Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket låter fläkten i nya minin?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-23 10:03

Hur mycket låter intel Minin? När fläkten är av och när den är på? Är det någon som kan jämföra med de gamla modellerna? Är dualcore lika tyst som singlecore?

Jag funderar på ett köp men ljudvolymen är extremt viktig för mig, helst ska den vara något tystare (än min ppc Mini) när fläkten är igång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 18:11

Har en Duo, den låter ingenting.

har haft mini duo i över två veckor nu & inte hört fläkten en enda gång.... på min gamla mini (1.42) går fläkten igång då o då & spec när man stressar processorn...

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-03-24 21:34

Min Mini Core Duo är så gott som helt tyst. Hör bara hårddisken knastra till ibland. Men tyvärr kan jag inte säga det samma om min externa disk. Iomega MiniMax 250GB. Den gör väsen av sig...

Ursprungligen av kevlu:

Min Mini Core Duo är så gott som helt tyst. Hör bara hårddisken knastra till ibland. Men tyvärr kan jag inte säga det samma om min externa disk. Iomega MiniMax 250GB. Den gör väsen av sig...

e det fläkten eller hd som väsnas? jag har själv minimax 250 gb o det e bara hd som läter svagt en halv sekund när den går igång efter vila...märker inte alls av något fläktljud...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 23:20

har även jag en minimax 250gb. den överröstar helt klart minin duo. Är rätt besviken på dess ljudnivå, om inte annat de antal gb jag fick ur min. 132gb. Har provat att ompartionera den ett antal ggr.

Om du behöver en snygg och tyst extern hårddisk i samma form som minin, satsa på Lacie, punkt slut.

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-03-25 02:18

Det är fläkten som väsnas... Hörs lite då och då av hårddisken men inget farligt. Men man ska ju inte klaga då jag vet att hårddisken får ordentlig kylning:)

I det stora hela så tänker jag knappt på ljudnivån från min MiniMax... Det susar verkligen men är inget irriterande ljud iallafall... Puh

Ursprungligen av grundis:

har även jag en minimax 250gb. den överröstar helt klart minin duo. Är rätt besviken på dess ljudnivå, om inte annat de antal gb jag fick ur min. 132gb. Har provat att ompartionera den ett antal ggr.

Om du behöver en snygg och tyst extern hårddisk i samma form som minin, satsa på Lacie, punkt slut.

får du bara ut 132 gb på en 250gb minimax?

Senast redigerat 2006-03-25 12:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-25 12:45

Hur låter den när fläkten är igång. Jag tycker alltså att ppc-minin n'stan dånar så jämför med det. dvs jag har extremt höga krav.

Märker man om datorn är på när fläkten är på om den står i ett tyst rum? Märker man om fläkten är av?

Med andra ord - kan man ha den som server i sovrummet?

det är stor skillnad mellan gamla och intel minin, har aldrig hört att fläkten går igång på intel minin, o då har jag ändå stressat den:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-25 13:14

thomasnetboy: felskrivet :/ menade 232gb

JoakimG: Men märker ingen direkt skillnad på om minin är av eller på, förrutom dioden på fronten.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-03 23:17
Ursprungligen av grundis:

thomasnetboy: felskrivet :/ menade 232gb

232GB av 250GB är helt normalt... låt mig förklara varför

250GB enligt hårddisktillverkaren = 250 000 000 000 Byte

Men, OS'et räknar m. 1024 Byte per kilobyte... och alltså blir det:

250 000 000 000 / 1024 = 244 140 630 KB
244 140 630KB / 1024 = 238 418 MB
238 418 MB /1024 = 232.8GB

TADA!

Hårddisktillverkare har (åtminstone nästan) jämt räknat med 1000 istället för 1024, då dom "tjänar" lite siffor på så vis. Förr märktes det inte av lika mycket som nu, men det uppkom ändå en del skumma teorier om varför det blev så...tex. att partitioneringen tog upp en massa plats, eller att det var utrymmet mellan sektorerna och annat skumt dravel.. Men här har du sanningen till varför Hårddisktillverkarens siffror och operativets skiljer sig åt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-25 19:04

Ok, ni har övertalat mig. Så fort min ganska ansträngda studentekonomi tillåter det blir det en intel-mini.

  • Medlem
  • 2006-03-25 19:51
Ursprungligen av JoakimG:

Ok, ni har övertalat mig. Så fort min ganska ansträngda studentekonomi tillåter det blir det en intel-mini.

Köp på www.studentkortet.se/apple det blir ca 350 billigare än om du köper på applestore for education:)

  • Medlem
  • 2006-04-11 22:05

Jag flyttade min mini, i kartongen och utan minsta stöt mot den, till mina föräldrar inför påsken. Nu låter den helt plötsligt, ett svagt fläktljud. Någon som har någon idé om varför?

1
Bevaka tråden