i alla fall om man köper den på AppleStore.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

El Gatos programvara är sjukt bra i vilket fall. Hårdvaran är förmodligen nästan samma sak, men El Gatos är snyggare och smidgare. Kör på El Gato!

Är den verkligen det? Migalias lösning är ju liten som ett USBminne. Samma programvara som sagt...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 11:30

Jag har inte testat någon av dem, men jag lutar åt Miglia. Den är enligt mig, i rak motsats till vad Christopher skriver, snyggare och smidigare. Dessutom är det väl en nyare produkt?. De levereras med samma programvara så det som möjligtvis skulle förändra min uppfattning är om tester visar att bildkvalitén skiljer sig åt.

Hur bra funkar det rent allmänt att ta emot en flätad PAL-bild (576i @ 50 Hz) och skicka ut den till en LCD i 1280x864 @ 60 Hz? Nån som vet?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 11:41

På Miglias site fanns en FAQ där man kan läsa följande:

Citat:

Q: Does TVMini support HDTV broadcasts?
A: Yes. A fairly powerful Mac is required to watch HDTV programs.

Det tycker jag är lite intressant...

Jag kom på en fråga som jag inte funnit svar på: Om sändningen har 5.1-ljud, kan man då få ut det via datorns optiska utgång för att njuta fullt surroundljud via förstärkaren?

  • Medlem
  • 2006-03-24 13:54
Ursprungligen av Mattias Malm:

På Miglias site fanns en FAQ där man kan läsa följande:

Det tycker jag är lite intressant...

Jag kom på en fråga som jag inte funnit svar på: Om sändningen har 5.1-ljud, kan man då få ut det via datorns optiska utgång för att njuta fullt surroundljud via förstärkaren?

Eyetv2 på Elgatos egna produkter kräver dual G5 eller dual core intel för HDTV enligt www.elgato.com

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 16:09
Ursprungligen av Dei:

Eyetv2 på Elgatos egna produkter kräver dual G5 eller dual core intel för HDTV enligt www.elgato.com

Det bådar ju gott eftersom mina funderingar går kring en Mac Mini Core Duo som TV-data. Frågan är om SVT och 4:an kommer säna HDTV i ett fungerande format som fria kanaler...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 13:22

Jag funderar också på någon typ av inspelning till macen. Jag har dock kabeltv från comhem och funderar över om någon av ovannämnda kan ta spela in via en antennsladd från min digital-tv mottagare? Det är väl inte den bästa lösningen kvalitetsmässigt men skulle det fungera i avvaktan på något bättre (och dyrare)?

Mvh

Christian

Jag har en Elgato Eyetv DDT & har använt både Eyetv och Eyetv2. Körde fram till feb/mars på Mac Mini 1.42 - det funkade bra och kör idag på en Mac Mini Intel Duo och funkar mycket bra...
Jag skulle klart köpa en TVMiniHD när det kommer HDTV då PAL utsändningens kvaliten är sådär, den ger en ganska oskarp bild på en stor plasma/lcdtv.

Ursprungligen av thomasnetboy:

Jag skulle klart köpa en TVMiniHD när det kommer HDTV då PAL utsändningens kvaliten är sådär, den ger en ganska oskarp bild på en stor plasma/lcdtv.

Fast den är väl inte sämre än på en vanlig TV, eller...?

tvärtom, det är en bra signal om använder en vanlig tv, men på en 1368x768 40 tums lcd så blir det sådär... så jag sneglar klart på TVMiniHD eller om det kommer något bättre inför sommarens fotbolls-VM

All avkodning sker ju i mjukvaran så varför skulle inte Eyetv DTT klara av HDTV också?
Signalen som kommer via antennen är ju densamma i båda fallen och de små usb-boxarna fattar ju inte om det är hdtv de rattar in eller om det är vanlig tv.

Och om de klarar av att sända fotbollen i hdtv i marknätet så lär den garanterat bli gratis liksom alla andra SVT-kanaler.

Ursprungligen av gusax840:

All avkodning sker ju i mjukvaran så varför skulle inte Eyetv DTT klara av HDTV också?
Signalen som kommer via antennen är ju densamma i båda fallen och de små usb-boxarna fattar ju inte om det är hdtv de rattar in eller om det är vanlig tv.

Och om de klarar av att sända fotbollen i hdtv i marknätet så lär den garanterat bli gratis liksom alla andra SVT-kanaler.

För att se HDTV måste du ha en HDTV-tuner.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 19:37
Ursprungligen av morgan_a:

För att se HDTV måste du ha en HDTV-tuner.

Vad skiljer en vanlig tuner för DVB-T från en som fixar HDTV?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-26 19:54
Ursprungligen av morgan_a:

För att se HDTV måste du ha en HDTV-tuner.

Om en apparat säger att den är HD-Ready, så är det så.
Men det är endast via satellit just nu sänder HDTV (Canal Plus HDTV)

Ursprungligen av REP:

Om en apparat säger att den är HD-Ready, så är det så.
Men det är endast via satellit just nu sänder HDTV (Canal Plus HDTV)

Kollade just att EyeTV DTT klarar HDTV, men jag är helt säker innan jag kollat. Detsamma gäller TVmini.

HDTV-tuner är kapabel att avkoda den högre upplösningen, det gör inte en vanlig digitalbox.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 20:15
Ursprungligen av morgan_a:

HDTV-tuner är kapabel att avkoda den högre upplösningen, det gör inte en vanlig digitalbox.

Fast det är väl rimligtvis inte tunern som avkodar strömmen? Som gusax840 skrev sker ju avkodningen i mjukvaran. Tunern (t. ex. Miglia TVMini) "tunar" väl bara in rätt ström och skickar den vidare till datorn för vidare behandling? Eller är detta bara ett önsketänkande från min sida?

Ursprungligen av morgan_a:

HDTV-tuner är kapabel att avkoda den högre upplösningen, det gör inte en vanlig digitalbox.

Skilj på tuner och digitalbox
En tuner (mottagare) är inte kapabel att avkoda någonting, en tuner rattar bara enligt en bestämd standard in olika frekvenser och skickar den eventuella signal den hittar vidare i systemet. I svenska marknätet är det ju som bekant standarden DVB-T som gäller.
En digitalbox består ju av en (eller flera) tuners samt processorer, plåtlåda, ir-mottagare, i förekommande fall kortläsare och annat elände.

En vanlig digitalbox kan mycket väl ratta in hdtvkanaler om sådana sänds via marknätet i ditt område men eftersom processorn i din digitalbox inte orkar med så kommer du inte få någon bild. Däremot får du säkert ut ljudet via den digitala ljudutgången, det har ju egna kretsar vad jag förstår.
Man kan ju även tänka sig att programvaran i boxen vägrar ta emot annat än "standardtv" och att boxen på så sätt vägrar att ens ratta in kanalerna, eller att boxen helt enkelt hänger sig. Men tunern kan fortfarande ställa in sig på den frekvensen, om standarden är samma som för standardtv.

En EyeTV är enbart en tuner (samt kortläsare på de dyrare modellerna), den har ingen egen processor eftersom den använder datorns. Alltså borde det fungera utmärkt att ratta in en hdtvkanal och (om din dator har kraft nog) även titta på densamma.

Att en tuner för digitaltv inte kan ratta in hdtvkanalerna i USA låter konstigt om det inte sänds på två olika sätt eller på olika frekvenser förstås. Att en digitalbox för standardtv inte kan *visa* en hdtvkanal är däremot självklart, det klarar ju dess processor inte av.

Tiden får ju utvisa om jag har rätt eller inte men jag kan verkligen inte se hur man INTE skulle kunna ta in fotbollskanalen i sommar med enbart en eyetv DTT, bara man har mottagning för digitaltv, kanalen sänds i ditt område och de använder DVB-T. Och risken att de byter från DVB-T är ju i princip obefintlig eftersom det skulle kräva helt ny hårdvara i alla tvmaster.

Ursprungligen av gusax840:

Skilj på tuner och digitalbox :-).

Tack för klarläggandet:
En tuner är en tuner.
En digitalbox är en tuner+digitalavkodare och om man har antennutgång på boxen gör man om det till analog radiosignal igen alternativt videosignal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 07:40
Ursprungligen av gusax840:

Tiden får ju utvisa om jag har rätt eller inte men jag kan verkligen inte se hur man INTE skulle kunna ta in fotbollskanalen i sommar med enbart en eyetv DTT...

För att allt med HD har fett med DRM?

http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

Nog finns det en motsvarande standard för det som sänds trådlöst?

Ursprungligen av pesc:

För att allt med HD har fett med DRM?

http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

Nog finns det en motsvarande standard för det som sänds trådlöst?

Det stämmer, HDCP skulle kunna förstöra. Fast det är ju mest hollywood som är paraonoida i fråga om DRM, att slå på HDCP på en fotbollsmatch som sänds på en gratiskanal (SVT/TV4) förstår jag inte logiken i. Dels för att kanalen i sig är gratis och dels för att en fotbollsmatch ju är i princip värdelös efter att den spelats färdigt. Marknaden för "piratkopierade" fotbollsmatcher är ju i det närmaste lika med noll.

Men skulle de slå på HDCP så är det ju frågan hur EyeTV-programvaran skulle reda ut det.

Jag vill inte hävda att jag är expert på HDTV men när det gäller digital-tv tuners gör de om radiovågorna till MPEG-1, MPEG-2 eller MPEG-4. Därför kan det vara så att ni har rätt, att det inte spelar någon roll vilken DVB-tuner man har. Däremot vet jag att det inte är på samma sätt i USA.

Ursprungligen av morgan_a:

Jag vill inte hävda att jag är expert på HDTV men när det gäller digital-tv tuners gör de om radiovågorna till MPEG-1, MPEG-2 eller MPEG-4. Därför kan det vara så att ni har rätt, att det inte spelar någon roll vilken DVB-tuner man har. Däremot vet jag att det inte är på samma sätt i USA.

Nu är jag ute på lite hal is men jag vågar påstå att tunern inte alls gör om radiovågorna till mpegfiler... tunern rattar bara in "rätt" frekvens och skickar hela signalen vidare i systemet.
Mjukvaran plockar sedan ut mpeg-strömmarna med tillhörande ljud och visar dessa för dig som tittar.

Ett bevis för det antar jag är att man kan spela in alla fem-sex SVT-kanalerna samtidigt med enbart en tuner (och rätt programvara förstås) eftersom alla kanaler sänds på samma frekvens. Hade tunern själv skiljt ut SVT1 från de andra SVT-kanalerna hade man ju inte kunnat spela in alla samtidigt, eller hur?

För att spela in SVT och TV4 samtidigt behöver man ju däremot två tuners eftersom SVT och TV4 ligger på olika frekvenser.

Ursprungligen av gusax840:

Nu är jag ute på lite hal is men jag vågar påstå att tunern inte alls gör om radiovågorna till mpegfiler... tunern rattar bara in "rätt" frekvens och skickar hela signalen vidare i systemet.
Mjukvaran plockar sedan ut mpeg-strömmarna med tillhörande ljud och visar dessa för dig som tittar.

Ett bevis för det antar jag är att man kan spela in alla fem-sex SVT-kanalerna samtidigt med enbart en tuner (och rätt programvara förstås) eftersom alla kanaler sänds på samma frekvens. Hade tunern själv skiljt ut SVT1 från de andra SVT-kanalerna hade man ju inte kunnat spela in alla samtidigt, eller hur?

För att spela in SVT och TV4 samtidigt behöver man ju däremot två tuners eftersom SVT och TV4 ligger på olika frekvenser.

Miglia skriver om TVMini
Recording Format: Unmodified original broadcast stream. Commonly MPEG-2, but can be MPEG-1 or 4
I min enfald har jag tolkat det som att TVMinin leverar MPEG till datorn

När det gäller att man kan ta emot flera kanaler med en tuner så stämmer det, kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_stream

Men frågan är om TVminin kan plocka ut mer än en MPEG-ström

Ursprungligen av morgan_a:

Miglia skriver om TVMini
Recording Format: Unmodified original broadcast stream. Commonly MPEG-2, but can be MPEG-1 or 4
I min enfald har jag tolkat det som att TVMinin leverar MPEG till datorn

När det gäller att man kan ta emot flera kanaler med en tuner så stämmer det, kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_stream

Men frågan är om TVminin kan plocka ut mer än en MPEG-ström

Jag hävdar att frågan om TVminin kan plocka ut mer än en mpegström är irrelevant. Frågan borde istället vara huruvida Eyetv-programvaran klarar av att plocka ut samtliga program (videospår,ljudspår) på en viss frekvens. TVminin borde ju kunna anses som vilken tuner som helst, och därför skickar den bara vidare hela signalen.

Du har dock en poäng i det du säger med tanke på att TVmini är usbansluten (eller hur?). Man kan tänka sig att för att spara bandbredd över usb så är TVmini programmerad att enbart skicka ut ett videospår samt ett ljudspår (kräver ca 3 - 5 mbit beroende på vilken kanal du tittar på) istället för att skicka ut hela strömmen (kräver 22mbit).
Äldre usb-tuners som använde usb1 var spärrade till enbart en kanal vet jag, helt enkelt för att usb1 inte har 22mbit i bandbredd. Problemet försvinner ju i usb2 men om TVmini ska vara bakåtkompatibel med usb1 så kanske det är så att den själv plockar ut enbart en tvkanal. Det borde du fråga de som gjort TVminin om. Samma fråga borde iofs ställas om Eyetv DTT.

Jag har bestämt för mig att eyetv numer kan spela in (och även titta på) flera kanaler samtidigt om de ligger på samma frekvens nämligen. Inte för att man använder det så ofta men under OS hade det kanske varit trevligt eftersom de hoppade mellan ettan och tvåan hela tiden under hockeyn.
Men skulle det visa sig att jag har fel om eyetv och att den bara kan spela in en kanal åt gången, då spelar det ju förstås ingen roll ifall TVmini och/eller DTT enbart filtrerar ut en kanal i taget.

Bevaka tråden