Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 266 och partitionerad HD = skit.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 12:58

Jag har en limegrön iMac 266 G3 (rev B med andra ord) som jag tänkte slänga in OS X i. Jag har skaffat en ny hårddisk och monterat in. Den är på 20 gb. För att få OS X att funka måsta jag ju partitionera hårddisken så att OS X hamnar på de första 8 gb på partition nummer 1. Problemet är bara att efter jag partitionerat disken så hittar datorn inget system att starta upp med. Jag har testat att starta upp med både OS 9 och OS X och datorn kan efter en partitionering endast starta från bootbar cd-skiva!!! När jag startat från cd-skiva (vare sig 9 eller X) så finns all systeminformation där och det ser ut som det ska. Vad är felet? Allting tycks ju funka som det ska och jag kan inte finna nåt som skulle kunna vara snett. Snälla - hjälp!!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 13:00

Partionera till 7,5GB så löser det sig. Skriver du 8GB i partioneringen verkar det bli för mycket. Har själv råkat ut för detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 13:57
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Partionera till 7,5GB så löser det sig. Skriver du 8GB i partioneringen verkar det bli för mycket. Har själv råkat ut för detta.

Men jag har ju testat med 4 gb och 5 gb och 6 gb och 7 gb också...Och det är samma visa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-26 14:13

Håll nere options knappen efter power on.
Ser du någon system att boota på ? (blå bild med bootbara enhets namn)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 14:32

Problemet tycks vara värre än vad jag först trodde. jag testade att endast ha en partition och installerade OS 9. Installationen lyckas utan problem, men vid omstart hittas ingen startskiva förutom cd-skivan...Tar jag ut den blinkar bara frågetecknet som tidigare. Hårddisken är felsökt ett antal gånger och den sägs vara felfri. Vari kan problemet nu ligga???

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-26 15:15

Då problemet har ändrat karraktär har jag kört igång en ny tråd med en bättre rubrik. Har ni hjälp att komma med så fortsätt diskussionen här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=95604

PS. Hyperlänkandet funkar inte som det ska här idag på 99mac...DS

1
Bevaka tråden