Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar amerikansk trådlös telefon i Sverige?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-24 11:02

Kanske lite off topic, och inte direkt mac-relaterat, men jag vet inte var jag annars ska kunna ställa frågan: Skulle en amerikansk trådlös telefon kunna fungera i Sverige?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 11:43

Med rätt kontakt så borde det ju fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 12:12

Jo, hm, jag har en gammal skön amerikansk trådlös från kanske 80-talet, hel-space:ig! Den funkar. Antennen är en meter

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 14:47

Jag vill minnas att det när jag köpte en trådlös telefon i USA på 80-talet var så att man i Sverige var tvungen att slå - typ - "9" när man ville slå noll, och "0" när man ville slå ett, osv.

Nu är det ju åtminstone tonval på telefonerna, så detta problem finns väl inte längre. Men är det samma toner som motsvarar siffrorna i Sverige som i USA? Det vet jag inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 15:12

Du har nog en poäng där kom jag på, de har bytt plats på nian och nollan i USA.

Fast det gällde bara puls, inte ton. I Sverige var en nolla ett klick, i USA 10 klick. (eller tvärtom - minns inte) Hursomhelst så gällde det bara det numera övergivna pulssystemet som baserades på att gamla telefoner med ringskiva inte kunde producera toner eftersom de var mekaniska.
En trådlös telefon med basstation fungerar varsomhelt när man bytt ut väggkontakten.

  • Medlem
  • 2006-03-24 17:48

Tack alla! Jag hade för mig att det var något med telefonnäten som inte var kompatibelt, men då minns jag tydligen fel. Nu ska jag bara få tag i precis en sådan som jag vill ha, kan man få tips om det också kanske? Stor och stadig, som man kan ställa ifrån sig på bordet. Gärna vit, förstås, precis som i alla filmer och med rejäl antenn. Vill du sälja din, Spicey?
Jag gick miste om en på ebay för ett tag sedan och noterade då att alla amerikanska trådlösa telefoner, i motsats till svenska, tycks ha synlig antenn. Vad kan det bero på månne?

Ursprungligen av ewza:

Tack alla! Jag hade för mig att det var något med telefonnäten som inte var kompatibelt, men då minns jag tydligen fel. Nu ska jag bara få tag i precis en sådan som jag vill ha, kan man få tips om det också kanske? Stor och stadig, som man kan ställa ifrån sig på bordet. Gärna vit, förstås, precis som i alla filmer och med rejäl antenn. Vill du sälja din, Spicey?
Jag gick miste om en på ebay för ett tag sedan och noterade då att alla amerikanska trådlösa telefoner, i motsats till svenska, tycks ha synlig antenn. Vad kan det bero på månne?

Du tänkte nog på mobilnäten, för de är inte kompatibla om man inte har en trippelbandsmobil vill säga.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 18:38

Jag hade en tidig trådlös telefon på 80-talet, den såg ut som de ser ut i amerikanska teveserier. Stor och klumpig och med en teleskopantenn som man kunde dra ut så den blev en halvmeter lång.
Varför vill man ha en sån idag? Det finns ju smidigare apparater nu.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-24 18:56

OBS! Det är förbjudet att använda amerikanska trådlösa telefoner i Sverige. De arbetar på andra frekvenser än de svenska. Frekvenser som vi använder för andra ändamål.

  • Medlem
  • 2006-03-24 19:12

Därför att det skulle vara fräckt att ha en sådan, förstås, jag behöver inget annat skäl
Denna typ av telefon syns fortfarande även i nya amerikanska filmer och TV-serier, konstigt nog. Monopolleverantör till filmindustrin?

  • Medlem
  • 2006-03-24 19:16

Se där, Gunnar B kom kanske med den där upplysningen som jag hade någonstans i bakhuvudet. Jag hade för mig att det fanns en hake, åtminstone förr, men det gäller tydligen även idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 19:37

I filmen "Mars Attacks", som är en komedi och parodierar på rätt mycket har en snubbe en typisk amerikansk trådlös telefon som är ungefär tre gånger större än vad de egentligen är. Jävligt kuligt inslag.

Ja, man kanske bör kolla vad man stör, vilka frekvenser det gäller och var man bor, vad som kan störa/störas. Den jag hade på 80-talet hade en räckvidd på 1,5 km, maximalt.
Sen vet jag inte hur det är med avlyssningssäkerheten. Är signalen digital så är det nog lugnt, men en analog kan vem som helst lyssna av... (men det kanske tillhör det förflutna)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-03-25 10:08
Ursprungligen av Konrad:

I filmen "Mars Attacks", som är en komedi och parodierar på rätt mycket har en snubbe en typisk amerikansk trådlös telefon som är ungefär tre gånger större än vad de egentligen är. Jävligt kuligt inslag.

<OT>
Njae, tänker du på en scen med en militär? Då är det nog en radio. Det fanns nämligen en radio för militärt bruk som såg ut som en gigantisk trådlös telefon.

Jag kommer inte ihåg en trådlös telefon i filmen som var gigantisk, och då kan det inte ha funnits.
</OT>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 21:03

Jag kan lägga upp en bild sen på min telefon. ja, jag använder den inte längre med den funkar nog. Den är gul/benvivit, stor som en och en halv falukorv cirka. Ser ut som från tv-serien Dallas ungefär. Kanske skulle man koppla in den igen, och se om man får in flygvapnet eller nått med.

Just, jag har bara mobil hemma sen 5 år, men men. Bild kommer!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 21:08

Det låter som en drömtelefon för trådstartaren.

  • Medlem
  • 2006-03-24 21:18

Hahaha, vi får väl se. Det kanske är telefonen från Mars Attacks? I vilket fall som helst måste jag ju reda ut om det är möjligt/tillåtet att använda den först. Tänkte inte starta telefon-museum

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 22:10

Du kan säkert hitta någon som kan bygga om den åt dig för några tusen.

... det är inte tillåtet att köra 100 km/h på Essingeleden i Stockholm, vilket många gör ändå när det inte är köer...
(Det är 70-väg):rolleyes:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-25 09:39
Ursprungligen av Svante S:

... det är inte tillåtet att köra 100 km/h på Essingeleden i Stockholm, vilket många gör ändå när det inte är köer...
(Det är 70-väg):rolleyes:

Och precis som på Essingeleden där polisen kan stå med en laserpistol så kan PTS smyga omkring i kvateret där du bor med en pejlingsantenn:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-25 10:02
Ursprungligen av Gunnar B:

Och precis som på Essingeleden där polisen kan stå med en laserpistol så kan PTS smyga omkring i kvateret där du bor med en pejlingsantenn:rolleyes:

Var du ordningsman i skolan?

Ursprungligen av Gunnar B:

Och precis som på Essingeleden där polisen kan stå med en laserpistol så kan PTS smyga omkring i kvateret där du bor med en pejlingsantenn:rolleyes:

Ja, det skulle ju hjälpa trafiksituationen i Stockholm ganska mycket eftersom 30% av bilisterna skulle bli av med körkortet direkt.:$

Med gamla ameriaknska trådlösa telefoner gick det att göra en tidig vaiant av "war driving". Dvs man tog luren och traskade/körde runt tills man hittade en grannes basstation som också var av den olagliga, amerikanska och helt vidöppna varianten. Sedan var det bara att ringa (Teoretisk kunskap - jag har aldrig gjort det...)

Men man fick som sagt hålla tungan rätt i mun och hoppa ett snäpp på alla siffror (alltså inte bara 0 och 9 som bytt plats - alla siffror flyttade sig ett steg). Man kunde dock fysiskt stuva runt bland knapparna vilket skapade konfunderade miner hos någon som tillfällit skulle låna telefonen.

1
Bevaka tråden