Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 266 hittar inte Startskiva.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 15:11

Jag har en iMac 266 som efter byte av hårddisk och nyinstallation av OS inte hittar någon startskiva. Den kan bara starta från bootbar cd. Alla varianter ni kan komma att tänka på har jag testat; partitionering av disken med både OS 9 och OS X (på de första 8 gb), båda OS, ett av dessa OS, jag har kört Discwarrior, byggt om rubbet och felsökt säkert tjugo gånger. Hårddisken är på 20 gb och den syns hur fint som helst under systeminställningar och på skrivbordet när jag startat från cd.

Varför kan inte datorn starta från intern disk??? Alla förslag välkomnas!

PS. Detta kan ses som en fortsättning på mitt första rop på hjälp som började här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=95597 DS.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-26 16:02

Tryck in PMU knappen (liten resetknapp på moderkort)

Sedan tror jag att din system 9 saknar MacOS ROM filen.
På orginalskivan ligger rätt MacOS ROM. Installerade du med orginal skivan som följde med iMac (kallas Återskapande Skiva) ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 16:42
Ursprungligen av REP:

Tryck in PMU knappen (liten resetknapp på moderkort)

Sedan tror jag att din system 9 saknar MacOS ROM filen.
På orginalskivan ligger rätt MacOS ROM. Installerade du med orginal skivan som följde med iMac (kallas Återskapande Skiva) ?

Orginalskivan till denna imac är OS 8.1 och jag har testat den också (samma visa som ovan). Den skiva med OS 9 jag har köpte jag begagnad för flera år sen och den är en s.k. "obundlad" version som ska funka med alla datorer. Jag har haft både OS X och OS 9 installerat på imacen tidigare (från de skivor jag har) på den gamla hårddisken. Då funkade det utan problem. Så nog är det rätt MacOS ROM. Där råder ingen tvekan.

Varför skulle jag "reseta" PMU? Det är inte logiskt. Eller? Det tycks ju inte vara något "PMU-fel"!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-26 16:53

Det kostar inte att prova PMU

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 16:54
Ursprungligen av REP:

Det kostar inte att prova PMU

Jag tror inte du fattar hur gärna jag vill undvika att öppna skiten (en gång till)!!! :eek: Men jag testar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-26 17:23

Det finns ett knep.
Öppna locken till minnehållaren.
Ta en lång plastpinne.
Titta åt vänster (lite uppe tror jag).
Reseta och klart !

kanske är jag sent ute ....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 22:58

Jag har nu tryckt till PMU-knappen och fortfarande kvarstår problemet.

  • Medlem
  • 2006-03-26 23:21

Har ditt tangentbords C-tangent hakat upp sig och är nertryckt hela tiden? (ett långskott, jag vet... men va fan...)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 23:55

Nix, "C"-tangenten är som den ska. Jag har ju dessutom manuellt valt att starta från systemmappen på hårddisken, men utan resultat. Nu testade jag att slänga in OS X igen och resultatet är detsamma: ett blinkande frågetecken. Jag begriper faktiskt ingenting.

  • Medlem
  • 2006-03-27 00:59

Byglingen? Det ska vara Master, men du har den kanske som Cable select?

(chansar vilt igen)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-27 22:20
Ursprungligen av Giggs:

Byglingen? Det ska vara Master, men du har den kanske som Cable select?

(chansar vilt igen)

Herregud! Hade du varit i närheten i denna stund hade jag bjudit dig på en fet Jägermeister (som jag själv skålar i!)!!! Det var just här problemet låg. Jag öppnade upp skiten igen (vilket inte är det lättaste på den här modellen) och byglade om. Nu tuffar det på! Ett stort tack till dig och en smäll på käften åt mig själv som inte såg skogen för all träden...:rolleyes:

  • Medlem
  • 2006-03-27 22:32
Ursprungligen av PJW:

Herregud! Hade du varit i närheten i denna stund hade jag bjudit dig på en fet Jägermeister (som jag själv skålar i!)!!! Det var just här problemet låg. Jag öppnade upp skiten igen (vilket inte är det lättaste på den här modellen) och byglade om. Nu tuffar det på! Ett stort tack till dig och en smäll på käften åt mig själv som inte såg skogen för all träden...:rolleyes:

Ja, man är väl The King...

1
Bevaka tråden